انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
امسال در نمایشگاه کتاب تهران ثابت خواهد شد که هرجا پای بخش خصوصی باز شود، نتایج بهتری حاصل می‌شود.
مدیر انتشارات مجد و بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این‌که نمایشگاه کتاب تهران سنت حسنه‌ای محسوب می‌شود که خوشبختانه سنگ بنای آن 28 سال پیش نهاده شده است گفت: امسال در نمایشگاه کتاب تهران ثابت خواهد شد که هرجا پای بخش خصوصی باز شود، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

سیدعباس حسینی‌نیک در گفت‌وگو با ایبنا اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران به دلیل این‌که هر سال میزبان مقامات و مسئولان عالی رتبه کشوری ـ از بازدید مقام معظم رهبری گرفته تا حضور رئیس جمهوری در آیین افتتاحیه آن و حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه این رویداد فرهنگی ـ است، اصولاً از شأن و جایگاهی برخوردار است که استقبال مردم را به همراه دارد. از این رو، نمایشگاه کتاب تهران قابل مقایسه با سایر نمایشگاه‌های تخصصی کشور نیست.
 
وی از حضور مردم در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان همایش ملی یاد کرد و گفت: خوشبختانه کتاب در میان مردم ما جایگاه علمی و فرهنگی خود را پیدا کرده است. به همین دلیل اغلب افرادی که در نمایشگاه کتاب تهران حضور می‌یابند، از فرهیختگان و اهالی ادب هستند.
 
مدیر انتشارات مجد توضیح داد: با تمام این تفاصیل، یک سؤال پیش می‌آید و آن هم این است که آیا مدیریت این رویداد فرهنگی و امکاناتی که در اختیار این نمایشگاه قرار می‌گیرند، در خور شأن و جایگاه کتاب و نمایشگاه کتاب تهران است؟ به نظر من پاسخ این پرسش، منفی است. معتقدم در طول حدود 8 سالی که مکان برپایی این نمایشگاه از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به مصلای امام خمینی (ره) منتقل شده است، مسئولان فرهنگی کشور شایسته بود تدبیر جدی برای محل نمایشگاه می‌اندیشیدند.
 
وی در ادامه سخنانش، گفت: امروز در طول 10 روز، شاهد برپایی شهری از کتاب هستیم که میلیاردها هزینه برای آن صرف می‌شود. بنابراین، ضرورت دارد مسئولان برپایی این رویداد عظیم فرهنگی با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی، غیردولتی، عمومی، خصوصی و صنفی برای سال‌های آینده‌ی این نمایشگاه، مکان مناسبی را تهیه کنند.
 
بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: می‌توان نمایشگاه کتاب تهران را در شهر آفتاب یا در باغ کتاب برگزار کرد. اگر هم قرار است در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شود، بهتر است سایر ساخت‌و سازهای این مکان به اتمام برسد تا ناشرانی که در طول این سال‌ها در بیرون از شبستان و زیر چادر به برپایی غرفه‌های خود اقدام کرده‌اند، در فضای مسقف مصلای امام خمینی (ره) به ارائه محصولات خود بپردازند.
 
مدیر انتشارات مجد با اشاره به نقطه قوت این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، گفت: واگذاری برخی امور بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گام مثبت و رو به جلویی است اما چون امسال برای نخستین بار این اقدام شایسته اتفاق افتاده است مسلماً با اشکالاتی مواجه خواهد بود که با کسب تجربه، در سال‌های آینده این اشکالات نیز برطرف می‌شوند.  امیدواریم این روند در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد و روزی شاهد این باشیم که تمام امور مربوط به نمایشگاه کتاب تهران به بخش خصوصی واگذار شده است چرا که در این صورت این رویداد فرهنگی به نحو احسن و با کیفیت بهتر و هزینه کمتر برگزار می‌شود.
 
حسینی‌نیک با بیان این‌که امسال ثابت خواهد شد که هرگاه پای بخش خصوصی باز شود، نتایج بهتری حاصل می‌شود، اظهار کرد: با توجه به خیل عظیم مجوزهایی که صادر شده است، نمایشگاه کتاب تهران این فرصت را فراهم می‌کند تا ناشران فعال از ناشران غیرفعال شناسایی شوند و می‌توان تمدید مجوز آنها را به انجام فعالیت بیشتر در این رویداد عظیم فرهنگی منوط کرد.
 
وی با اشاره به مشکلات موجود در عرصه نشر بین‌الملل، اظهار کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر به دلیل تحریم‌ها و مسائل سیاسی و بین‌المللی که برای ایران به وجود آوردند، ناشران بزرگ بین‌المللی، با واسطه در نمایشگاه کتاب تهران شرکت می‌کنند و مانند سابق این گونه نیست که به صورت مستقیم در این رویداد فرهنگی شرکت کنند؛ این معضل باعث می‌شود که نتوانند دیدگاه واقع‌بینانه درباره اوضاع فرهنگی و نشر داخلی کشورمان داشته باشند. امیدواریم در سال‌های آینده شاهد حضور ناشران بین‌الملل به صورت مستقیم و بدون واسطه باشیم.
 
مدیر انتشارات مجد با اشاره به اهمیت نشست‌های سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران و آموزش‌های علمی، فنی و تخصصی حوزه نشر، بیان کرد: به نظرم حلاوت این همایش ملی ـ نمایشگاه کتاب تهران ـ به انتقال تجربیات، آموزش و اطلاع رسانی دستاوردهای فرهنگی کشور است که می‌تواند بسیاری از تلخی‌های مسیر اجرایی حوزه نشر را به شیرینی تبدیل کند.
 
بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران توضیح داد: مهم‌ترین عامل نیروی محرکه نشر و انتشارات، پدیدآورندگان هستند؛ معتقدم باید این قشر از صنف نشر ارج نهاده و برنامه‌هایی در سرای اهل قلم با هدف تجلیل از آنها برگزار شوند و از سوی دولت حمایت‌های بیشتری در اختیار آنها قرار بگیرد.
 
وی توضیح داد: به عنوان نماینده صنف نشر، در کمیته نظارت و ارزشیابی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارم؛ اگر هر ناشر و پدیدآورنده‌ای مشکل حقوقی در حوزه نشر داشته باشد می‌توانند به این کمیته مراجعه کنند و یا مشکلات خود را از طریق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به بنده منتقل کنند. بدون تردید با جدیت پیگیر مطالبات صنف نشر خواهم بود.
 
مدیر انتشارات مجد با اشاره به حضور این انتشارات در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: انتشارات مجد ناشر تخصصی حوزه حقوق است که در سال 1393 حدود 130 عنوان کتاب چاپ نخست راهی بازار نشر کرده است. از میان این آثار، 121 عنوان تألیف و 9 عنوان ترجمه است.
 
حسینی‌نیک در پایان سخنانش، گفت: انتشارات مجد در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نیز در بخش دانشگاهی به صورت مستقل حضور خواهد داشت. از ابتدای سال جاری نیز حدود 50 عنوان کتاب مکتوب و الکترونیک از سوی این انتشارات منتشر شده است که در این نمایشگاه عرضه خواهند شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: