انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴
یک فعال حوزه صنایع دستی با بیان اینکه در ۷ سال اخیر استقبال مردم در استفاده از ظروف مسی بیشتر شده است گفت: اطلاع رسانی ها موجب شده تا مردم با خواص مس بیشتر آشنا شوند.


به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از مهر، محمدجواد مظفری هنرمند مس کار استان زنجان که از روز اول تا ششم مهر ماه در حاشیه نمایشگاه مبلمان واقع در مصلی امام خمینی(ره) غرفه فروش صنایع دستی مس را دایر کرده است گفت: در این غرفه از نمایشگاه، محصولاتی از جمله دیگ، دیگچه، تابه، سماور تزئینی، کماجدان، قابله و چاقوی زنجان را می فروشیم. بسیاری از مردم در کنار نمایشگاه مبلمان، از صنایع دستی نیز استقبال می کنند.

وی ادامه داد: تابه‌ها از ۳۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد و جزو محصولات ضخیم و نچسب است، قابلمه‌ها نیز از ۳۵ تا ۱۷۰ هزار تومان نرخ دارد اما نرخ محصولات، بستگی به وزن آنها دارد. به عنوان مثال هر چه وزن مس به کار رفته در کماجدان و دیگ بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود.

وی افزود: اکنون اطلاع رسانی‌ها درباره خواص استفاده از ظروف مسی باعث شده تا مردم بیشتر به سمت خرید این ظروف و استفاده از آن در آشپزخانه بروند به نحوی که در ۷ سال اخیر فروش محصولات مسی نسبت به سالهای قبل بسیار رونق پیدا کرده است.

مظفری که هنر صنایع دستی مسی را از پدرش به ارث برده، گفت: اکنون مس از کیلویی ۵۰ هزار تومان قیمت دارد تا ۷۰ هزار تومان. بیشتر ظروف مسی دست ساز هستند و هر چه قدر که بیشتر روی آن کار شده باشد، ارزش بیشتری دارد. با این حال اکنون برخی از دستگاه‌های پرس ظروف مسی تولید می کنند که با کار دست بسیار متفاوت است. برای تشخیص این تفاوت  به مشتری‌ها می‌گوییم که به خط جوش ظروف و یا جای چکش ها دقت کنند. چون وقتی ظروف توسط دستگاهها پرس می شود دیگر جای پرس در آن را نمی‌تواند دید. از سوی دیگر مدت زمانی که برای ساخت یک قابلمه مسی توسط هنرمندان صنایع دستی در نظر گرفته می شود، برابر است با ۱۲ قابلمه ای که دستگاه تولید می کند. چون تهیه یک قابلمه حدود ۴ روز زمان نیاز دارد تا این ظرف توسط هنرمند چکش کاری شود، بعد به قلع کار سپرده و بعد به کارگاههای دیگر برای تکمیل برود.

مظفری که از ۶ سال پیش در حوزه صنایع دستی مسی وارد شده، بیان کرد: اکنون در کارگاه صنایع دستی مظفری در زنجان حدود ۱۱ نفر کار می کنند که دو نفر دیگر معمولا در نمایشگاهها به عرضه و فروش صنایع دستی می پردازند و من به همراه دو نفر دیگر از اعضای خانواده ام آنها را در تولید ظروف مسی همراهی می کنیم همه این افراد روزی ۳۰۰ کیلو صنایع دستی مسی تولید می کنند. البته بستگی به تقاضای مشتری دارد ولی گاهی ممکن است در یک روز ۲۰۰ تا ۳۰۰ قابلمه تولید شود.  اکنون نیز در این نمایشگاه غیر از محصولات خودمان، محصولات دیگر از جمله، گردو شکن، چاقوی زنجان، وسایل تزئینی مسی و ... را می فروشیم.

این فعال حوزه صنایع دستی گفت: برای استفاده از هر نوع ظروف مسی قبل از مصرف باید، با کمی روغن مایع ظرف را چرب کرده و داخل آن کمی شیرریخته و آن را روی اجاق بگذارید تا شیر جوش بیاید. پس از آن باید از ظرف استفاده کرد و تا زمانی که داخل آن سرخ نشده، احتیاج به سفید شدن ندارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: