انتشار: ۰۸:۲۴ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴
پیام دهکردی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، کتاب «چرا درمانده‌ایم؟» از مجموعه جامعه شناسی خودمانی را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد کرد و گفت: کتاب با نگاه و زبانی متفاوت و قابل درک پرسش‌هایی را درباره آسیب‌های اجتماعی جامعه ایران مطرح می‌کند. این موضوع هر خواننده‌ای را به تفکر وادار می‌کند.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایبنا، پیام دهکردی، بازیگر سینما و تئاتر، درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه آخر هفته توضیح داد: کتاب «چرا درمانده‌ایم؟» نوشته حسن نراقی را برای مطالعه در تعطیلات آخر هفته پیشنهاد می‌کنم. البته این کتاب از سوی ناشران دیگر هم منتشر شده اما کتابی که من در دست دارم متعلق به نشر کتاب آمه است.

وی درباره وپژگی‌های این کتاب گفت: حسن نراقی در «چرا درمانده‌ایم؟» که از مجموعه «جامعه‌شناسی خودمانی» منتشر شده، با نگاه و زبانی متفاوت و قابل درک پرسش‌هایی درباره آسیب‌های اجتماعی جامعه ایران مطرح می‌کند که هر خواننده‌ای را به تفکر وادار می‌کند.

دهکردی ادامه داد: حجم پایین کتاب و قطع کتاب (رقعی) باعث می‌شود تا بتوانیم آن را در هرجایی و با حوصله بخوانیم. همچنین زبانی که نویسنده برای طرح این پرسش‌ها به کار گرفته به گونه‌ای است که هر کسی در هر طبقه‌ای می‌تواند به راحتی این کتاب را مطالعه کند و از آن بهره‌های لازم را ببرد.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: این کتاب حکایت‌گر دردهای خودمان با خودمان است. ما ایرانیان را ویژگی‌های شخصیتی و فرهنگی و اجتماعی خاصی است که پیش از آنکه در مسیر تعالی و پیشرفت دستگیرمان باشد، بیشتر دست و پا گیرمان بوده است. نتیجه آنکه تا می توانستیم خواسته و ناخواسته همدیگر را آزرده ایم و تا آنجایی هم که می شد از قافله بشریت عقب مانده‌ایم. متاسفانه این روند هنوز هم به قوت خود باقی است و حتی با توجه به شرایط زمان و افزایش ارتباطات اجتماعی به‌مراتب حادتر هم شده است.

پس هنوز جا دارد کتاب‌هایی از این قبیل با قدرت شناخت و تجزیه و تحلیل هرچه تمام‌تر پا به عرصه دانش و فرهنگ ایران زمین بگذارند تا شاید روزی بتوانند همچون آیینه‌ای تمام قد در برابر چشمان ایران و ایرانی قد راست کنند و خوبی‌ها و بدی‌های او را آینه وار به رویتش برسانند.

این کتاب درباره برخی از این ویژگی‌ها مانند بیگانگی با تاریخ، حقیقت گریزی و پنهان‌کاری، ظاهر‌سازی، قهرمان پروری و استبدادزدگی، خودمحوری و برتری جویی و ریاکاری و شعارزدگی و مسئولیت ناپذیری و ... با ما به گفت‌وگو می‌نشیند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: