انتشار: ۱۶:۱۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۴
مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: میزان آمار مطالعه در کشور یکسان نیست و این آمار به صورت متفاوت در ایران عنوان می شود.


به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایرنا، محمد مهدی احمدی روز چهارشنبه در آیین گشایش نهمین نمایشگاه کتاب لرستان افزود: این آمار در برخی موارد پنج، 10 یا 15 دقیقه عنوان شده که به هرحال نشان دهنده میزان مطالعه کم در کشور است که تناسبی با فرهنگ غنی ایران ندارد.

وی با بیان اینکه آسیب شناسی چرایی کاهش مطالعه در کشور صورت گرفته گفت: وجود فضاهای مجازی و استقبال از این فضاها گرایش به کتاب را کاهش داده است.

مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین نبود الگو در زیست فرهنگی را عامل دوم کاهش گرایش به کتاب خوانی در کشور عنوان کرد و اظهار کرد: همانگونه که در زیست طبیعی دارای الگو هستیم باید در زیست فرهنگی نیز الگو سازی شود.

وی افزود: نبود الگوی زیست فرهنگی موجب آشفتگی فرهنگی و نبود توانایی ارتباط منطقی با تمدن گذشته کشور شده است.

احمدی میزان مطالعه را از شاخص های جوامع توسعه یافته دانست و افزود: نهادینه کردن مطالعه در خانواده و حمایت از ناشران و نویسندگان جامعه راهکارهای اولیه جلوگیری از آسیب کاهش مطالعه است.

وی ادامه داد: در دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید اقدامات مثبتی در حوزه کتاب انجام شده که مهمترین آن تصویب قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان پس از 13 سال است.

مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اعتماد به بخش خصوصی و صنوف، شفاف سازی در مشکلات و تخصیص اعتبار به استانها برای نویسندگان و ناشران از دیگر اقدام های انجام شده در دو سال اخیر است.

نهمین نمایشگاه کتاب استان لرستان با 35 هزار عنوان کتاب از ناشران سراسر کشور روز چهارشنبه در خرم آباد گشایش یافت.

این نمایشگاه یکم تا هفتم مهرماه در محل دائمی نمایشگاههای استان در خرم آباد دایر است و 300 ناشر فعال انتشارات خود را در 180 غرفه عرضه می کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: