انتشار: ۱۵:۰۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴
معاون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران گفت: از آنجا که توجه به مقوله فرهنگ، برنامه اصلی و محوری اتاق اصناف ایران است، از این پس هر ماه از یک برنامه حوزه فرهنگی این تشکل رونمایی خواهد شد.


به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایرنا، منصور حسینی روز جمعه با تاکید بر مغفول ماندن مباحث فرهنگی در حوزه بزرگ اصناف افزود: اصناف سرمایه اجتماعی عظیمی هستند که بواسطه ارتباط مستقیم با مردم و همچنین آشنایی تجربی با مشکلات و معضلات جامعه، به همان اندازه که در اقتصاد متوسط و خرد اثر گذارند، توانایی ارتقای ابعاد فرهنگی و اجتماعی جامعه را نیز دارند.

وی با اشاره به حضور اصناف به عنوان اصلی ترین بازیگران صحنه فرهنگی در بزرگترین تحولات اجتماعی قرن اخیر، خاطرنشان ساخت: به گواه تاریخ ایران، اصناف و بازار در حرکت های بزرگ اجتماعی و فرهنگی نظیر انقلاب بزرگ مشروطه، تشکیل مجلس شورای ملی، قیام 15 خرداد، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، هشت سال دفاع مقدس و پشیبانی و حمایت از روحانیت و مرجعیت بی همتای شیعه، نقش قابل ملاحظه و بی بدیلی داشته اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران تصریح کرد: جامعه بزرگ اصناف و بازار ایران متشکل از 8400 اتحادیه و 360 اتاق اصناف توانسته در قالب سه میلیون واحد صنفی و با شش میلیون فرصت شغلی در بخش غیردولتی جمعیتی بیش از 24 میلیون نفر را بطور مستقیم در خانواده خود جای دهد.

حسینی افزود: هیچ فردی از اقشار و اصناف کشور نیست که با این جامعه بزرگ مراوده و معامله روزانه نداشته باشد و در واقع ویترین اصلی و مهمترین و انتهایی ترین حلقه تعامل حاکمیت با مردم است.

وی تصریح کرد: نوع تعامل اصناف و بازار با مردم شاخصه مهمی از رضایت مردم از حاکمیت بوده و از سویی پشتیبانی اصناف از برنامه های حاکمیت، به تحقق هرچه بهتر برنامه های ملی منجر شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری درباره توجه به مقوله فرهنگ افزود: همین گستره فراگیر و جمعیت بزرگ اصناف موجب شد تا توجه به مقوله فرهنگ در سرلوحه برنامه های اتاق قرار گیرد و علاوه بر تاسیس معاونت فرهنگی در اتاق، «بنیاد فرهنگی اصناف ایران» نیز تاسیس شود.

حسینی برخی رئوس اهداف این بنیاد را شناساندن هویت و منزلت اصناف ایران به عنوان بزرگترین و مهمترین رکن بخش خصوصی ایران با ظرفیت های عظیم معنوی و مادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران، گسترش مبادلات و تعاملات اصناف در حوزه های مختلف فرهنگی ـ هنری، غنی سازی محتوای برنامه های آموزشی و فرهنگی اصناف با هدف تقویت فرهنگ عمومی و تخصصی بر اساس اصول سبک زندگی ایرانی - اسلامی و برنامه ریزی جهت تشویق جامعه اصناف ایران به فراگیری علوم و مهارت های مورد نیاز برای کسب و کار حلال و منطبق با ارزشهای اسلامی - ایرانی اعلام کرد.

وی افزود: تدوین اطلاعات مورد نیاز برای دانش آموزان در مورد حرف اصناف ایران و جهان، تبیین نقش نظام های صنفی در نظام های آموزش عالی و ضرورت ایجاد سر فصل های آموزشی در کتابهای درسی، تقویت برنامه های تبادل فرهنگی و آموزشی، برگزاری اردوها و کارگاه های تخصصی با هدف افزایش دانش و بینش عمومی و تخصصی جامعه اصناف ایران نسبت به تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران و جهان از دیگر برنامه های این بنیاد است.

معاون اتاق اصناف ایران، تشویق اصناف به ایفای وظایف دینی و ملی مسئولیت اجتماعی برای ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی اعضای صنوف مختلف در سراسر کشور، راه اندازی دبیرخانه دائمی جایزه ملی اصناف ایران، تهیه و تدوین تاریخ شفاهی اصناف ایران، امکان سنجی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق در بخش صنایع متوسط و خرد، تولید فیلم های کوتاه و انیمیشن در زمینه اخلاق حرفه ای و مهارت اجتماعی اصناف، تأسیس موزه تخصصی اصناف با هدف ثبت هویت اصناف در طول تاریخ و مرجعی برای تحقیق و پژوهش درباره تطورات و تحولات تاریخی در این حوزه را از جمله برنامه های در دست اجرا در بنیاد فرهنگی اصناف ذکر کرد.

حسینی، راه اندازی دبیرخانه و کارگروه مد و لباس در اصناف بمنظور فرهنگسازی و اشاعه الگوی ایرانی - اسلامی، ارتقای کیفیت محصولات داخلی و ایجاد بازار رقابت با واردات در حوزه پوشاک، تاسیس اتحادیه های صنوف فرهنگی، برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس کشور در بهمن ماه، تاسیس مؤسسه خیریه نور اصناف با هدف ساماندهی انجمن های خیریه اصناف با رویکرد تشکل های صنفی و اقدامات عام المنفعه فرهنگی و اجتماعی، تاسیس سامانه جامع اطلاع رسانی آنلاین و همراه اتاق اصناف ایران را از دیگر برنامه های در دست اجرای این بنیاد برشمرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: