انتشار: ۱۷:۱۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
انتشارات سروش سه کتاب هنری خود با نام‌های «طرح و شکل (کلاس مقدماتی من در باوهاوس)»، «نقش و نگارهای ایرانی» و «شیوه تذهیب» را وارد بازار نشر کرد.
با نزدیک شدن به ایام نمایشگاه کتاب، انتشارات سروش سه کتاب هنری خود با نام‌های «طرح و شکل (کلاس مقدماتی من در باوهاوس)»، «نقش و نگارهای ایرانی» و «شیوه تذهیب» را وارد بازار نشر کرد.

به گزارش فارس،‌ با نزدیک شدن به ایام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، انتشارات سروش سه کتاب هنری خود با نام‌های «طرح و شکل (کلاس مقدماتی من در باوهاوس)» تألیف یوهانس ایتن با ترجمه پیروز سیار، «نقش و نگارهای ایرانی» تألیف علی دولتشاهی و «شیوه تذهیب» نوشته اردشیر مجرد تاکستانی را وارد بازار نشر کرد.

کتاب «طرح و شکل» گزیده آثار شاگردان درس آموزش مبانی هنرهای تجسمی در کلاس‌های مقدماتی یوهانس ایتن است که در فاصله سال‌های 1916 تا 1956 در آلمان و اتریش برگزار شده است.

ایتن در آموزش خود سه اصل را ملاک قرار داده و در تدوین کتاب حاضر هم‌‌ همان سه اصل مد نظر او بوده است: 1.‌‌ رها ساختن نیروهای آفریننده و از طریق آن، استعدادهای هنری شاگردان؛ 2. انتخاب پیشه و تسهیل آن برای هنرآموزان (هر هنرآموزی خود کشف می‌کند که از میان مواد اولیه کدام‌یک برای وی مناسب‌ترند: چوب، فلز، شیشه، سنگ، یا پارچه) و 3. نشان دادن ساختارهای بنیادین هنر‌ها برای پیشه هنری آتی شاگردان. ایتن این همه را در چند مرحله برآورده می‌سازد و نباید فراموش کرد که او همواره اصول را از مبانی مقدماتی آن‌ها آغاز کرده و اندک‌اندک هنرآموزان را به پیش برده است.

تیره - روشن، آموزش رنگ‌ها، مطالعه مواد و بافت‌ها، آموزش شکل‌ها، ضرباهنگ، شکل‌های بیانی و شکل‌های ذهنی پله‌های این پیشرفت‌اند که هر کدام در فصلی جداگانه توسط نویسنده کتاب مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

چاپ پنجم این اثر را در 206 صفحه به قیمت 11000تومان به بازار نشر عرضه شده است.

و اما کتاب «نقش و نگارهای ایرانی» مجموعه نقش و نگارهای کلاسیک و سنتی ایرانی و برگرفته از دوره‌های گوناگون است و نقش نگاری‌هایی مانند پارچه‌ها، فرش‌ها، قالی‌ها، کاشی‌ها، گلدوزی‌ها و سفال‌ها، به صورت سیاه و سفید و رنگی در این کتاب به نمایش درآمده است.

کتاب حاضر دستمایه تحقیقی، علمی و پژوهشی خوبی برای علاقمندان و هنرمندان نقاشی، گرافیک، تصویرسازی، عکس و طراحی است است که بخشی از عمق عظمت تاریخ هنر در این سرزمین را در ایده، اتود، اجرا و ماندگاری هنرطراحی و خلق نقش و نگار نشان می‌دهد.

این اثر که با توجه به استقبال و خواست علاقمندان و هنرمندان به چاپ دهم رسیده است در 120 صفحه، مصور و حاوی طرح‌های رنگی و سیاه و سفید، در یک هزار نسخه و با قیمت 10000 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به هنرمند و صنعتگران رشته‌های مرتبط قرار گرفته است.

همین گزارش می‌افزاید؛ هنر ارزنده و اصیل تذهیب یکی از هنرهای ماندگار و ظریف ایران است که با روح آدمی و زیبایی در ارتباط است و هنرمندان تذهیب کار در درخشان کردن رنگ و هماهنگی با شکل سعی دارند تا از واقعیت دور نشوند و در عین حال نزدیک‌ترین صور هنری را خلق کنند.

تذهیب‌های هر دوره نمایانگر حالات و روحیه رایج در آن دوره است؛ تذهیب کاری‌های قرن چهارم ساده و بی‌پیرایه، قرون پنجم و ششم متین و منسجم، قرن هشتم پرشکوه و نیرومند، و قرون نهم و دهم ظریف و تزئینی و تجمّلی است.

پیشینه تذهیب در هنر کتاب آرایی ایران به دوره ساسانی می‌رسد و بعد از نفوذ اسلام در ایران، هنر تذهیب در اختیار حکومت‌های اسلامی و عربی قرار گرفت و هنر اسلامی نام یافت. هنر تذهیب در دوره سلجوقی در خدمت مذهبان جهت آرایش قرآن‌ها، ابزار و ادوات، ظرف‌ها، بافته‌ها و بنا‌ها قرار گرفت و در دوره تیموری به اوج خود رسید. در دوره صفوی نیر تذهیب و خط در خدمت هنر کتاب آرایی قرار گرفت، اما با افول سلسله صفوی این هنر ارزشمند نیز از رونق افتاد.

تذهیب نیز مانند نقاشی دارای مکتب‌هایی است از جمله مکتب بخارا، سلجوقی، تیموری، صفوی و قاجار که تذهیب هر دوره هر نشان دهنده و بیان کننده حالات و روحیات آن دوره‌ها است.

کتاب «شیوه تذهیب» اثری نسبتاً کم حجم ولی بسیار منسجم درباره هنر تذهیب است که در شش بخش به نگارش در آمده است. این اثر ارزشمند تاریخ و سیر تکامل نقش‌های تزئینی، شیوه اجرای تذهیب، واژگان و تعابیر تذهیب، و مذهّبان نامدار را مورد بررسی قرار می‌دهد. هر بخش با نمونه‌هایی همراه است تا پژوهنده با هر بضاعتی که دارد مطالب را درخور دانش خود درک کند. این اثر همانند درسنامه‌ای در کلاس‌های آموزش تذهیب کاربرد دارد و یکی از مهم‌ترین منابع مذهبان و هنرمندان است.

چاپ دهم این اثر200 صفحه مصور در شمارگان یک هزار نسخه و با قیمت 12000 تاومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به هنر تذهیب قرار گفته است.

علاقمندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه شهید مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن 88310610-021 و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66493620-021 تماس حاصل نمایند.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش امکان پذیر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: