انتشار: ۱۳:۲۷ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استقلال مالی دانشگاه ها در نبود وابستگی به دولت ها محقق می شود.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایرنا، محمدحسین امید روز چهارشنبه در گردهمایی معاونان اداری و مدیریت منابع دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اظهار کرد: دولت یازدهم سعی و اهتمام فراوانی داشت تا برخی از احکام برنامه پنجم توسعه و حتی قبل از آن را به احکام دائمی تبدیل کند.

وی گفت: بر این اساس تیم های مختلفی در دولت تدبیر و امید تشکیل شد و اهتمام جدی برای دائمی ساختن برخی از احکام برنامه پنجم توسعه صورت گرفت.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، با اشاره به ماده 20 برنامه پنجم توسعه افزود: این ماده برنامه پنجم اهمیت زیادی داشته و تاکید بر استقلال دانشگاه ها دارد.

وی ادامه داد: ماده 20 برنامه پنجم توسعه به رغم فراز و فرودها با تغییراتی در کارگروه سازمان مدیریت به تصویب رسید.

امید تصریح کرد: امیدواریم آنچه که در نهایت به مجلس فرستاده می شود قوی تر از آن باشد که در برنامه پنجم توسعه بود؛ زیرا نمی شد دانشگاه های دارای استقلال هنوز از نظر درآمدی وابسته به دولت باشند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور اظهار کرد: بر اساس این برنامه دانشگاه های کشور باید در عین استقلال نسبت به تامین منابع مالی خویش تلاش کنند.

امید در ادامه با اشاره به اقدام وزارت علوم در اجرای مدل سرانه دانشجویی گفت: با اجرای این مدل با کمک سازمان مدیریت در منابع این وزارتخانه 25 درصد رشد صورت گرفت.

معاون وزیر علوم با اشاره به وجود نواقصی در اجرای این مدل افزود: سعی شده امسال با تشکیل کارگروهی در این زمینه نواقص برطرف شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین امسال شاخص های کیفی هم در مدل سرانه دانشجویی دیده می شود.

امید در ادامه با اشاره به چگونگی رتبه بندی دانشگاه ها در جهان اظهار کرد: منابع مالی و درآمد دانشگاه ها در اغلب روش های رتبه بندی از شاخصه های مهم به شمار می روند اما این شاخص در ایران ضعیف است.

وی با بیان اینکه درصد وابستگی دانشگاه های جهان به دولت هایشان بسیار کم است، یادآور شد: بخش عمده درآمدها در اغلب دانشگاه های دنیا از طریق ارتباط با صنعت، واقفین، درآمدهای آموزشی و غیره تامین می شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ارتباط مسوولان این وزارتخانه در دو سال گذشته با جامعه خیرین کشور مناسب و مطلوب بوده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون بیش از 60 دانشگاه کشور یا دارای بنیاد خیرین فعال و یا در حال تاسیس این نهاد هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: