انتشار: ۲۲:۵۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴
معاون هنری وزیر ارشاد ضمن پاسخگویی به حاشیه های مطرح شده پیرامون انتخاب حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر، به برخی از شبهات موجود در ماجرای بازسازی مجموعه تئاتر شهر نیز پاسخ داد.


به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از خبرنگار مهر، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از کنسرت موسیقی «نور» که دوشنبه شب ۱۳ مهر ماه در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار شد، با ارائه توضیحاتی پیرامون حاشیه های انتخاب ناگهانی مدیر جشنواره بین المللی موسیقی فجر در کنار فعالیت های دبیر این جشنواره، به سوالات تعدادی از خبرنگاران پیرامون ماجرای بازسازی مجموعه تئاتر شهر نیز پاسخ داد.

علی مرادخانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انتخاب ناگهانی حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر موجب ناراحتی و دلگیری دبیر جشنواره نشده است؟ توضیح داد: امیدوارم که اینطور نباشد. به هر حال ما عادت داریم طبق یک روال از پیش تعیین شده کارهای خود را انجام دهیم، اما اگر این عادت مقداری به هم بخورد هم برای اهالی رسانه و هم برای کسانی که در فضاهای دیگر فعالیت می کنند تحلیل های مختلفی به وجود می آورد که باید به آنها پاسخ داد.

وی افزود: از همان روزهای اول هم که این موضوعات مطرح شد من چندین بار با دوستان و عزیزانی که با این فضا در ارتباط بودند جلسات متعددی را برگزار کردیم. در همین زمان هم آقای حمید رضا نوربخش و دوستان طرحی را برای بالابردن کیفیت جشنواره موسیقی فجر مطرح کردند که می توانست مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. با این حال شما عزیزان رسانه ای هم یادتان باشد که خودتان در مقاطع مختلف بارها مطرح کرده بودید، برخی از این جشنواره ها به تدریج در درون یک جریان تکراری قرار گرفته و لازم است که تغییراتی برای بالا رفتن سطح کیفی این رویدادها اعمال شود.

تغییر در ساختار جشنواره موسیقی فجر قطعی است

مرادخانی بیان کرد: به هر ترتیب در چنین فضایی شما ناچار هستید برای تغییر، افکار جدیدی را به مجموعه وارد کنید تا آن مجموعه بتواند در کارهای خود تحولاتی را به وجود بیاورد. البته یکی از مواردی که من در رابطه با جشنواره امسال با دوستان صحبت کردم این بود که بیاییم در حوزه «ایران فرهنگی» و گستره جغرافیایی ملل مسلمان کارهایی را انجام دهیم. اینکه با این نمونه ها بتوانیم شرایط جشنواره را به گونه ای هدایت کنیم تا زمینه های مختلف و متنوع تری در این رویداد حضور داشته باشند و ما شاهد برگزاری یک جشنواره موثر در حوزه موسیقی باشیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: آنچه ما برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال در نظر گرفتیم بر این قاعده استوار است که با حضور یک مدیر در کنار دبیر جشنواره بتوانیم به مجموعه نظرات واحدی دست پیدا کنیم و بتوانیم به آن مواردی که برای ارتقای سطح کیفی و هویتی جشنواره بزرگی مانند موسیقی فجر لازم است، نزدیک شویم. ما در جشنواره موسیقی فجر سال جاری تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که موضوع «ایران فرهنگی» و مسائل هویتی بیش از گذشته مطرح شود. بنابراین مطمئن باشید اگر این مسائل با توجه به برنامه ریزی که انجام گرفته پیش رود قطعا مخاطبان شاهد تحولات بزرگی در این عرصه خواهند بود.

انتخاب حمیدرضا نوربخش یک تمهید برای تقویت بود

وی گفت: مطمئن باشید قصد و نیت ما به هیچ عنوان ایجاد یک فضای دلگیرانه برای آقای ریاحی نبوده و نیست. به طور حتم انتخاب آقای نوربخش به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر تمهیدی برای ارتقای سطح جشنواره است و اینکه همه با هم دست به دست یکدیگر دهند و جشنواره ای را در شان موسیقی ایران برگزار کنند. من مطمئنم در این فضا خود به خود شادابی ایجاد می شود و ما جشنواره ای برگزار می کنیم که همه از برپایی آن خوشحال خواهیم شد و اتفاقا نارضایتی هم وجود نخواهد داشت.  

مرادخانی در ادامه صحبت ها خود با بیان اینکه که در دوران مدیریتی وی در مرکز موسیقی وزارت ارشاد نیز تغییراتی در جشنواره موسیقی فجر اعمال شده بود، بیان کرد: در زمانی که بنده به عنوان مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد فعالیت می کردم تغییرات متفاوتی در جشنواره موسیقی فجر  اعمال شد که من خیلی دخالتی در کار جشنواره نداشتم، اما تمام تلاش من و همکارانم بر این مبنا بود که سعی کنیم بهترین کیفیت را به مخاطبان این رویداد مهم موسیقایی عرضه کنیم. در زمان فعلی هم ماجرا به این شکل است و بنده و همکارانم از جمله آقایان ریاحی به عنوان دبیر جشنواره و ترابی در انجمن موسیقی و بخش اجرایی جشنواره تمام تمرکز خود را معطوف به برگزاری با کیفیت جشنواره کرده ایم. پس یقین داشته باشید همه کارهایی که می کنیم نه برای تضعیف فردی خاص بلکه برای تقویت آن فرد است که بتواند بهتر کار کند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بنده، همکاران و حتی شما اهالی رسانه که در مجموعه موسیقی کشور حضور دارید باید دست به دست هم بدهیم تا جشنواره خوبی را برگزار کنیم. حالا این خوب بودن چه تعریفی دارد و ما در چه بخشی از موسیقی مان توانسته ایم به این خوب بودن در جشنواره موسیقی فجر دست پیدا کنیم سوالی است که باید بیشتر از اینها روی آن تمرکز کرد. بنده شخصا در تلاشم که تمام نیروهای فکری و اجرایی را در کنار هم قرار بدهم که اینها بتوانند در کنار هم و در یک شرایط مطلوب جشنواره موسیقی فجر را اجرا کنند.

جشنواره منجمد یعنی یک جشنواره تکراری

وی درباره بحث ها و مسائلی که  طی روزهای گذشته پیرامون جایزه محور بودن یا نبودن جشنواره موسیقی فجر مطرح شده، بیان کرد: ما در مقاطعی از برپایی جشنواره های موسیقی فجر همواره در این فضا حضور داشتیم که یک سال را با جایزه و یک سال را بدون جایزه برگزار کنیم. برخی از دوستان می گویند که رقابتی بودن ایجاد انگیزه و رقابت می کند، برخی از دوستان دیگر هم بر این باورند جایزه محور بودن تاثیری بر جریان ایجاد انگیزش میان هنرمندان شرکت کننده ندارد. به هر ترتیب ما باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که مجموعه قواعد را خوب بشناسیم، ما نیازمند شناخت هایی هستیم که باید براساس آن بالاخره پی ببریم که آیا جشنواره موسیقی فجر باید جایزه محور باشد یا خیر؟ از سوی دیگر من سعی دارم که این موضوع را خیلی راحت و بدون حاشیه انجام دهم یعنی اینکه اگر امسال با این رویه مشاهده کردیم که کارها از گستره موفقیت بیشتری برخوردار بود قطعا آن را ادامه می دهیم اما اگر این موضوع اتفاق نیفتاد آن وقت باید فکر دیگری کرد.

مرادخانی تصریح کرد: من اعتقاد دارم اگر ما جشنواره را در حالت انجماد قرار دهیم همه چیز به سمت تکراری شدن می رود، ما باید شرایطی را ایجاد کنیم تا این رویداد مهم موسیقایی کشور بالاخره یک تکانی بخورد. ما باید فکری به حال ایجاد انگیزه بین هنرمندان برای شرکت در جشنواره موسیقی فجر بکنیم و امیدوارم با این رویه ای که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده اتفاقات خوبی در حوزه موسیقی بیفتد.

بازسازی تئاتر شهر نگران کننده است

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود با خبرنگاران به موضوع بازسازی تئاتر شهر اشاره کرد و گفت: موضوع بازسازی مجموعه تئاتر شهر برای ما هم با توجه به زمان کمی که به آغاز جشنواره تئاتر فجر داریم، نگران کننده شده است. ما به عنوان بهره بردار این مجموعه علاقه مندیم تا این فضای ارزشمند فرهنگی نیز هرچه زودتر به طور کامل در اختیار ما قرار گیرد. اما مشکل ما این است که وقتی کار بازسازی این مجموعه شروع شد به دلیل کمبود امکانات بودجه ای و تخصیص آن با موانعی روبه رو شدیم که کار را برای ما سخت کرد. البته که معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت ارشاد درصدد است که هر چه زودتر منابع مالی این قضیه برای ادامه کار تامین شود و کار تا این حد به درازا نکشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در سالی که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سال تئاتر» عنوان شده، چنین مشکلاتی باید بر سرراه بازسازی تئاتر شهر قرار بگیرد، گفت: متاسفانه در شرایط فعلی بودجه عمرانی در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است، بنابراین ماجرای بازسازی تئاتر شهر نیز از این قاعده مستنثا نیست. البته من می دانم آقای کاراندیش طی روزهای گذشته نهایت تلاش خود را انجام داده که این موضوع نیز مرتفع شود اما به هر حال باید به این نکته واقف باشم که کمبود بودجه مانع اصلی روند بازسازی تئاتر شهر است. به هر ترتیب ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم که تا آغاز جشنواره تئاتر فجر دو تالار دیگر را به مجموعه های نمایشی تئاتر شهر اضافه کنیم.

مرادخانی ادامه داد: انتخاب عنوان «سال تئاتر» از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعتقاد من ابتکاری از سوی آقای جنتی بود که طرح آن در این مقطع زمانی واقعا لازم بود. همین که تئاتر بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از ما درباره آن سوالات متعددی شود می تواند فضای خوبی را برای حل مشکلات موجود فراهم کند. به هر حال بنده تا کنون رایزنی هایی را با معاونان رییس جمهور برای حل مشکل بودجه انجام دادم که لاقل بتوانیم در شرایط موجود کار را سریع تر تمام کنیم. چرا که معتقدم تعلل در حوزه بازسازی خسارت بیشتری را به مجموعه هایی چون تئاتر شهر می زند. زیرا با متوقف شدن کار هم هزینه ها بیشتر خواهد شد و هم مشکلات بیشتری برای مجموعه به وجود می آید.

تکلیف بازسازی تئاتر شهر شنبه مشخص می شود

معاون هنری وزیرارشاد بیان کرد: چهارشنبه هفته گذشته تعدادی از مهندسان بازسازی مجموعه تئاتر شهر با بنده ملاقاتی داشتند و من از آنها خواهش کردم تا در یک جدول زمان بندی مشخص اولا هزینه ها را اعلام کنند و در مرحله بعد به صورت کامل زمان بندی مورد نظر خود را برای بازسازی تئاتر شهر اعلام کنند. بر اساس این جلسه مقرر شده که این جدول زمان بندی شده تا شنبه هفته آینده به من اعلام شود و من بعد از برگزاری جلسه بعدی موضوع نهایی را با رسانه ها در میان می گذارم تا آنها نیز در چند و چون قرار گیرند.

وی درباره میزان بودجه بازسازی تئاتر شهر توضیح داد: بهتر است برای دقیق بودن مبلغ، این سوال را از آقای کاراندیش بپرسید اما من با اینکه نمی توانم به طور دقیق میزان بودجه را اعلام کنم اما فکرمی کنم تا به امروز حدود سه میلیارد تومان هزینه بازسازی مجموعه تئاتر شهر شده که اگر بخواهیم ماجرا را ادامه بدهیم، تصور می کنیم چیزی حدود دو تا سه میلیارد تومان دیگر برای ادامه کار بودجه لازم داریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: