انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
کار‌شناس وزارت اوقاف عمان با ابراز شگفتی از حضور گسترده مردم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره شیوه انتشار کتاب در سلطان‌نشین عمان توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش تابناک، شیخ احمد بن محفوظ العمولی، کار‌شناس وزارت اوقاف عمان با اشاره به بازیدکنندگان بالای نمایشگاه کتاب گفت: حجم بالای مراجعه‌کنندگان در این نمایشگاه بسیار دیدنی است. در نمایشگاه کتاب هیچ کشوری چنین استقبالی ندیده بودم و باعث تعجب من بود.

وی به آثار ارائه شده از سوی غرفه عمان در نمایشگاه اشاره کرد و افزود: کتاب‌هایی در حوزه دین، فرهنگ و میراث، جهانگردی و اطلاع‌رسان به همراه آثار خطی، هنرهای مردمی و وسایل زینتی در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته و لباس‌های محلی در نمایشگاه برج میلاد قرار دارد. ساخت حلوای عمانی نیز در این غرفه انجام می‌گیرد.

شیخ احمد درباره وضعیت نشر در عمان نیز توضیح داد: در عمان هر وزارتخانه‌ای به صورت جداگانه کتاب منتشر می‌کند. وزارتخانه‌هایی چون اوقاف، اطلاع‌رسانی و جهانگردی دست به انتشار کتاب‌های مربوط به حوزه‌های خود می‌زنند و وزارت اطلاع‌رسانی ناظر بر چاپ کتاب‌هاست.

این کار‌شناس اوقاف عمان افزود: نظارت محتوایی از سوی وزارت اطلاع‌رسانی انجام می‌شود و توهین به ادیان ممنوع است. همچنین توهین به پیامبر اسلام (ص)، صحابه و مقامات حکومتی نیز از مواردی است که جلو انتشار آن‌ها گرفته می‌شود.

وی با اشاره به روند انتشار کتاب در عمان بیان کرد: پس از تحویل کتاب از سوی نویسنده یا مترجم، هیاتی از وزارت اوقاف آن را بررسی می‌کند و در صورت تایید، وزارت اطلاع‌رسانی به آن مجوز انتشار می‌دهد. در ‌‌نهایت، اداره نظارت بر مطبوعات وظیفه نظارت بر این آثار را برعهده دارد. این مجوز شامل مجوز پخش کتاب نیز هست.

شیخ احمد در پایان به شمارگان کتاب در این کشور اشاره کرد و افزود: شمارگان کتاب در سلطان‌نشین بین ۳ تا ۵ هزار نسخه است.

بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برپاست
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: