انتشار: ۱۹:۰۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴
مدیر دفتر تئاتر خیابانی با اشاره به برگزاری برنامه ای با عنوان «شنبه با تئاتر» که به اجرای نمایش های خیابانی در روزهای شنبه اختصاص دارد از طرح استقرار گروه های خیابانی خبر داد.
«شنبه با تئاتر» همراه شوید

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از مهر، سامان خلیلیان مدیر دفتر تئاتر خیابانی درباره فعالیت این دفتر گفت: دو سه برنامه در دفتر تئاتر خیابانی در راس امور قرار گرفته که در حال برنامه ریزی برای اجرایی کردن آنها هستیم. توجه اصلی ما در دفتر تئاتر خیابانی امر آموزش است چون ضرورت این مساله حتی در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نیز مشاهده می شد. احساس ما این بود که در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با اینکه هنرمندان انرژی بسیاری روی کارهایشان گذاشتند اما به دلیل آگاهی و شناخت کم از نمایش های خیابانی و محیطی، در اجرا و انتقال مفاهیم دچار مشکل بودند.

وی ادامه داد: به همین جهت ضرورت آموزش به این هنرمندان احساس می شود تا از این پس آگاهانه و آشنا به شیوه های اجرایی نمایش خیابانی کار کنند. در همین راستا فهرستی از آموزش های مورد نیاز در اختیار مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی قرار گرفت تا با توجه به نیازهای هر استان کارگاه های آموزشی با حضور اساتید این حوزه برگزار شود.

خلیلیان یادآور شد: یکی دیگر از برنامه های مدنظر ما در دفتر تئاتر خیابانی این است که برنامه ای با عنوان «شنبه با تئاتر» داشته باشیم که در آن هر هفته شنبه ها نمایشگران تئاتر خیابانی بتوانند آثارشان را اجرا کنند و این امر تداوم داشته باشد. تلاش ما این است که در روزهای شنبه که تئاترهای صحنه ای تعطیل هستند نمایش های خیابانی به صحنه بروند و چراغ تئاتر را روشن نگه دارند.

این فعال تئاتر خیابانی درباره اجراهای عمومی نمایش های برگزیده جشنواره های مختلف بیان کرد: در حال حاضر نیز شرایط اجرای عمومی برگزیدگان جشنواره های شهروند و لاهیجان در شهرهای خودشان با تامین هزینه ها توسط انجمن نمایش فراهم شده است و در حال برنامه ریزی هستیم که برگزیدگان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نیز در شهرهای خودشان اجرای رپرتواری داشته باشند. تلاش ما این است که برگزیدگان جشنواره مریوان رها نشوند و تلاششان تنها به اجرا در جشنواره محدود نشود.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی درباره استقرار گروه های نمایش خیابانی بیان کرد: در حال بررسی آیین‌نامه ای برای استقرار گروه های نمایشی خیابانی هستیم. آیین نامه استقرار گروه های نمایشی متعلق به گروه های نمایش صحنه ای است بنابراین باید با توجه به خواسته های گروه های خیابانی این آیین نامه تغییر پیدا کند. با تدوین این آیین نامه گروه های خیابانی هویت دار شده، شناسنامه پیدا می کنند و راحت تر می توان به آنها سفارش کار داد.

گسترش فعالیت انتشاراتی تئاترهای خیابانی

وی درباره دیگر فعالیت های دفتر تئاتر خیابانی توضیح داد: همچنین در تکاپوی این هستیم که حوزه انتشارات تئاتر خیابانی را نیز گسترش دهیم و در زمینه چاپ و پژوهش آثار خیابانی فعالیت های بیشتری داشته باشیم در همین راستا از آنجا که مدیر بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر نیز هستم، قرار است در جشنواره سی و چهارم تعدادی کتاب پژوهشی در این زمینه منتشر شود. خوشبختانه هم نگاه سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر و هم نگاه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به تئاتر خیابانی بسیار مثبت است و بر این باور هستند که تئاتر خیابانی می تواند شعار «تئاتر برای همه» را گسترش دهد و هنرمندان این حوزه با اجراهای رپرتواری از انفعال بیرون بیایند.

خلیلیان در پایان صحبت هایش درباره برگزاری رپرتوار فصلی دفاع مقدس گفت: به دلیل برگزاری جشنواره تئاتر شهر و جشنواره تئاتر خیابانی مریوان این رپرتوار فصلی که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار می شد به تعویق افتاد اما از هفته آینده این رپرتوار که شامل ۱۲ نمایش خیابانی است اجراهای خود را در شهر تهران آغاز خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: