انتشار: ۱۸:۳۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴
در حالی که گروه تروریستی داعش به تخریب آثار فرهنگی و هنری سوریه و عراق به شدت ادامه می دهد،انجمن مدیران موزه های هنری آمریکا با انتشار دستور -العملی از مدیران موزه ها خواست در دریافت آثار هنری آن کشورها پیش قدم شوند.


به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از روزنامه هنر چاپ لندن، این انجمن به مجموعه های دولتی، موزه ها و مجموعه داران خصوصی در مناطق درگیر؛ از جمله سوریه و عراق پیشنهاد داده است؛ آثار هنری در دست خود را به موزه های آمریکایی بسپارند.
دستورالعمل تازه ای که انجمن در ماه اکتبر (مهر/آبان) منتشر کرده است، چارچوبی برای موزه ها به منظور مراقبت از آثاری به دست می دهد که به دلیل درگیری، اقدامات تروریستی یا فجایع طبیعی در معرض خطر قرار دارند.
بر این اساس آثار با درخواست مالک در اختیار موزه های آمریکا قرار می گیرد، تا زمانی که شرایط به موقعیت قبلی بازگردد، در موزه می ماند و به عنوان آثار قرضی در نظر گرفته و در پایگاه اطلاع رسانی انجمن ثبت می شوند. مالکان باید هزینه انتقال به موزه را خود بپردازند.
این انجمن که در سراسر آمریکا 240 عضو دارد، در دستورالعمل خود تاکید دارد، آثار هنری به این شکل در قالب قرض به موزه ها سپرده می شوند و یقینا در آینده قابل بازگشت هستند.
به گزارش ایرنا با آنکه همواره این نگرانی بابت بازگشت آثار به کشور اصلی آنها وجود دارد؛ مدیران موزه ها و کارشناسان آمریکایی از این بابت نگران اند که آثار هنری چپاول شده توسط تروریست ها با استفاده از نام جعلی مجموعه داران خصوصی از کشور منشا این آثار خارج شده و به موزه ها سپرده و این روند به تجارت غیرقانونی آثار عتیقه تبدیل شود.
اما یک سخنگوی انجمن تاکید کرد که دستورالعمل از مدیران موزه ها می خواهد درمورد مالک آثار دقت زیادی به خرج دهند تا حقوق قانونی مالکان را زیر پا نگذارند.
مشکل دیگر این است که معلوم نیست موزه ها چطور باید آثار هنری را بازگردانند، برای نمونه اگر در محل درگیری دولت فعلی تغییر کند و این امر به سردی روابط دیپلماتیک منجر شود، بازگشت آثار بعدها پیچیده خواهد شد. ضمن اینکه ممکن است قوانین داخلی درمورد مالکیت خصوصی آثار هنری نیز تغییر کند.
گروه تروریستی داعش که از تابستان گذشته با کسب کنترل شهر موصل عراق خلیفه گری خود را اعلام کرد، مبارزه ای سرسخت را برای تخریب کامل بخش هایی از بقایای تمدن بین النهرین و فروش آثار باستانی ارزشمند باقی مانده این کشور و سوریه در بازار سیاه هنری آغاز کرده است.
این گروه اماکن تاریخی بسیاری از جمله شهر باستانی پالمیرا در سوریه را تخریب کرده و به گفته کارشناسان بیش از 90 قطعه تاریخی را نیز در عراق ربوده یا تخریب کرده است.
تخریب و دزدی آثار و ابنیه تاریخی توسط داعش به عراق و سوریه به تنهایی ختم نمی شود و این گروه در لیبی، افغانستان و مالی نیز مرتکب اقدامات مشابهی شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: