انتشار: ۱۴:۱۶ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴
وزیر امور خارجه آلمان در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان موزه هنرهای معاصر تهران و بنیاد پروس ضمن ستودن دیپلماسی فرهنگی ایران گفت: امضای تفاهم نامه فرهنگی و هنری با ایران فرصت مغتنمی برای جبران گذشته و امکان تبادل فرهنگی بیشتر خواهد بود.
به گزارش تابناک  فرهنگی ، موزه هنرهای معاصر تهران میزبان فرانک والتر اشتان مایر وزیر امور خارجه آلمان، میشاییل بارون فون اونگرن اشترنبرگ سفیر این کشور در ایران و رییس بنیاد پروس آلمان بود که برای امضای تفاهم نامه همکاری به این موزه آمده بودند.
وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به بازدید خود از موزه هنرهای معاصر تهران به جایگاه دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: دیپلماسی فرهنگی سهم بزرگی در همکاریها و تعمیق روابط کشورها دارد.
وی یاد آور شد:آثار موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه بزرگ آثار هنری آن به ما که در اروپا نقطه نظرات و پیش داوری هایی را درباره دین اسلام و ایران داریم، تغییر می دهد.
این مقام آلمانی در ادامه با اشاره به غنای فرهنگی و هنری ایران نیز خاطرنشان کرد: این باعث خرسندی است که گنجینه ای از آثار هنر مدرن اروپا در این موزه وجود دارد.
فرانک والتر اشتان مایر همچنین تأکید کرد: وقتی دیدم که یک هنرمند چگونه دموکراسی را از طریق آثار هنری خود نهادینه کرده، پی بردم که چه آثار هنری خوبی در این موزه وجود دارد که قرار است در معرض دید عموم قرار گیرد.
وزیر امور خارجه آلمان به امضای تفاهنمامه همکاری کشورش با ایران هم اشاره و تصریح کرد: این فقط یک تفاهمنامه نیست بلکه فرصت خوبی است برای جبران گذشته که امکان تبادل فرهنگی وجود نداشت و اکنون دوباره این امکان برقرار شده است.
این مقام آلمانی در پایان از برقراری دوباره امکان تبادل فرهنگی و هنری سپاسگزاری کرد و این فرصت را به همگان تبریک گفت.
در ادامه این مراسم میشاییل بارون فون اونگرن اشترنبرگ سفیر آلمان در آغاز مراسم در سخنان کوتاهی با ابراز خرسندی از همکاری موزه هنرهای معاصر تهران با بنیاد پروس آلمان، امضای این تفاهمنامه را با هدف برپایی نمایشگاهی از آثار هنر مدرن آلمان و آثار هنرمندان ایرانی در برلین ذکر کرد.
معاون امور هنری وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم ابراز امیدواری کرد که این امضای تفاهمنامه بتواند برای آینده همکاری های بیشتر و موثرتری را در حوزه فرهنگ و هنر رقم زند.
علی مرادخانی امضای این تفاهمنامه را به فال نیک گرفت و افزود: این همکاری دریچه ای است که از طریق آن گنجینه های دیده نشده هنر ایران را برای علاقه مندان دنیا به نمایش می گذاریم.
رئیس بنیاد پروس نیز با اشاره به یکی از آثاری که مربوط به سال 1972 است و در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود، گفت: قابل باور نیست که کریستو در بخش اداری پارلمان آلمان برای اجرایی شدن این اثر پیگیر بود و اکنون می توان دید که این اتفاق در قلب اروپا و برلین افتاده است.
به گفته وی این خواسته ماست که بازتاب دهنده تاریخ و پروسه دموکراسی در آلمان است و اگر امکان نمایش این اثر در نمایشگاه برلین فراهم شود، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.
بازدید از نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بخش بعدی این مراسم بود و در پایان علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد هدایایی از قبیل کتاب مجموعه آثار نگارگری ایران را به وزیر امور خارجه آلمان تقدیم کرد.
به گزارش ایرنا، براساس این تفاهم نامه، نمایشگاهی شامل 30 اثر از هنرمندان ایرانی و 30 اثر از هنرمندان خارجی از گنجینه موزه هنرهای معاصر در برلین برپا می شود.
این نمایشگاه اواخر سال 2016 و اوایل سال 2017 میلادی برگزار خواهد شد.
طبق این تفاهم نامه، کشور آلمان به مرمت آثار موجود در موزه هنرهای معاصر کمک می کند و نیز به برگزاری دوره های مرمت و گنجینه داری برای موزه داران ایرانی می پردازد.
عواید حاصل از فروش بلیت های این نمایشگاه با پیش بینی بیش از 500 هزار تا یک میلیون نفر بازدیدکننده، صرف خریدن آثار بیشتر برای گسترش گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و نیز بهبود شرایط نگهداری آثار و نورپردازی موزه مطابق تکنولوژی های روز دنیا خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: