انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
رئیس انجمن شعر طلاب کشور گفت: شعر آیینی نباید اسطوره‌ساز باشد و ما نباید در مورد اهل بیت مغالطه کنیم.
به گزارش تابناک، سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست شعر آیینی با حضور سیدحسن مبارز شاعر و رئیس انجمن شعر طلاب کشور، سید بشیر حسینی شاعر و محقق و دبیر انجمن، زهرا بشیری موحد شاعر و محقق و عضو انجمن، وحیده گرجی شاعر و هیات مدیره انجمن شعرطلاب، محمدرضا شاه نظر دبیر انجمن‌های مرکز فرهنگی و اسلامی دفتر تبلیغات، پنج شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در تالار سرای قلم برگزار شد.


در ابتدای این نشست سیدحسن مبارز با اشاره به موضوع شعر آیینی گفت: شعر آیینی از مباحثی است که بسیار زیاد در مورد آن صحبت شده است. بزرگان در مورد شعر آیینی اختلاف نظر دارند و یکی از این دلایل برداشت‌های متفاوت ما از معنی شعر است وتعاریفی که از آن شده جامع و کامل نبوده است.


 رئیس انجمن شعر طلاب کشور در مورد تقسیم بندی شعر آیینی گفت: شعر آیینی، پندیات، اخلاق، مقاومت و بیداری اسلامی و... را شامل می‌شود. شعر آیینی، شعر والایی است که با اولیا دین مرتبط است.


در ادامه این نشست زهرا بشیری موحد گفت: شعر آیینی گستره زیادی دارد که از شعر توحیدی شروع تا به شعر طنز می‌رسد که پیام‌های اخلاقی دارد. شعر آیینی شعر اهل بیت است که اوج آن شعر عاشورایی است.


وی در رابطه با شعر عاشورایی گفت: وقتی حرف از عاشورا زده می‌شود وارد بحث هیات‌ها و سوگواری می‌شویم. شعر هیات در دهه اخیر رشد زیادی داشته و تعداد هیات‌ها زیاد شده است.



در ادامه بشیر حسینی گفت: در حوزه علمیه شعر هم بوده و هست. وقتی پیامبر می‌گوید شعر را به فرزندان خود یاد بدهید منظور شعری است که ارزش اولیا الهی و معارف اسلامی انبیا و اولیا گرامی باشد.


وی گفت: شعر باید دارای حکمت و پند و اندرز باشد. حافظ مستقیم و غیرمستقیم پند و اندرز را در شعر خود مطرح کرده است.


سپس سیدحسن مبارز در مورد نقدهایی که در مورد شعرهای آیینی می‌شود، گفت: یکی از آسیب‌های شعر آیینی نقدهایی است که در مورد این شعر صورت می‌گیرد و به آن وارد نیست. با این حال، شعر آیینی نباید اسطوره ساز باشد و ما نباید در مورد اهل بیت مغالطه کنیم.


در پایان این نشست، جمعی از شعرا به شعرخوانی پرداختند و اشعارشان نقد شد.


بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: