گلصباحی همچنین درباره این دو تابلوی نقاشی اظهار کرد: دو اثر هیتلر در اختیار بنیاد مستضعفان بود. بعدها که مؤسسه فرهنگی موزههای بنیاد شکل گرفت، این دو تابلو اثر هنری تشخیص داده شدند و در اختیار این مجموعه قرار گرفت. درباره این دو اثر روایتهای مختلفی وجود دارد. نزدیکترین روایت به حقیقت این است که این دو تابلو مربوط به آقای افشارنامی از بلندپایهگان رژیم سابق بوده است.
او ادامه داد: این دو اثر در دوره حضور هیتلر در وین نقاشی شدهاند. بر اساس گواهی اصالت آثار تخمین زده میشود که آنها در اولین دهه قرن 20 خلق شدهاند و هر دو بنایی را در شهر نشان میدهند. یکی سر در کلیسا و تئاتر شهر و دیگری ساختمانی که ممکن است دانشگاهی قدیمی بوده باشد.
مسئول برگزاری نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» درباره بخشهای دیگر این نمایشگاه نیز گفت: بخش کوچی هم داریم که سعی کردیم به آثار «اوژن فلاندن» توجهی داشته باشیم. فلاندن سیاحی بود که قرن 19 به ایران آمد و از بناها و فضاهای معماری ایران طرح و نقاشی تهیه کرد.
گلصباحی همچنین درباره رویکرد معمارانه آثار این نمایشگاه اظهار کرد: بیشتر آثار این نمایشگاه رویکرد معمارانه دارند. معماری جزء جداییناپذیر زندگی بشر از گذشته تا امروز بوده است. در حال حاضر در زندگی شتابنده ما ممکن است به نظر نیاید، اما اگر در اطرافمان و در زندگی اجتماعی زیبایی میبینیم، حاصل حس و ادراک و هنرمندی معماران است.
او به برنامههای مؤسسه موزههای بنیاد برای نمایش آثار گنجینه اشاره کرد و افزود: به نمایش درآوردن میراث هنری، فرهنگی و تاریخی بنیاد که در اختیار مؤسسه است، از برنامههای ما به شمار میرود. ما مثل همه مؤسسات موزهای، وظیفه خود میدانیم که آگاهیهای عمومی را در این زمینه ارتقا بدهیم و مردم را به میراث و داراییهایی که دارند جلب و جذب کنیم. تلاش میکنیم در قالب چهار موزه این مؤسسه و نمایشگاههای دورهای، آثار گنجینه را به نمایش بگذاریم.
به گزارش ایسنا، در نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» آثاری از اوژن فلاندن، سرگئی کولسنیکوف، مهدی تائب، اسمعیل آشتیانی، گارسیا رودریگز، پی زومر، کرک، یرواند نهاپطیان، هوشنگ سیحون، ماکرولاکیس، آتشزاد، جی.فن گلدرن، ته نت و آدولف هیتلر به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه از 13 تا 27 مهرماه در گالری «دفینه» به نشانی خیابان ولیعصر، ابتدای بلوار میرداماد، کوچه دفینه، میزبان علاقهمندان است.