انتشار: ۱۵:۲۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران شایعه مربوط به حضور مستقل انتشارات چند ملیتی «الزویر» را در این نمایشگاه برای سومین بار تکذیب کرد.
سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران شایعه مربوط به حضور مستقل انتشارات چند ملیتی «الزویر» را در این نمایشگاه برای سومین بار تکذیب کرد.

به گزارش مهر، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری این نمایشگاه که صبح امروز (دوشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه) در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، در سخنانی درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه واگذاری امور نمایشگاه به تشکل‌های خصوصی حوزه نشر یک امر صوری است و واقعا هم اتفاق نیفتاده است، گفت: بسیاری از امور نمایشگاه به تشکل‌های نشر واگذار شده و این اتفاق واقعی است و رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر دست کم چهار کمیته ناشران داخلی، ناشران بین‌الملل، اطلاع‌رسانی و کمیته علمی سرای اهل قلم به طور کامل تحت مدیریت تشکل‌های نشر فعالیت می‌کنند و من شخصاً از این بابت از وزیر ارشاد و معاون فرهنگی او به جهت اینکه به صنف نشر اعتماد کردند، تشکر می‌کنم و امیدوارم در روز آخر نمایشگاه توانسته باشیم به وعده‌های خود عمل کنیم.

آموزگار با اشاره به همکاری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در طراحی سامانه مربوط به ثبت‌نام و حضور ناشران در نمایشگاه امسال کتاب تهران، گفت: در حال حاضر ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب تهران مشغول انتقال کتاب‌هایشان به مصلی برای آغاز نمایشگاه از روز شانزدهم اردیبهشت ماه هستند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همچنین با اشاره به دشواری‌هایی که تحریم‌ها برای حضور ناشران معتبر خارجی در نمایشگاه کتاب تهران پدید آورده بود، گفت: با تمهیداتی که در کمیته ناشران بین‌الملل اندیشیده شده است، تلاش زیادی صورت گرفته که امکان عرضه کتاب‌‌های ناشران خارجی و همچنین حضور آنها در نمایشگاه کتاب تهران فراهم شود.

سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب همچنین از حضور مدیران عالی‌رتبه تعدادی از موسسات انتشاراتی بزرگ جهان در نمایشگاه بیست و هشتم خبر داد و در پاسخ به سئوالی در مورد شایعه حضور انتشارات «الزویر» که مطابق رای صادر شده برای نماینده‌اش در دوره قبلی، از حضور در نمایشگاه امسال محروم است گفت: زمانی که بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب درواقع بخش یارانه‌ای ارزی بود، شرایط حضور نمایندگان انحصاری تعدادی از ناشران خارجی در نمایشگاه فراهم شده بود. اما از سال 1380 و با تغییر رویکرد در ارائه یارانه حمایتی حوزه نشر بین‌الملل، این مناسبات تغییر کرد.

وی افزود: انتشارات «الزویر» به جز در یکی دو دوره، در هیچ سالی در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران حضور نداشته است و حتی نماینده انحصاری هم به آن تعبیر که عرض کردم، نداشت. درواقع تعدادی از شرکت‌های پخش کتاب بودند که کتاب‌های این ناشر را هم در کنار کتاب‌های سایر ناشران عرضه می‌کردند.

آموزگار تاکید کرد: امسال هم مدیر منطقه‌ خاورمیانه انتشارات الزویر به بنده یک ایمیل رسمی ارسال کرد که در آن اعلام کرده بود ما در نمایشگاه کتاب تهران حضور نداریم اما کتاب‌هایمان را از طریق موزعان دیگری عرضه می‌کنیم. غرفه‌ای هم که گفته شده مربوط به این انتشارات است، درواقع مربوط به آن شرکت پخشی است که کتاب‌های ناشران مختلف منطقه و از جمله الزویر را عرضه می‌کند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در عین حال از بازدید هیاتی بلندپایه از انتشارات الزویر از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: