انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش خبرنگار تابناک فرهنگی هنری، نمایشگاه را از جهات مختلف فرصت‌هایی برای فرهنگ و نشر توصیف کرد و گفت: در نمایشگاه امسال 2450 ناشر داخلی در 2160 غرفه آثار خود را عرضه می‌کنند.

نمایشگاه کتاب آکادمی سیار و پرتپشی برای اهل فرهنگ و نشر

صبح روز دوشنبه اولین نشست خبری پیرامون نمایشگاه کتاب با حضور سید عباس صالحی، محمود آموزگار و سید مهدی جعفری برگزار شد. رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین­  المللی کتاب تهران در این نشست، با بیان اینکه حدود پانصدهزار عنوان کتاب در این نمایشگاه عرضه خواهد شد گفت: نمایشگاه فرصتی برای اهل فرهنگ در موضوعات مختلف است و آکادمی سیار و پرتپشی برای اهل فرهنگ و نشر به شمار می‌آید.

نمایشگاه کتاب کتابخانه سیاری است برای اهل فرهنگ و نشر

به گزارش خبرنگار تابناک فرهنگی هنری، نمایشگاه را از جهات مختلف فرصت‌هایی برای فرهنگ و نشر توصیف کرد و گفت: در نمایشگاه امسال 2450 ناشر داخلی در 2160 غرفه آثار خود را عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه شاهد حضور سیصد هزار عنوان کتاب داخلی و صد و شصت هزار عنوان کتاب خارجی خواهیم بود که در معرض دید جویندگان دانش و فرهنگ قرار می‌گیرند. درواقع نمایشگاه کتاب فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی و نشر است و با ناشران و میهمان‌هایی که از آن سوی مرزها می‌آیند نمایشگاه صرفاً دریچه‌ای برای ارتباطات نیست، بلکه روزنه‌ای برای گفتگوی بین­ المللی بر مبنای کتاب است.

نمایشگاه کتاب کتابخانه سیاری است برای اهل فرهنگ و نشر

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی نمایشگاه کتاب را نوعی پاتوق برای اهالی فرهنگ توصیف کرد و گفت: قدر نمایشگاه کتاب را اهالی فرهنگ و نشر و جامعه ایرانی به خوبی می‌دانند و میلیون‌ها نفری که در این رویداد حاضر می‌شوند با خوشی‌ها و تلخی‌های آن می‌سازند و نسبت به آن همیت دارند.

وی درباره رویکردهای بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: تاکید ویژه­ای بر وجه بین­ المللی نمایشگاه کتاب و آذین نمایشگاه با پشتوانه ایرانی و اسلامی داشته‌ایم. همچنین کشور عمان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه انتخاب شده است و در آینده به دنبال خط ارتباطی با این کشور هستیم. امسال میهمان‌های خارجی نمایشگاه افزایش بسیار جدی پیدا کرده‌اند و حضور آنها سمبلیک نیست، بلکه با خط ارتباطی که میان نشر ایران و جهان شکل گرفته است زمینه برای تبادل دانش و مهارت‌ها پدید می‌آید.

نمایشگاه کتاب کتابخانه سیاری است برای اهل فرهنگ و نشر

صالحی با بیان اینکه در حوزه نشر خارجی علاوه بر افزایش تعداد حضور ناشران، تعداد کتاب‌ها نیز رشد قابل توجهی داشته‌اند و از حدود صدهزار عنوان کتاب لاتین حدود نیمی از آنها از سال 2013 تاکنون منتشر شده‌اند، توضیح داد: با وجود این آثار، دانشگاه‌های کشور ما به آخرین منابع روز تجهیز می‌شوند و با تلاش کمیته بین­الملل مراکزی مانند وزارت بهداشت نیز تجهیز خواهند شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هر روز از نمایشگاه به روز استان خاصی نام گذاری شده است و استان مربوطه در آن روز به ارائه دارایی‌های خود در حوزه نشر می‌پردازد. همچنین اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران در نمایشگاه سالنی مستقلی دارد و برنامه‌های متنوع خود را ارائه می‌دهد.

رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین­ المللی کتاب تهران، ادامه داد: امسال پنج کمیته اصلی نمایشگاه به تشکل نشر واگذار شد. در واقع ناشران داخلی، بین­ المللی، کمیته علمی اهل قلم، اطلاع­ رسانی و کمیته فرهنگی به اتحادیه ناشران سپرده شده است. تجربه واگذاری نمایشگاه در بخش اجرایی گام‌ مهمی است که طی شده و امیدواریم نمونه‌ای برای کارهای دولت باشد.

وی توجه به حوزه نشر دیجیتال و الکترونیک در زمینه تولید کتاب را یکی از رویکردهای برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب توصیف کرد و گفت: افق آینده نشر، ترکیب نشر الکترونیک و کاغذ را جدی می‌کند.

صالحی در پایان عنوان کرد: تکمیل تسهیلات به مراجعان یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب است. در این نمایشگاه از یکصد پیمانکار، هفتصادهزار متر سازه، هفتاد نهاد و شش هزار تلفن برای صدهزار متر خطوط مخابراتی استفاده کرده‌ایم. با تمام تلاشی که صورت گرفته طبعاً باید رضایت مراجعان افزایش پیدا کند و به نظر می‌آید چند گامی در حوزه تسهیلات به جلو آمده‌ایم.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین ­المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» برگزار می‌شود.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: