انتشار: ۱۹:۰۴ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از تفویض قطعی و کامل اختیار صدور مجوز فعالیت کتابفروشی‌ها از وزارت ارشاد به این اتحادیه، با تائید رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد.
به گزارش تابناک فرهنگی، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با  مهر، از تفویض قطعی و کامل اختیار صدور مجوز کتابفروشی‌ها از وزارت ارشاد به این اتحادیه خبر داد و گفت: بعد از تلاش‌هایی که برای معافیت مالیاتی کتابفروشان انجام شد، فهرست جدول مشاغل معاف از پرداخت مالیات توسط هر دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد و امور دارایی در اسفند ۱۳۹۳ به امضا رسید و متعاقب آن در حوزه تهران هم، لیست کتابفروشان دارای پروانه کسب از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد ارسال شد و در ادامه این موضوع، بخشنامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای تبصره بند ۱ ماده ۲ دستورالعمل ماده ۱۲ آئین نامه اجرایی قانون مالیات‌های مستقیم، در همین هفته و همزمان با هفته کتاب، به ادارات کل امور مالیاتی شهر و استان تهران ابلاغ شد.

وی افزود: در واقع بر اساس این بخشنامه، موضوع تفویض اختیار صدور مجوز کتابفروشی‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، به ادارات کل مالیاتی ابلاغ شده است. حسب اطلاعِ من، لیست کتابفروشان تهران هم که پیشتر از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد ارسال و برای برخورداری از معافیت مالیاتی، از سوی این معاونت به سازمان امور مالیاتی ارسال شده بود، امضا شده و در حال ارسال به حوزه‌های مالیاتی است.

تفویض اختیار صدور مجوز کتابفروشی‌ها از ارشاد به اتحادیه ناشران
آموزگار در خصوص وضعیت ناشران غیرتهرانی هم ضمن بیان اینکه امتیاز اخیر شامل همه کتابفروشان در همه نقاط کشور می‌شود، گفت: قاعدتاً اگر آنها اتحادیه‌ای دارند، اتحادیه‌شان باید لیست اسامی کتابفروشانشان را به اداره ارشاد محل ارائه کند تا از آن طریق به معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در تهران و از آنجا به سازمان امور مالیاتی ارسال شود. امروز به طور قطع می‌توانیم بگوئیم که معافیت مالیاتی کتابفروشان وارد فاز اجرایی شده است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به این نکته که اما در لیست جدول مشاغل معاف از مالیات، عبارت «فروش کتاب توسط کتابفروشی‌های دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» قید شده است، ادامه داد: به موجب این تفویض اختیار، مجوز اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلقی می‌شود، بنابراین فروش کتاب در کتابفروشی‌های دارای پروانه کسب از این اتحادیه، از دوره عملکرد ادارات مالیاتی از سال ۱۳۹۳ از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

آموزگار همچنین از تلاش‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور فرهنگی وی به جهت تلاش‌هایشان برای اجرای این تفویض اختیار و همچنین از رئیس کل سازمان امور مالیاتی به جهت حسن ظنش در این رابطه، قدردانی و ابراز امیدواری کرد این توجهات به حوزه فرهنگ تداوم یابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: