انتشار: ۱۸:۱۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
سخنگوی فراکسیون فرهنگ، هنر و رسانه مجلس شورای اسلامی اظهار امیداوری کرد که لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری تا پایان نیمه اول امسال در دستور کار مجلس قرار بگیرد.
سخنگوی فراکسیون فرهنگ، هنر و رسانه مجلس شورای اسلامی اظهار امیداوری کرد که لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری تا پایان نیمه اول امسال در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

ابوذر ندیمی روز دوشنبه در حاشیه پنجمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: به عنوان سخنگوی فراکسیون فرهنگ، هنر و رسانه این نوید را می دهم که لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری را با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا قبل از نیمه سال در دستور کار قرار دهیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای هفته آینده درباره پیگیری چند لایحه مهم که می تواند در بخش فرهنگ و هنر موثر باشد کار کرده ایم و از جمله این لایحه نیز هم اکنون در کمیسیون های تخصصی مانند کمیسیون حقوقی مطرح است.

وی افزود: از نظر آیین نامه می توان بعد از یک ماه درخواست برگشت به صحن علنی داشت و تاکنون با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این لایحه را از چند جهت باید خارج از دستور طرح کنیم.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، اهمیت مالکیت معنوی را همچون مالکیت مادی از دیدگاه مردم، به عنوان اولین دلیل در این زمینه مهم برشمرد و گفت: حقوق معنوی همچون فکر و اندیشه به گونه ای نیست که بتوان به آن تعدی کرد.

ندیمی دومین دلیل را افزایش سرقت های ادبی و معنوی مطرح کرد و افزود: با توجه به افزایش سرقت های ادبی و عدم پیگردهای قانونی و همچنین ضرورت تطابق مباحث جهانی با حقوق مالکیت ادبی، این لایحه مورد بررسی قرار می گیرد.

وی درخصوص پیوستن ایران به کنوانسیون برن به منظور حمایت از کپی رایت و حقوق مالکیت ادبی و هنری گفت: در این زمینه چند دیدگاه وجود دارد که یک دیدگاه را حجت الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری در این همایش اعلام کرد و در مجموع از باب پیگیری حقوق ملت ها در مقابل کشورهای توسعه یافته با تفاوت هایی رو به رو هستیم.

این نماینده مجلس همچنین از ضرورت انطباق مباحث، قوانین و رویکردهای مجامع جهانی با حقوق ملت ها و فرهنگ دینی و انقلابی سخن گفت و اضافه کرد: البته درباره بسیاری از معاهدات بین المللی با قیودی از جمله رعایت شرع و قانون اساسی می توانیم آنها را تصویب کنیم کما این که بسیاری از موافقتنامه ها را با ارجاع به قانون اساسی می پذیریم.

وی تاکید کرد: با توجه به مفاهیم حقوقی که در این معاهدات وجود دارد، در بسیاری از موارد با عبارت ها و مفاهیم چندپهلو و احتمال سوء استفاده از آنها مواجه هستیم و همانگونه که پرانتزها در مسائل مربوط به انرژی هسته ای و مذاکرات 5+1 دارای ابهامات فراوان است و این پرانتزها می تواند موجب اقامه دعاوی بین المللی باشد، باید با قانون اساسی خودمان مطابقت داشته باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: