انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
در نشست رسم الخط واحد برای کتاب‌های کودکان و نوجوانان مطرح شد:

پریشانی در رسم الخط، به هویت زبانی ما لطمه می‌زند

حمیدرضا نویدی مهر گفت: اگر رسم الخط فارسی خدشه‌دار شود، آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی گریبان کودکان و نوجوانان را می‌گیرد.
به گزارش تابناک، نشست «تدوین رسم الخط واحد برای کتاب‌های کودک و نوجوان» با حضور حمیدرضا نویدی مهر، مدرس دانشگاه و مصطفی خرامان، نویسنده جمعه ۱۸ اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

نویدی مهر در این نشست با بیان اینکه لازم است تفکیکی بین آثار کودک و نوجوان قائل شویم، اظهار کرد: چالش‌های حوزه کودک و نوجوان در بحث رسم الخط از دیگر حوزه‌ها بیشتر است و روز به روز پریشانی در این حوزه گسترده‌تر می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین علت نداشتن رسم الخط واحد این است که مسوولان فرهنگی هنوز به اهمیت این موضوع و آسیب‌هایی که این پریشانی در زندگی کودکان ایجاد می‌کند، پی نبرده‌اند. متاسفانه ریشه این ناهمگونی در مطابق نبودن رسم الخط کتاب‌های درسی و کتاب‌های غیر درسی است، چراکه رسم الخط کتاب‌های درسی متفاوت با آن چیزی است که در کتاب‌های غیردرسی اعمال می‌شود و همین امر آن‌ها را دچار آشفتگی فکری می‌کند.

نویدی مهر با اشاره به اینکه مسوولان فرهنگی کشور و نویسندگان باید به این مهم برسند که زبان نوشتار یک قاعده دارد که تابع اصول زبان معیار است، عنوان کرد: اگر چهره خط فارسی خدشه‌دار باشد، آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی گریبان کودکان و نوجوانان را می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه رسم الخط فارسی وجود دارد نبود مرجع ناظری است که به آثار منتشر شده در بحث رسم الخط نظارت داشته باشد؛ مرجعی که با نگاه ذره‌بینی و دقیق به این حوزه بنگرد. پیشنهاد من در این زمینه این است که شورایی متشکل از مسوولان، برنامه‌ریزان و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشکیل شود و به یک رسم الخط واحد برسد و این رسم الخط از سوی فرهنگستان ابلاغ شود تا تمامی آثار براساس آن تنظیم شوند.

خرامان نیز در این نشست اظهار کرد: با توجه به اینکه کتاب‌های درسی یک رسم الخط واحد را دنبال می‌کنند، بهتر است کتاب‌های غیر درسی و نشریات کودک و نوجوان نیز به این سمت بروند.
وی افزود: اگر کتاب‌های غیر درسی یک روش مشخص و مداومی در رسم الخط داشته باشند، طبیعی است که ناشران مجبور می‌شوند از آن تبعیت کنند. یکی دیگر از مشکلات این حوزه این است که بسیار از ناشران کودک و نوجوان ویراستار ندارند و اگر این مشکل حل شود به رعایت رسم الخط واحد کمک می‌کند. برای کتاب‌های کودک و نوجوان لازم است به یک رسم الخط واحد برسیم تا هویت ملی و زبانی ما از دست نرود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) با شعار «خواند، گفت‌وگو با جهان» برپاست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: