انتشار: ۱۶:۰۱ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴
در نشست جشنواره «گزارش یک نگرانی» مطرح شد:

رکورد شرکت کنندگان درجشنواره رامی‌شکنیم

دبیر دومین جشنواره فیلم و عکس «گزارش یک نگرانی» تاکید کرد: می‌خواهیم در این جشنواره رکورد حضور آثار را نسبت به جشنواره‌های داخلی و خارجی بشکنیم.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از مهر، نشست خبری دومین جشنواره «گزارش یک نگرانی» صبح روز دوشنبه دوم آذر با حضور جمشید مشایخی رییس افتخاری این جشنواره، جواد رضویان دبیر جشنواره، محمدحسین لطیفی نماینده هیات داوران، امیر عبدالحسینی، ناصر شفق تهیه کننده سینما و مشاور عالی این جشنواره، علیرضا ابراهیمی تهیه کننده تلویزیون و مدیر اجرایی جشنواره و محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جواد رضویان دبیر دومین جشنواره «گزارش یک نگرانی» گفت: هر چند امسال پاییز پرباری داشتیم اما وضعیت آب در کشور نگران کننده است و هیچ چیز به اندازه مشارکت مردمی نمی تواند در این زمینه راه گشا باشد. نباید فراموش کرد که مشارکت مردمی قطعا مصرف شهری نیست چرا که این مصرف تنها ۱۵ درصد از مشکل بحران آب را شامل می شود، بلکه مساله اصلی مصرف کشاورزی است که ۸۵ درصد از هزینه مصرف آب را دربرمی گیرد و در این بخش از مصرف آب است که سفره های آب زیرزمینی نابود می شود.

وی با اشاره به برگزاری این دوره از جشنواره توضیح داد: برای حضور در دومین جشنواره فیلم و عکس «گزارش یک نگرانی» هیچ محدودیت سنی در نظر گرفته نشده است و مردم می توانند دیدگاه خود را در مورد بحران آب از طریق گوشی های موبایل خود نشان دهند. ما در تلاش هستیم تا این جشنواره رکورد شرکت کننده را نسبت به جشنواره ها در داخل و چه در خارج کشور بشکند و امیدوارم بتوانیم رکوردار حضور آثار چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت باشیم.

این بازیگر سینما با اشاره به برنامه «۳ شو» که در پایان هفته از شبکه سوم سیما پخش می شود، بیان کرد: در تلاش هستیم تا این جشنواره را در برنامه تلویزیونی «۳ شو» معرفی کنیم و از مردم بخواهیم تا در این جشنواره شرکت کنند. این جشنواره شامل جوایز قابل توجهی برای نفرات برتر می شود. نفرات برتر این جشنواره جوایزی بالغ بر ۵۰ میلیون تومان دریافت می کنند.

ناصر شفق مشاور عالی این جشنواره گفت: آب مایه حیات است و نمی توان به آن نگاه سیاسی داشت، آب برای ایران به عنوان یک کشور نیمه خشک از اهمیت بسیاری برخوردار است، در همین راستا گروه های هنری می توانند به عنوان مرجع و افراد تاثیرگذار در میان مردم، فعالیت خود را آغاز کرده و مردم را با مشکلات کمبود آب مواجه کنند. آب از اهمیت بسیاری در دنیا برخوردار است و با توجه به اینکه آمریکا در حمله های نظامی خود بیش از هر چیز به دنبال منابع طبیعی کشورها می گردد، بعید نیست که جنگ بعدی جنگ آب باشد.

وی با اشاره به اینکه با دیدن رسیدن آب به دریاچه ارومیه گریه کرده است، توضیح داد: اگر این دریاچه کاملا خشک شود تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر حیات را از بین می برد.

جمشید مشایخی رییس افتخاری جشنواره در ادامه با ارائه آماری از وضعیت بحران آب بیان کرد: کاهش بارندگی باعث شده تا بسیاری از تالاب ها و رودخانه های کشور کم آب شود، بچه که بودیم می گفتیم آب مایه حیات است اما حالا به دلیل آلودگی هوا، هوا نیز مایه حیات شده است، متاسفانه جمعیت کشور از ۴۰ سال قبل تا امروز ۲ برابر شده است و این روند افزایش جمعیت بسیار بد است.

علیرضا ابراهیمی دبیر اجرایی جشنواره بیان کرد: سعی کردیم تا با برگزاری این جشنواره به کمک مردم بیاییم و از مردم برای نشان دادن معضل کم آبی کمک بگیریم، البته در تلاش هستیم تا در کنار جشنواره فیلم و عکس موبایلی یک بخش حرفه ای نیز داشته باشیم. این دوره از جشنواره ویژگی های جدیدی دارد که از آن جمله می توان به حضور چشمگیر هنرمندان و ورزشکاران اشاره کرد. همچنین در تلاش هستیم تا علاقه مندان برای حضور در این جشنواره آثار خود را از طریق نرم افزارهای فعال برروی موبایل ها به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز توضیح داد: در طول تاریخ همیشه و هنوز زبان و بیان هنر به کمک موضوعات اجتماعی و شهری آمده است، در این جشنواره نیز قرار است با زبان و بیان هنر به چگونگی مصرف آب توجه کنیم، در دوره گذشته این جشنواره فرهنگسرای رسانه حمایت و همکاری قابل توجهی را با ما داشت و امسال نیز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حمایت شرکت آب و فاضلاب در این جشنواره حضور دارد.

محمدحسین لطیفی نماینده هیات داوران این جشنواره در ادامه بیان کرد: خوشحالم که می توانم در مسیر حل بحران آب قدمی بردارم و با همکاری و همراهی دیگر هنرمندان از تک تک مردم می خواهیم که در این جشنواره حضور داشته باشند. چندی پیش به یکی از معاونان تلویزیون گفتم که تلویزیون از شبکه های اجتماعی جا مانده و درست زمانی دست به اطلاع رسانی می زند که جامعه از طریق شبکه های اجتماعی موفق به دیدن برخی از موارد و قضاوت درباره آن شده اند. خوشحالم که جشنواره «گزارش یک نگرانی» با استفاده از شبکه های اجتماعی به دنبال ایجاد ارتباط بیشتر با مردم است.

وی با اشاره به بخش داوری تاکید کرد: اگر بتوانیم آثار تاثیرگذار در این دوره از جشنواره داشته باشیم، می توانیم امیدوارم باشیم که جشنواره موفقیت آمیزی را برگزار کرده ایم.

محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در ادامه بیان کرد: ۴۰ سال پیش منابع تجدیدپذیر آب در تهران ۷ هزار متر مکعب بود که امروز به ۳۵۰ متر مکعب رسیده است که این مساله اصلا قابل قبول نیست، ما به عنوان شرکت آب و فاضلاب تهران وظایفی را داریم که تلاش می کنیم آن را اجرایی کنیم، از آن جمله می توان به قطع نشدن آب در سطح شهر تهران اشاره کرد اما فرهنگسازی برای درست مصرف کردن آب باید با کمک و حضور هنرمندان انجام شود چرا که مردم آن ها را می شناسند و از آن ها تاثیر می گیرند.

جواد رضویان در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که جشنواره «گزارش یک نگرانی» به صورت ملی برگزار می شود و آثار منتخب در این جشنواره از شبکه نسیم و برنامه تلویزیونی «۳ شو» نمایش داده می شود.

جمشید مشایخی نیز در بخش دیگری از این مراسم تاکید کرد: بهتر است بودجه ای در نظر گرفته شود تا فردی مانند محمدحسین لطیفی درباره کمبود آب سریال بسازد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

ناصر شفق با اشاره به اینکه اوایل برگزاری جشنواره فیلم فجر همه معتقد بودند برگزاری چنین جشنواره ای نیاز نیست و ما نیازی به تولید فیلم نداریم، تاکید کرد: هر جشنواره ای که در ابتدا برگزار می شود ممکن است تاثیر آن مشخص نباشد اما در طولانی مدت تاثیر آن مشخص می شود. این جشنواره نیز در شرایطی به دومین دوره خود رسیده است و این نشان می دهد که به اندازه کافی برگزاری آن تاثیرگذار بوده است.

این تهیه کننده در پایان تاکید کرد: اگر تلویزیون انحصار را بردارد می توان سریال های خوب با موضوع های مختلف ساخت و امیدوارم ما هم بتوانیم در این زمینه کاری انجام دهیم.

جواد رضویان در پایان گفت: آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره فیلم و عکس «گزارش یک نگرانی» ۱۵ دی ماه در نظر گرفته شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: