انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
مشاور علمی وزارت اوقاف و امور دینی عمان گفت: عمانی‌ها عاشق دریا هستند و آغاز داستان‌های سندباد از عمان بوده است.
به گزارش تابناک، نشست اسلام در عمان با حضور هیاتی از عمان  جمعه ۱۸ اردیبهشت ماه برابر با روز عمان در سرای اصلی اهل قلم نمایشگاه برگزار شد.

در این نشست ابتدا محمدبن سعید المعمری مشاور علمی وزارت اوقاف و امور دینی عمان به سخنرانی پرداخت و گفت: کشور عمان از تنوع جغرافیایی و اقلیمی برخوردار بوده به گونه‌ای که سی و سه هزار کیلومتر طول سواحل عمان با آب‌های آزاد است. موقعیت جغرافیایی عمان سبب شده که مردم آن آماده رویارویی با اقلیم‌های دیگر را داشته باشند. همچنین این مجال برای کشورهای دیگر فراهم است تا به آسانی به عمان سفر کنند و با فرهنگ آن آشنا شوند.

وی توضیح داد: در گذشته بسیاری از کاروان‌های تجاری از بنادر این کشور تجارت خود را شروع می‌کردند، در سال ۶۲۹ میلادی پیامبر (ص) از عمانی‌ها برای گرویدن به دین اسلام دعوت کرد از آن سال بعد افرادی میان پادشاه عمان و پیامبر (ص) در رفت و آمد بودند که سبب گرایش عمانی‌ها به اسلام شد.

وی گفت: مردم عمان صلح طلب هستند و از خشونت گریزان‌اند، نوع تعامل عمان با رسالت پیامبر (ص) اثبات می‌کند که این ملت پای‌بند رسالت بوده و به گفت‌وگو و تعامل به ملل دیگر علاقه دارند. قرن‌هاست مسلمانان و غیرمسلمان‌ها در کشور عمان زندگی می‌کنند و تعامل ادیان مختلف در عمان مبتنی بر آرامش است.

المعمری تسامح و تساهل در دین را بر پایه سه اصل شناخت، شناخت دیگری و اعتراف به حق دیگران دانست و گفت: شناخت حقیقی با این سه اصل ایجاد می‌شود و اگر این معرفت منجر به تعامل نشود مسلما حاصلی نخواهد داشت. در واقع این حلقه‌ها اثبات‌کننده ویژگی‌های محترم انسانی است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمدرضا زائری کار‌شناس حوزه دین گفت: وقتی از تسامح دینی صحبت می‌کنیم سه اصل وجود دارد؛ توجه به تفاوت انسان‌ها، ملاحظه و مراعات شرایط و ظرفیت‌ها و سخن گفتن براساس این دو اصل است.

وی افزود: ما مسلمانان به دلیل انزوا قرن‌ها فقط با خود صحبت کرده‌ایم و نیاموختیم چگونه با دیگران حرف بزنیم. این اتفاق باعث سوءتفاهم می‌شود. وقتی سخن از تسامح دینی می‌شود ترس از خطر انحراف دینی شکل می‌گیرد اما معتقدم خطر انزوا بیش از این موضوع خطرناک است زیرا اگر به درک و فهم مخاطب توجه کنیم می‌توانیم در قالب تسامح و تساهل دینی با آنان صحبت کنیم. در واقع اگر تسامح و تساهل دینی در اسلام نباشد ما دچار استبداد شده‌ایم.

زائری همچنین گفت: تساهل برگرفته از انفعال فردی نیست، بلکه اساس آن باور و اعتقاد به تفاوت انسان‌هاست.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: