انتشار: ۱۳:۰۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴
نقاش معاصر کشورمان درباره حادثه کشته شدن نعداد زیادی از زائران در منا گفت: مسئولان عربستان باید پاسخگوی این اتفاق باشند زیرا نخستین وظیفه این کشور به عنوان میزبان زائران خانه خدا تدارک مناسب برای امنیت و آرامش آنان است.

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از هنر آنلاین، ایرج اسکندری هنرمند نقاش و مدرس هنر در گفت‎وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین درباره فاجعه اسفناک منا که بر اثر آن جمع کثیری از زائران کشته و زخمی شدند گفت: هنرمندان از آحاد جامعه جدا نیستند و نسبت به چنین موضوعاتی حساس‌تر نیز هستند. اتفاقی که چند روز پیش در منا رخ داد واقعا وحشتناک است؛ اتفاقی که تعداد زیادی از زائران که بخش زیادی از آنان را هم‎وطنان ما تشکیل می‌‏دادند در آن کشته، زخمی و مفقود شدند.

وی ادامه داد: سازماندهی رویداد عظیمی مانند حج که هر سال دو میلیون نفر در آن شرکت دارند نیاز به برنامه‎ریزی گسترده دارد. اکنون تمام جهان از این حادثه ناراحت هستند. در مواقعی مانند این مراسم معنوی باید هرجا احساس می‌‎شود ممکن است برای زائرن خطری وجود داشه باشد از قبل پیشگیری شود نه اینکه همچون حادثه قبلی ۱۰ - ۱۵ جرثقیل برفراز فضایی مذهبی که مردم در آن مشغول عبادت هستند قرار گیرد که در ‌‌نهایت به چنان حادثه‎ای منجر شود. تصویر جرثقیل‎هایی بر فراز مکان‎های عمومی به خودی خود دلهره آور است و در چنین مکانی نباید رویدادهای تلخ و مرگباری مانند این دو اتفاق تکرار شود.

این هنرمند نقاش با اشاره به اینکه مقامات عربستانی باید در مورد این اتفاقات پاسخگو باشند اظهار کرد: پاسخگویی این مقامات بدیهی‎‌ترین کاری است که باید انجام دهند زیرا آنان وظیفه داشته و دارند که امنیت زائران مراسم حج را تامین کنند. وقتی شما مهمان دعوت می‌‏کنید نخستین وظیفه شما فراهم آوردن امکانات کافی برای آرامش آنان است و باید به درستی برای پذیرایی از آنان تدارک ببینید.

اسکندری تغییر در حکومت عربستان را یکی از دلایل این موضوع دانست و افزود: امسال با تغییر مسئولان رده بالای عربستان و آوردن شاهزاده‌های بی‌کفایت مسائل بسیاری در این کشور به وجود آمده است که این حادثه یکی از تاثیرات چنین تغییری است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: