انتشار: ۱۳:۴۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴
نمایشگاه نقاشی‌های مصطفی سروریان و نقاشی خط‌های مراد فتاحی عصر جمعه ۲۲ آبان با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر در نگارخانه‌های «پاییز» و «تابستان» خانه هنرمندان افتتاح شد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از خانه هنرمندان، آثار نمایشگاه نقاشیط‌های مراد فتاحی که با عنوان «عمر که بی‌عشق رفت» در نگارخانه تابستان افتتاح شده است با الهام از این بیت مولانا، «عمر که بي‌عشق رفت هيچ حسابش مگير، آب حياتست عشق در دل و جانش پذير»، خلق شده‌اند.

مراد فتاحی دانش‌آموخته نقاشی و فارغ‌التحصیل انجمن خوشنویسان ایران است و سابقه برگزاری نمایشگاه‌هایی در موزه امام علی (ع)، موزه هنرهای معاصر و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

در این نمایشگاه ۱۸ اثر در ابعاد بزرگ روی بوم و یا بسترهای متفاوت دیگر با بهره از بافت‌های مختلف، در حوزه وسیعی از هنرهای تجسمی از خوشنویسی گرفته تا نقاشیخط و اثر دکوراتیو با استفاده از ترکیب مواد، آفریده شده‌اند.

مراد فتاحی در حاشیه افتتاح این نمایشگاه، درباره این گستردگی نگاه و شیوه اظهار کرد: به نظر من اگر یک هنرمند یا خوشنویس و خطاط روی یک موضوع خاص و یک شیوه تکیه کند و جلو برود، بیشتر تولید داشته است تا اینکه خلق اثر هنری کرده باشد. هنرمند باید مثل موج باشد یعنی از همه چیز استفاده کند تا آنچه را می‌خواهد به تصویر بکشد. من در آثارم سعی می‌کنم همه چیز را تجربه کنم از بدترین و سخت‌ترین روش و مواد گرفته تا بهترین و زیباترین آنها؛ برای اینکه می‌خواهم آثارم از فرم‌های نو برخوردار بوده و تکراری نباشند.

این هنرمند که در عرصه نقاشی، نگارگری و بازیگری نیز سابقه کار دارد، افزود: من از بافت صنعتی در آثارم استفاده می‌کنم و آن را با هنر ترکیب می‌کنم. در مجموع خودم را محدود نمی‌کنم. من در استفاده از تکنیک و سبک‌ها نیز خودم را محدود نمی‌کنم زیرا اعتقاد دارم اثر باید در رهایی خلق شود، وقتی محدودیت باشد یعنی باید در یک قالب و چارچوب مشخصی کار کرد و به نظر من تا این قالب‌ها شکسته نشود هنری به وجود نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه عشق سرچشمه هستی است، به انتخاب موضوع آثارش اشاره و اضافه کرد: در دنیا ماندگارترین چیز، عشق و مهربانی است و من هم سعی کردم از بهترین کلمه‌ای که وجود دارد در خلق آثارم بهره ببرم.

همچنین در این روز، نگارخانه «پاییز» میزبان نقاشی‌های مصطفی سروریان با عنوان «از سنت تا مدرنیته» بود. سروریان که متولد سال ۱۳۳۳ است از سال ۱۳۴۷  فعالیت فعالیت هنری خود را آغاز و در سال ۱۳۵۹ آموزشگاه هنری خود را تاسیس کرده است.

سروریان همچنین عضو پیوسته انجمن هنرمندان نقاش ایران، عضو مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی و عضو انجمن هنرهای تجسمی استان البرز نیز است و شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات داخلی و بین‌المللی و نمایشگاه‌های متعدد گروهی را در کارنامه هنری خود دارد.

این هنرمند در نمایشگاه «از سنت تا مدرنیته» ۲۱ اثر با تکنیک رنگ روغن روی بوم و با سبک انتزاعی ارائه کرده است. وی که از شاگردان محسن وزیری مقدم است علت نامگذاری نمایشگاه خود را مروری از آثار قدیمی‌تر تا آثار متاخر خویش و خصوصیات آنها می‌داند.

سبک سروریان در این آثار الهام گرفته از یکی از سبک‌های نقاشی پسادریافتگری (پست امپرسیونیسم) است که در آن تصویر به‌وسیله گذاشتن نقطه‌های کوچکی از رنگ خالص به صورت مجزا ولی در کنار هم شکل می‌گیرد. پوینتیلیسم توسط ژرژ سورا در سال ۱۸۸۶ تا آنجا گسترش یافت که شاخه‌ای دیگر به نام نقطه‌چینی از دریافتگری به‌وجود آمد.

از ویژگی‌های خاص آثار مصطفی سروریان این است که از روش نقطه‌چینی نه برای تصویر یا منظره‌ای مشخص بلکه به گونه‌ای شخصی و برای خلق آثار انتزاعی بهره برده است. آثار او اغلب در ابعاد بزرگ و با دقتی مثال‌زدنی کار شده‌اند که از این منظر مخاطب را به تماشای خود فرا می‌خوانند.

در واقع این هنرمند در طی مسیر هنری خود از تجربه آثار کلاسیک، رئال و سبک‌های دیگر به انتزاعی آمیخته به تفکر رسیده است که گویی گذری از سنت به مدرنیته است.

این دو نمایشگاه نقاشیخط و نقاشی تا یکم آذر ادامه خواهند داشت و علاقه‌مندان برای دیدن از آثار می‌توانند همه‌روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: