انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
همراه با روزنامه های صبح

اخبار به روایت نشریات

روزنامه های صبح تهران در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در شماره امروز به اخبار و حواشی نمایشگاه کتاب پرداختند.تیتر برخی از نشریات از این قرار است
روزنامه های صبح تهران در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در شماره امروز به اخبار و حواشی نمایشگاه کتاب پرداختند.تیتر برخی از نشریات از این قرار است:




اخبار به روایت نشریات


دعوت رسمی از رهبر انقلاب برای حضور در نمایشگاه کتاب

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بازدید روز جاری خود از نمایشگاه بین المللی کتاب که به مدت چهار ساعت به طول انجامید، در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد وجه تفاوت نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته، گفت: اولا تعداد عناوین منتشر شده طی سال قبل زیاد بود یعنی حدود ۳۰۰هزار عنوان اثر داخلی و ۱۶۰هزار عنوان اثر خارجی عرضه شد. در بخش بین الملل نیز به بنده اعلام کردند که آثار امسال تفاوت‌های کیفی زیادی داشته است.
جنتی افزود: همچنین برای اولین بار برخی از ناشران خارجی در نمایشگاه مشارکت داشتند و امروز هم که روز سوم نمایشگاه است، بسیاری از آثار آن‌ها تمام شده است و من اعلام کردم دستور دهند سریعا کتاب‌هایشان از گمرک ترخیض شود و به غرفه‌ها بیاید. وی ادامه داد: در حوزه داخلی هم برخی از غرفه‌ها با استقبال خوبی روبه رو شد که نشان می‌دهد ما در امر کتابخوانی موفق بوده‌ایم و امیدی میان ناشر و نویسنده به وجود آمده است. جنتی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره نامه نگاری خود برای حضور نشر حیان به مدیریت مهدی خزعلی برای حضور ناشری در نمایشگاه و اینکه آیا اساسا امسال و سال قبل برای حضور ناشری در نمایشگاه نامه نگاری کرده است یا خیر، گفت: امسال عموما ناشران در نمایشگاه هستند. سال قبل را یادم نیست اما امسال در میان مجموعه ناشران، تنها دو ناشر بودند که به دلیل حکم دستگاه قضایی فعالیتشان ممنوع بود. جز این، امسال اعلام کردیم هر ناشری که طالب حضور در نمایشگاه است، می‌تواند بیاید. این در حالی است که دو سال قلا از آن ۵۰ناشر به نمایشگاه ممنوع الورود شده بودند. وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره علت جانمایی شبستان به شیوه‌ای که منجر شده ناشران شاخص و ناشران آثار زرد در کنارهم قرار بگیرند نیز گفت: الان نمایشگاه به شکلی ساماندهی شده که هر بازدید کننده‌ای می‌تواند نقشه به دست بگیرد و از محل استقرار ناشر مورد علاقه خود مطلع شود. وی همچنین درباره حاشیه‌های حضور نداشتن مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سالن کارنامه نشر، گفت: مجمع امسال در نمایشگاه حضور دارد. فرقی هم نمی‌کند که کارنامه نشر را چه کسی اداره کند، مهم این است که برای جانمایی آثار جدید برنامه داشته باشیم که اگر ملاحظه کنید، شاهد خواهید بود که آثار برگزیده جشنواره‌ها، همه در معرض دید هستند و هر کسی مراجعه کند، راضی بیرون می‌آید. جنتی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره بودجه نمایشگاه نیز گفت: هر ساله با کاهش بودجه رو به رو بودیم اما امسال بودجه ما نزدیک به یک سوم شد و ما مجبور به صرفه جویی شدیم و به عنوان مثال یکی از تصمیمات این بود که امسال به افراد در نمایشگاه ناهار ناهار تعلق نگیرد. وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره حصور مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب نیز گفت: امیدواریم امسال این حضور تحقق یابد، ما طی یک نامه رسمی درخواست خودمان را خطاب به اسشان ارسال کرده‌ایم و امیدواریم که ایشان امسال در نمایشگاه حضور داشته باشند.



از اعتراض برخی از ناشران تا حرف‌های وزیر ارشاد
چند روزی است که مصلی میزبان کتاب‌ها شده است. آن‌ها که دلشان می‌خواهد ساعتی در حال و هوای کتاب نفس بکشند به مصلی می‌روند و گاهی کتاب می‌بینند و گاهی کتاب می‌خرند.

سومین روز نمایشگاه هم گذشت؛ نمایشگاهی که در چند روز گذشته رویداد‌های گوناگونی در آن رخ داد؛ از بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از غرفه‌ها تا جمع آوری چند کتاب، وزیر ارشاد در یکی از غرفه‌ها درباره کتاب‌های زیرمیزی در نمایشگاه کتاب گفت که اگر چنین مواردی دیده شود با آن برخورد می‌شود. علی جنتی این اطمینان خاطر را داد که مسوولان از این موارد مراقبت دایمی می‌کنند. او همچنین پذیرفت که شمارگان کتاب امسال کمتر شده است و یادآور شد: «این احتمال را می‌دهم که برخی ناشران آنچه را به عنوان شمارگان در پشت جلد خود چاپ می‌کنند واقعی نباشد یعنی می‌نویسند هزار نسخه چاپ شده اما در واقع کمتر چاپ شده احتمالا در سال‌های قبل هم این گونه بوده است...»
یکی دیگر از اتفاقات نمایشگاه اعتراض برخی ناشران دانشگاهی به خاطر پاره و نابود شدن بنرهای تبلیغاتی در نمایشگاه بود. این ناشران اعلام کرده‌اند که آن‌ها فعالیت‌ها و معرفی خودشان را با هماهنگی تشکل‌های صنفی و پرداخت هزینه در نمایشگاه نصب کرده بودند که بدون اعلام قبلی از سوی عده‌ای پاره و نابود شده‌اند. محمد مهدی داوودی‌پور مدیر کمیته ناشران داخلی درباره این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته که اگر هم کسی این بنر‌ها را باز کرده یا حتی از بین برده، خلاف اولیه متوجه ناشرانی است که این بنر‌ها را خارج از سالن مربوط به خودشان نصب کرده‌اند. او تاکید کرده است که مطابق قانون تبلیغات، ناشران اجازه تبلیغ برای خودشان را در بیرون سالن‌ها ندارند و این فضا‌ها در اختیار فرد دیگری است که قراردادی هم در این رابطه دارد. یکی از اتفاقت هرساله نمایشگاه جمع آوری کتاب‌هایی است که از نظر مسوولان آوردن آن‌ها به نمایشگاه خلاف قوانین است. بر این اساس تاکنون یکی از کتاب‌هایی که رسما جمع آوری آن اعلام شده کتابی است که برخی شعرهای آن از سوی خوانندگانی در خارج از کشور خوانده شده است.
نام این کتاب «منتخبی از شعرهای شاد» است به همراه چند عکس یادگاری اثر فاطمه اختصاری که شعرهای آن را گردآوری و انتشارت تیماژ آن را منتشر کرده است اما از ناشر خواسته شده که از عرضه آن در نمایشگاه خودداری کنند.
همچنین علی فریدونی، مدیر کمیته نظارت و ارزیابی محتوایی بخش ناشران بین الملل، از جمع آوری کتابی با موضوع امام خمینی (ره) خبر داد که به ناشر این کتاب اعلام شده است حق عرضه این کتاب را در نمایشگاه کتاب ندارد.
روز پنجشنبه نمایشگاه روز پرجمعیتی را پشت سر گذاشت و بازار عکس‌های سلفی کنار حوض مصلی داغ بود. در این روز مسوولان نمایشگاه مجبور شدند به خاطر استقبال مردم ۳۰ دقیقه زمان نمایشگاه را تمدید کنند. اتفاق دیگر نمایشگاه رونمایی از نرم افزار اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب بود، حالا مخاطبان با این نرم افزار می‌توانند به اطلاعات مربوط به کتاب‌های موردعلاقه خود یا ناشران حاضر در نمایشگاه دسترسی پیدا کنند.
هر سال یکی از فعالیت‌های جنبی نمایشگاه برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اهالی قلم و مسوولان است. امسال هم به روال سال‌های گذشته نشست‌های سرای اهل قلم برپاست. از جمله مهم‌ترین این نشست‌ها، نشستی با حضور روبرتا کینی – رئیس نمایشگاه کتاب بولونیا - و مائورو کنچاتوری – سفیر ایتالیا در ایران – در سرای اهل قلم بود که تنها با حضور تعداد از خبرنگاران، تصویر برداران و تعداد معدودی از بازدیدکنندگان نمایشگاه برگزار شد. روبرتا کینی در این نشست درباره نحوه برگزاری نمایشگاه بولونیا توضیحاتی ارایه کرد.

اخبار به روایت نشریات

آغاز به کار غرفه ویژه پیامبر رحمت (ص) در نمایشگاه کتاب
غرفه ویژ ه پیامبر رحمت (ص) جمعه ۱۸ اردیبهشت ماه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران راه اندازی شد. این غرفه به مناسبت تقارن مبعث پیامبر اکرم (ص) با روزهای برگزاری نمایشگاه، فعالیت خود را آغاز کرده است. در این غرفه حدود ۵۰۰ عنوان کتاب با موضوع روش، سیره و زندگی امام اول شیعیان و حضرت محمد (ص) از تمام ناشران حاضر در نمایشگاه با تخفیف ۴۰درصدی به فروش می‌رسد. غرفه ویژه پیامبر رحمت (ص) در شبستان مصلی، انتهای راهروی ۱۱ راه اندازی شده است.

اخبار به روایت نشریات

با کتاب‌های زیرمیزی برخورد می‌شود
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران درباره احتمال عرضه کتاب‌های غیر مجاز به صورت زیرمیزی گفت: مسلما اگر چنین چیزی وجود داشته باشد مسوولان نمایشگاه با آن برخورد خواهند کرد. او همچنین در اظهارنظر دیگری گفت: ممکن است شمارگان برخی از کتاب‌های ناشران واقعی نباشد. به گزارش ایسنا، وزیر ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود در نمایشگاه کتاب برخی غرفه داران کتاب‌های غیر مجازشان را به صورت زیرمیزی عرضه می‌کنند، اظهار کرد: مسلما اگر چنین چیزی وجود داشته باشد مسوولان نمایشگاه با آن برخورد خواهند کرد. در سال گذشته هم من به طور روزانه گزارش‌هایی دریافت می‌کردم و متوجه می‌شدم مسوولان با تخلف‌ها برخورد می‌کنند مگر اینکه ما از تخلف مطلع نمی‌شدیم.



کتاب نویسنده ۷ساله در نمایشگاه کتاب داستان «چرا آدم‌ها ما را دوست ندادند؟» نوشته سونیا ملک‌زاده نویسنده ۷ساله، دیروز جمعه در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد. مراسم رونمایی از کتاب «چرا آدم‌ها ما را دوست ندادند؟» نوشته سونیا ملک‌زاده نویسنده ۷ساله اصفهان عصر پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت، در محل سرای اهل قلم کودک و نوجوان واقع در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد. این کتاب توسط انیس تبرایی تصویر‌گری شده است. مادر سونیا ملک‌زاده، نویسنده خردسال این کتاب در ابتدای سخنان خود گفت: سونیا در کتابخانه شخصی خود نزدیک به ۱۸۰کتاب داستان دارد. وی افزود: کتاب خواندن برای فرزندم را از زمانی که ۲ساله بود آغاز کردم و با توجه به اینکه سونیا به تازگی پایه پیش دبستانی را آغاز کرده، و هنوز قادر به خواندن و نوشتن نیست، هر شب یکی از کتاب‌های داستان را برای او می‌هوانیم که همین امر دز گسترش تخیل وی نقش بسزایی
داشته است. در ابتدا دخترم برای تقاشی‌هایی که می‌کشید، داستان‌هایی را در ذهن خود خلق می‌کرد؛ پس از گذشت مدتی تصمیم گرفتیم تا داستان‌های او را بنویسیم و بهترین آن‌ها را به چاپ برسانیم. سونیا تاکنون ۹قصه گفته و این کتاب نخستین کتاب از قصه‌های اوست. در ادامه این برنامه، سونیا نیز گفت: در حال خلق داستان دیگری با موضوع صرفه جویی در مصرف آب هستم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: