انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
دکتر علیرضا خسروی عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: انتخاب شعار دولت و ملت، همدلی و همزبانی تاکید بر دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر وحدت ملی است و اهمیت وحدت را می‌رساند.
به گزارش تابناک، نشست «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» با پیشنهاد مرکز ملی مطالعات جهانی شدن نهاد ریاست جمهوری و با حضور دکتر منصور رحمانی، دکتر مرتضی نورمحمدی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر علیرضا خسروی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، عصر چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه برگزار شد.


خسروی در این نشست با اشاره به انتخاب شعار سال گفت: به نظر می‌رسد انتخاب شعار سال براساس دومنطق باشد. اولین فرض این است که رهبری احساس کرده‌اند همدلی که باعث شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران شده، در سال‌های گذشته رضایت‌بخش نبوده است. حالت دوم این است که دولت دارای سیاست‌هایی است که بدون همدلی و همزبانی ملت عملی نخواهد شد.


وی ادامه داد: همدلی و همزبانی تحت تاثیر همبستگی است چراکه همبستگی و وحدت نتیجه‌اش همدلی و همزبانی در قشر خاصی می‌شود.


عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اینکه رهبری بعد از مدت‌ها دوباره این موضوع را مطرح کرده‌اند، بیانگر اهمیت موضوع وحدت در جامعه است و برای شکل‌گیری این موضوع به سه ضلع یک مثلث که ایده، نهاد‌ها و پایگاه‌هاست نیاز داریم. در صورتی که یکی از این سه ضلع مثلث انجام نشود شاهد شکاف خواهیم بود.

وی عزم دولت برای مبارزه با فساد را یکی از راه‌های تحقق شعار سال دانست و گفت: دولت اگر عزم خودش را جزم کند و به شکلی جدی با فساد برخورد کند مردم نیز متوجه تلاش‌های دولت خواهند شد و شکاف بین مردم و دولت کمرنگ‌تر می‌شود. این یک راهکار اساسی که دولت برای تحقق شعار رهبری باید به آن توجه ویژه داشته باشد.


در ادامه نشست، مرتضی نورمحمدی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در توضیح شعار سال بیان داشت: تعریف من از همدلی این است که افراد بتوانند نسبت به عملکرد دیگران واکنش‌های مثبت داشته باشند. وقتی از همدلی و همزبانی بین مردم و دولت سخن می‌گوییم باید یک پیوستگی در همه حوزه‌ها مشاهده شود.


نورمحمدی با اشاره به شرایط ایجاد همدلی و همزبانی در جامعه گفت: شرایط مختلفی برای ایجاد همدلی و همزبانی در جامعه وجود دارد که یکی از محورهای اصلی آن ایجاد نظام ارزشی و معنوی یکسان بین نخبگان و افراد عادی است زیرا در کشور ما هر دولت دیدگاه متفاوتی دارد و هنوز تصویر واحدی شکل نگرفته است و ضرورت ایجاد یک تصویر واحد احساس می‌شود.


وی افزود: یکی از مباحث مهم جامعه‌شناسی احیای موضوع اعتماد در جامعه است که این موضوع با شعار محقق نمی‌شود و باید درون حکومت شکل گیرد.


استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به توافقات هسته‌ای گفت: اینکه عده‌ای فکر می‌کنند با توافق هسته‌ای مشکلات اقتصادی حل می‌شود یک انتظار اشتباه است و ما باید راه حل مشکلات اقتصادی را در جایی دیگر جستجو کنیم. به نظر من تا زمانی که دولت و ملت به یک درک مشترک نرسند مشکلات پابرجاست.


بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: