انتشار: ۲۳:۵۴ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴
دبیر پنجمین دوره مراسم اهدای جایزه کتاب سال سینمایی ایران علاوه بر مشروح برنامه‌های این جشن از اهمیت کتاب در رشد و بالندگی سینما سخن گفت.
به گزارش تابناک فرهنگی، اکبر نبوی در نشستی که امروز - 24 آذرماه -در خانه سینما برگزار شد، ابتدا درباره‌ی ضرورت کتاب در جریان سینما سخن گفت و ادامه داد: زمانی که از کتاب به عنوان یک رسانه جمعی نام می‌بریم و آن را به سینمایی که به یک نهاد هم تبدیل شده است پیوند می‌زنیم، به دلیل اهمیت و جایگاه سینما در هر سه رسالت صنعت، هنر و رسانه است پس مساله کتاب و موضوعاتی از این دست برای اهالی سینما اهمیت ویژه‌ای دارد، بدون کتاب تقریبا مرگ هر فعالیت و نهاد اجتماعی را می‌توان پیش‌بینی کرد.

او سخنانش را اینگونه ادامه داد: درست است که سینما بخشی از آورده‌های خود را از تجربه و آگاهی‌های تکنیکی و بخش دیگرش هم از جوشش خود هنرمندان بدست می‌آورد ولی علاوه بر این جوشش و تجربه، کتاب هم برای بالندگی سینمای ایران جایگاه مهمی دارد. با توجه به این رویکرد، خانه سینما به کتاب به عنوان زیست بالنده سینمای ایران نگاه می‌کند.

دبیر پنجمین دوره‌ی جشن کتاب سال سینمایی با اشاره به دوره‌ای گذشته‌ی این جشن، یادآور شد: اولین دوره این جشن سال 86 برگزار شد و امسال ما دوره پنجم آن را برگزار می‌کنیم و اگر آن تعطیلی ناخواسته و تحمیلی خانه سینما نبود امسال می‌بایست دوره هفتم آن را برگزار می‌کردیم.

اکبر نبوی در بخش دیگری از این نشست درباره‌ی زمان‌بندی این جشن توضیح داد: پنجمین دوره جشن کتاب سال سینمایی یا همان اهدای جایزه سال برای کتاب برتر سینمایی قرار است 5 اسفندماه برگزار شود. حدود مردادماه که فراخوان این جشن را برای ناشران ارسال کردیم، آخرین زمان دریافت آثار را پایان شهریور 94 قرار دادیم و داوران از مهرماه امسال در حال خواندن و بررسی این 71 اثر ارسالی هستند.

او ادامه داد: در این دوره بر دو رویکرد اصلی برای اهدای جوایز خود، تاکید داریم. در تداوم رویکردهای دوره‌های گذشته، جشن پنجم با استفاده از تجربیات دوره‌های قبل، رویکرد اصلی خود را بر اهدای جوایز در دو پایه اصلی قرار داده است. اول آنکه به کتاب‌هایی ارزش بالا می‌دهیم که منتقل کننده تجربیات باشد و بتواند برای بقیه هنرمندان نیز مثمر ثمر باشد چرا که تجربیات برآمده از چندین سال فعالیت هنرمند به کسانی که تشنه آموختن آن هستند، داده می‌شود و این برای ما معیار است و اهمیت زیادی دارد.

به گفته‌ی این دبیر؛ رویکرد دوم اهدای جوایز، به کتاب‌هایی با موضوع مبانی نظری سینماست. سینمایی که روز به روز حوزه‌های جدیدی را هم در بحث ابزاری و هم در بحث دانش سینمایی تجربه می‌کند. کتاب برای ارتقاء مبانی نظری سینما برای ما معیار برجسته‌ای است که می‌تواند برای علاقه‌مندان، خانواده و اهالی سینما نیز مفید باشد و به رشد و تعالی سینما نیز کمک کند.

او در مورد انتخاب داوران این جشن گفت: طی جلسات متعددی که با آقای میرکریمی و دیگر دوستان داشتیم تصمیم گرفتیم به هیأت داوری متناسب با این دوره برسیم و برای این کار از داوران به صورت ترکیبی استفاده کنیم. یعنی داوران را هم از حوزه خانواده سینما و هم از خارج آن حوزه انتخاب کنیم. اسامی این هفت داور انتخاب شده عبارتند از: دکتر جواد فریدزاده که از اندیشمندان حوزه نظری است، دکتر حجت‌الله ایوبی هم به اعتبار شخصیت حقیقی‌اش که فردی دانشگاهی است و هم به سبب شخصیت حقوقی‌اش، حمید دهقان‌پور و محمود اربابی به دلیل جایگاه دانشگاهی و تدریس‌شان، بهروز افخمی و فرزاد موتمن از کارگردانان سینما و مهران کاشانی از فیلمنامه‌نویسان سینمای‌مان حضور دارند.

نبوی در ادامه با اشاره به جوایز، برنامه‌ی نکوداشت و تقدیرهای این دوره از جشن گفت: همانند سال‌های گذشته سه تندیس برای بهترین اثر تألیفی، بهترین اثر ترجمه و بهترین ناشر برگزیده داریم. همچنین در کنار آن‌ها از نویسندگان، مترجمان و ناشران فعال سینمایی نکوداشت و تقدیر هم به عمل خواهد آمد. ما در این دوره هم جوایز را به همین نحوه اهدا خواهیم کرد.

دبیر پنجمین دوره مراسم اهدای جایزه کتاب سال سینمایی ایران، به امکان تفاوت این دوره با دوره‌های قبلی گفت:‌ داوران محترم در آخرین جلسه بحثی را مطرح کردند که به سبب آن ممکن است دو جایزه دیگر کتب مستند و انیمیشن، با ارزیابی مستقل هر کدام از این بخش‌ها جدا از بخش داستانی اضافه شود. البته این اتفاق به شرط آن رخ می‌دهد که آثار مربوط به سینمای مستند و انیمیشن به قدری باشند که توان رقابت با یکدیگر را داشته باشند.

او همچنین خاطرنشان کرد: همچنین برای بخش نکوداشت جشن هنوز شخصی را انتخاب نکرده‌ایم.

نبوی در ادامه به بررسی اهداف و رویکردهای برگزاری جشن کتاب سال سینمایی پرداخت و گفت: برگزاری جشن کتاب در نگاه اول تقدیر و تشکر از مولفان و مترجمانی بود که در حوزه سینما فعالیت می‌کردند ولی این جشن هدف دیگری را نیز دنبال می‌کرد که آن ایجاد شوق و انگیزه و میدانی برای تولید آثار سینمایی بیشتر بود. از دوره اول تا به امروز روند چاپ کتاب سینمایی افزایش یافته است که این نشان می‌دهد جشن کتاب توانسته به هدف دوم خود نزدیک شود و نقش مثبتش را ایفا کند.

او همچنین اضافه کرد: از اهداف دیگری که پس از برگزاری این جشن دنبال خواهیم کرد این است که کتاب‌های برگزیده را به تعداد 200 جلد از ناشران خریداری کرده و به اعضای خانواده سینما با توجه به صنوف مرتبط با آن‌ها اهدا کنیم. امیدوارم به روزی برسیم که تیراژ کتاب‌های سینمایی به تعداد اعضای 5000 نفره خانه سینما شود و بتوانیم به هر نفر یک کتاب بدهیم.

نبوی در پایان به برنامه‌های دیگر شورای نشر خانه سینما اشاره کرد و گفت: در کنار برگزاری جشن کتاب سال سینمایی، شورای نشری از زمان آقای میرکریمی تشکیل شده است که اعضای آن آقای شادمهر راستین، مهران کاشانی، میرکریمی، محمود اربابی و من هستیم. طی جلسات متعدد و خوبی که با این شورا داشتیم تصمیم گرفتیم، ناشران کتب سینمایی را تشویق کنیم؛ کتاب‌هایی که واقعا بتوانند برای دانش‌افزایی خانه سینما کمک بکنند. برای این هدف با افراد مختلفی هم صحبت شده است و از آن‌ها دعوت به عمل آمده که اگر اثری دارند در اختیارمان بگذارند. به طور مثال هم اکنون قراردادمان با آقای حسن‌دوست در حال بسته شدن است. کتابی که ایشان در موضوع تدوین و انتقال تجربه ترجمه کرده‌اند. از دیگر برنامه‌های این شورای نشر برنامه کنفرانس کتاب است که در آن افراد در مورد کتاب‌هایی که ویژگی‌های خاصی به سینما دارند برای دیگر اهالی سینما کنفرانس دهند. همچنین قصد داریم مسابقات درون خانواده‌ای هم برگزار کنیم که البته این اتفاق پس از برگزاری جشن کتاب انجام خواهد شد. /ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: