انتشار: ۱۵:۵۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
اگر نمایشگاه کتاب تخصصی شود، اشکالی ندارد که اسباب بازی هم در بخشی از نمایشگاه کتاب عرضه شود، اما باید به گونه‌ای باشد که اسباب بازی با کتاب ادغام نشود
جعفر ابراهیمی شاهد معتقد است اگر نمایشگاه کتاب تخصصی شود، اشکالی ندارد که اسباب بازی هم در بخشی از نمایشگاه کتاب عرضه شود، اما باید به گونه‌ای باشد که اسباب بازی با کتاب ادغام نشود چون کتاب مقام بالاتری نسبت به اسباب بازی دارد و آن وقت کتاب هم حالت کالا می‌یابد و عرضه این دو در کنار هم جذاب نیست.

به گزارش ایبنا، جعفر ابراهیمی شاهد، شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان با حضور در سالن تکریم اهل قلم بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: امسال نمایشگاه کتاب به لحاظ ظاهری شکل بهتری یافته است. همیشه عنوان می‌شود که نمایشگاه محلی برای معرفی و نمایش کتاب است نه فروش آن، اما در کشور ما نمایشگاه تبدیل به فروشگاه کتاب و اجناس دیگری که به بهانه کتاب به نمایشگاه می‌آید، شده است.

وی ادامه داد: اگر بتوان محلی را در نمایشگاه برای فروش آثار اختصاص داد و بخش فروش را از بخش نمایش آثار جدا کرد اتفاق بهتری در نمایشگاه خواهد افتاد، چون موجب می‌شود که غرفه‌ها خلوت شوند. یکی از مشکلات این است که غرفه‌ها گاهی آنقدر شلوغ می‌شود که مخاطبان نمی‌توانند غرفه‌ها را ببینند.

وی افزود: تفکیک بخش فروش از نمایش کتاب می‌تواند به بهتر شدن وضعیت کمک کند و بار شلوغی نمایشگاه را کم کند. به هر حال باید کاری کنیم که نتیجه برگزاری نمایشگاه برایمان مثبت باشد.

ابراهیمی شاهد، سنت بازدید از نمایشگاه کتاب را پسندیده دانست و اظهار کرد: این بد نیست که بازدید از نمایشگاه کتاب سنت شده و مردم برای گردش هم که شده به نمایشگاه کتاب بیایند. بنابراین، این که بازدید از نمایشگاه تبدیل به یک سنت ملی شده، اتفاق خوشایندی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عرضه آثار کم کیفیت در نمایشگاه کتاب گفت: معمولاً ناشران کتاب‌هایی را که کمتر فروش می‌رود، به نمایشگاه می‌آورند. شاید این موضوع بد نباشد و حتی برای ناشر لازم باشد که چنین کند اما گاهی لازم است ناشران کتاب‌های نایاب را هم به نمایشگاه بیاورند چون این برای کسی که از نمایشگاه بازدید می‌کند مفید است.

این شاعر کودک و نوجوان درباره عرضه کتاب و اسباب بازی در کنار یکدیگر در نمایشگاه کتاب نیز توضیح داد: اگر نمایشگاه کتاب تخصصی شود، اشکالی ندارد که اسباب بازی هم در بخشی از نمایشگاه کتاب عرضه شود، اما باید به گونه‌ای باشد که اسباب بازی با کتاب ادغام نشود چون کتاب مقام بالاتری نسبت به اسباب بازی دارد و آن وقت کتاب هم حالت کالا می‌یابد و عرضه این دو در کنار هم جذاب نیست. البته برخی از کتاب‌های کودک و نوجوان هست که به صورت اسباب بازی است و طبیعی است که عرضه آن به این شکل اشکالی ندارد.

جعفر ابراهیمی(شاهد) شاعر و نویسنده‌ای است که برای مقاطع مختلف سنی شعر و داستان نوشته است و آثار او بارها در کتاب‌های درسی چاپ شده. شعر «خوشا به حالت ای روستایی» و «پژواک» در کتاب‌های اول و سوم دبستان سال‌ها پیش نمونه‌هایی از آنهاست. وی تاکنون بیش از 120 عنوان کتاب منتشر کرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: