انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴
گزارش تابناک فرهنگی از پنجمین کنسرت «شب ساز ایرانی»

«شب ساز ایرانی جوان»؛ آیینه وضعیت آموزش موسیقی ایران

برگزاری پنجمین برنامه«شب ساز ایرانی» کمی متفاوت‌تر از اجراهای پیشین بود و 4 اجرای این برنامه به تکنوازهای نسل جوان اختصاص داشت. در واقع در این اجراها سعی شده بود تا توانمندی طراحی و اجرای تکنوازی‌های از پیش اندیشیده شده جوان‌ها به چالش گذاشته شود.

«شب ساز ایرانی جوان»؛ آیینه وضعیت آموزش موسیقی ایران

به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، شب ساز ایرانی برنامه‌ای است که می‌خواهد فرصتی برای تک‌نوازی موسیقی ایران به شکلی مناسب باشد. دست‌اندرکاران این برنامه خواسته‌اند تا با برگزاری این سلسله کنسرت‌ها برای تک نوازی فرصتی ایجاد کنند تا هم با محتوای موسیقی ایرانی سازگاری داشته باشد و هم برای مخاطبان جذاب باشد. در هر یک از شب‌های ساز ایرانی 4 اجرای مستقل و ترجیحا با سازهای مختلف اجرا می‌شود و 4 نوازنده به روی صحنه می‌آیند و تک‌نوازی خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه به علاقمندان ارائه می‌دهند.

برای اینکه نوازندگی‌ها در طی این شب‌ها متفاوت باشند، از کسانی که قابلیت تک‌نوازی دارند، دعوت به عمل می‌آید و برای انتخاب این تک‌نوازها شورای فنی تشکیل شده و در حال حاضر هم شب ساز ایرانی به‌وسیله یک هیأت امنا اداره می‌شود.

«شب ساز ایرانی» می‌کوشد بدون اینکه سلیقه خاصی را نمایندگی کند، برای افرادی که دارای صلاحیت لازم تک‌نوازی هستند، فرصتی فراهم آورد. تا پایان پنجمین شب ساز ایرانی نزدیک به 40 نوازنده با این برنامه همکاری کرده‌اند که این نشان می‌دهد جامعه موسیقی واکنش خوبی به این رویداد نشان داده است.

«شب ساز ایرانی» که پنجمین اجرایش را شب گذشته در تالار رودکی تجربه کرد، ادعای این را ندارد که بخواهد تاریخچه تحول موسیقی ایران را بررسی کند یا سبک خاصی را پوشش دهد. برگزارکنندگان این برنامه سعی کرده‌اند تا حد امکان تمام سلایقی را که در حیطه ساز ایرانی وجود دارد گرد هم بیاورند. در واقع «شب ساز ایرانی» نگاهش این است که آدم‌های متفاوت که سلیقه‌های متفاوتی هم دارند را با موضوعی واحد گرد هم آورد.

اما اجرای پنجمین این سلسله کنسرت‌ها کمی متفاوت‌تر از اجراهای پیشین بود و 4 اجرای این برنامه به تکنوازهای جوانان اختصاص داشت. در واقع در این اجرا سعی شده بود تا توانمندی طراحی و اجرای تکنوازی‌های از پیش اندیشیده شده جوان‌ها به چالش گذاشته شود.

دست اندرکاران این برنامه برای برگزاری «شب ساز ایرانی جوان» فراخوانی را اعلام کرده بودند و از بین بسیاری از جوانان مستعد تکنوازی موسیقی ایرانی، رضا اسدی (تار)، فردین میرزاحسینی (کمانچه)، علی عابدین (سنتور) و هومن قنبری ایلخچی (تار) برای اجرا انتخاب شدند. جوانانی که پیشتر در جشنواره موسیقی جوان حضور یافته بودند و مقام‌هایی را هم از این جشنواره کسب کرده بودند.

در واقع «شب ساز ایرانی جوان» که شاخه‌ای مستقل از «شب ساز ایرانی» است، کوشیده تا به نوعی وضعیت آموزش موسیقی ایرانی طی ده سال گذشته را بازتاب دهد. برخی از این نوازندگان بی هیچ پرسشی، سبک و محتوای موسیقایی استادان نسل قبل را دنبال می‌کنند و برخی دیگر با وجود سن کم، جستجو در باطن و پرسش از ماهیت این موسیقی را سرلوحه عمل خود قرار دادند.

کنسرت دوم «شب ساز ایرانی جوان» امشب نیز در تالار رودکی با نوازندگی سهیل کاکوند (تار)، رامتین نظری‌جو (سنتور)، صادق شاه‌ولایتی (کمانچه) و امیرحسین احمدخانی (تار) برگزار خواهد شد.  

انتهای پیام/
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: