انتشار: ۱۷:۴۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
صبح امروز سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۴ مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین روزه نمایشگاه کتاب تهران با حضور رئیس جمهور دکتر حسن روحانی، وزیر فرهنگ و بهداشت آقای جنتی، وزیر ارشاد عمان، مسئولان و مدیران برگزاری نمایشگاه رئیس نمایشگاه آقای صالحی و با حمایت مالی بانک صادرات و حضور مدیر عامل آن برگزار گردید.
صبح امروز سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۴ مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین روزه نمایشگاه کتاب تهران با حضور رئیس جمهور دکتر حسن روحانی، وزیر فرهنگ و بهداشت آقای جنتی، وزیر ارشاد عمان، مسئولان و مدیران برگزاری نمایشگاه رئیس نمایشگاه آقای صالحی و با حمایت مالی بانک صادرات و حضور مدیر عامل آن برگزار گردید.

دکتر حسن روحانی ضمن گرامیداشت حضور همه فرهیختگان فرهنگ دوستان، ناشران، مولفان، صاحب نظران، مهمانان عزیز کشورهای دوست و خارجی و وزرای محترم کشور برادر عمان و کشور برادر عراق و همچنین همه کسانی که با کتاب انس دارند آغاز به کار بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریک و تهنیت را تیریک گفت.

همه ما باید در ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش نماییم

ریاست محترم جمهور بیان کرد: ما دارای دین و آئینی هستیم که معجزه پیامبرش کتاب است و میراث امامش نیز کتاب است آن قرآن مجید و این نهج البلاغه. اگر ما بگوییم انس ما با کتاب است و افتخار ما به کتاب است و هدایت ما از کتاب است و فرهنگ و ادب شعر ما از کتاب است و دیپلماسی فرهنگی ما بخش بزرگش به عهده کتاب است سخنی به گزاف نگفته‌ایم. افتخارات سرزمین و فرهنگ ایرانی ما در شاهکاری چون شاهنامه و در تحفه‌ای در بوستان و گلستان در اثر معنوی چون مثنوی معنوی و در یک اثر گرانب‌ها چون دیوان حاقظ جمع شده است و ما با کتاب با دنیا حرف زده‌ایم. و از طریق کتاب به جهانیان معرفی شده‌ایم. مگر نه اینست که قانون ابن سینا در همه کتابخانه‌های بزرگ شرق و غرب دنیا زیبایی کتابخانه‌های جهانیان بوده است و محل مراجعه اندیشمندان و دانشمندان منطق ما با کتاب است. اسلام ما هم زبان گویایش کتاب است و نه شمشیر و با قرآن و کتاب، پیامبر، صحابه بزرگوار و امامان، واقعیت اسلام برای جهانیان تبیین شده است. پس فخر ما کتاب است. پشتوانه ما کتاب است راه توسعه ما کتاب است. بعضی فکر می‌کنند در یک جدالی بین کتاب کاغذی و دنیای دیجیتال این کتاب کاغذی است که مغلوب و کمرنگ می‌شود.و جای آن تبلت و موبایل جایگزین می‌شود. گرچه شکل کتاب به صورت گوناگون نشر پیدا می‌کند اما هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد. کتاب مانده است و خواهد ماند مگر می‌شود کتاب مثل قرآن وده‌ها کتاب دینی و صد‌ها کتاب فلسفی و ادبی در قفسه خانه نباشد و خوانده نشود. مانیز در قبال کتاب وظیفه داریم. کتاب مجموعه‌ای است از مولف و مترجم تا ویراستار و حروف چین و چاپخانه و توزیع و نشر همه دست به هم می‌دهند تا کتابی نوشته شود و به دست اهل آن رسانده شود.

همه ما باید در ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش نماییم

فضای ما باید فضای امن باشد و فضای آزادی. البته اصولی همچون احترام به فرهنگ دینی در چارچوب منافع ملی و توجه به هویت اسلامی دینی باید مورد توجه همگان باشد نمی‌توان دروازه‌ها را طوری باز کرد که هر خرافه‌ای بنام کتاب در اختیار دیگران قرار گیرد یا هر سخن افراطی بنام کتاب، دین یا انقلاب در اختیار نوجوان و جوان‌ها قرار گیرد و نمی‌توان آنقدر هم سخت گیرانه و سوداگرانه عمل کرد که برای مولف و ناشر هر روز زحمت مرور در کوچه‌های پر پیچ و خم اصول نشر ایجاد شود.

 اصول ما برای نشر باید کاملا شفاف و روشن کوتاه باشد اگر قرار شد نظارت‌ها سلیقه‌ای شود آنوقت چاپ اول مجاز و چاپ دوم ممنوع چاپ سوم محبت می‌شود. چون منافع مشخص و گروه و جمع مدنطر نباید قرار گیرد کتاب برای بیان واقعیت‌ها و بیان گذشته و رفع نیازهای امروز رسیدن به قله‌های دانش مهارت آموزی و برای آنست که جامعه بتواند با بهترین ابزار علمی مشکلات جامعه را به راحت‌ترین نحو حل کند.

امروز بحمدالله نمایشگاه کتاب هر ساله در تهران پررونق تر است اینکه در سال گذشته سه میلیون بازدیدکننده داشتیم جای خوشبختی است اما به همین نسبت باید کتاب فروشی های ما در سطح تهران و استان ها و شهرها و روستا پررونق باشد و کتابخانه های عمومی ما پر مراجعه باشد.

اگر کتابخانه های ما خلوت باشد و ناشران ما در انتظار مشتری باشند پیداست در جامعه ما هنوز آشتی کامل با کتاب هنوز تحقق پیدا نکرده است هم دولت و هم مردم هم جوانان باید این مسئولیت را بپذیریم که کتاب را رونق دهیم و راه آن اینست که کتاب خریدن و کتاب خوانی وارد سبک زندگی ما شود . هر کتابی که مجانی به کسی بدهی ورق می زند و نمی خواند برای کتاب باید پول داد تا صفحه صفحه آن را خواند و چقدر تاثیر گذار بوده؟

آثار کتاب را در اخلاق اجتماعی و رقابت های سالم و ناسالم بین احزاب و گروه ها و جناح ها باید مشاهده کنیم معیار در جامعه ادب، اخلاق، متانت، اعتدال و تدین و کشور دوستی و جامعه دوستی و مردم دوستی است . کتاب خوب کتابی است که با استدلال و ادب همراه است: ولو به ضرر من باشد. ما باید کاری کنیم که فضا برای نویسندگان آماده تر شود و کتاب براحتی در دسترس باشد. چرا که در مترو اتوبوس هواپیما قطار کمتر دیده می شود کسی کتاب بخواند؟ اما در برخی کشورهای غربی و شرقی جوانان کتاب به دست هستند و در طول مسیر در روز کتاب می خواند و برای کتاب ارزش قائل است . ما باید ایمان بیاوریم کتاب باید وارد زندگی ما شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: