انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴
بخش مهمی از موسیقی فیلم «نفس» به موسیقی کولی‌ها اختصاص دارد.
به گزارش تابناک فرهنگی، مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز فیلم سینمایی «نفس» درباره روند ساخت و ویژگی‌های موسیقی به کار رفته در این اثر سینمایی که برای حضور در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود، توضیح‌هایی داد.

مسعود سخاوت‌دوست، آهنگساز فیلم «نفس» جدیدترین ساخته نرگس آبیار درباره ساخت موسیقی این فیلم سینمایی گفت: با توجه به مضمون فیلم «نفس» طیف وسیعی از انواع موسیقی را که بیان‌کننده پیام فیلم است به کار گرفته‌ام مثلا برای بخشی از کار سراغ موسیقی اقوام رفتم و از انواع موسیقی خراسان و سیستان و بلوچستان استفاده کردم.

وی که دومین همکاری خود با نرگس آبیار را بعد از ساخت موسیقی «شیار 143» تجربه کرده است، تأکید کرد: بخش مهمی از موسیقی فیلم «نفس» به موسیقی کولی‌ها اختصاص داشت و در همین راستا از انواع موسیقی ملل مانند موسیقی کولی‌های هند، اروپای شرقی، بالکان و اسپانیا استفاده کردم. در واقع به تعبیری می‌توان گفت که موسیقی کولی‌ها به «نفس» جان داد.

این آهنگساز با اشاره به استفاده از موسیقی کلاسیک در ساختار موسیقایی «نفس» گفت: تنوع، تکثر و همچنین بهره‌گیری از موسیقی کولی‌ها در سازبندی از ویژگی‌های موسیقی فیلم «نفس» است. نکته دیگر این‌که در برخی از صحنه‌ها که بیننده با دنیای ذهنی کاراکتر آشنا می‌شود از ارکستراسیون موسیقی کلاسیک نیز بهره برده‌ام.

این آهنگساز درباره مکان ضبط موسیقی «نفس» توضیح داد: خوشبختانه سیستم ضبط موسیقی در ایران از نظر فنی توانایی لازم برای ارائه یک کار حرفه‌ای را دارد و موسیقی فیلم «نفس» در استودیوهای کشور ضبط شد.

سخاوت‌دوست گفتد: یکی از سازهایی که در ساخت موسیقی فیلم «نفس» استفاده کردم، ساز چنگ بود. این ساز که سیف‌الله شکری مبتکر آن است با چنگ‌های معمولی متفاوت است و من برای نخستین‌بار از این ساز ابداعی استفاده کردم.

وی با اشاره به این‌که ساخت موسیقی فیلم «نفس» از نیمه گذشته است، ادامه داد: فعلا منتظر هستم بخش انیمیشن این فیلم سینمایی نهایی شود تا برای این بخش هم موسیقی مجزا بسازم.

سخاوت‌دوست با اشاره به داستان فیلم «نفس» افزود: یکی از ویژگی‌های این فیلم داشتن روایت و ساختار مستندگونه است که تا پایان داستان هم حفظ می‌شود. به واسطه همین فضای مستندگونه مخاطب با موضوع، هم‌ذات پنداری می‌کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: