انتشار: ۱۸:۴۶ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
مستند ˝زیدان، یک پرتره قرن بیست‌ویکمی˝ ساخته داگلاس گوردون و فیلیپ پارنو، درباره شخصیت زین‌الدین زیدان و حضور او در میادین فوتبال، پنج‌شنبه 2 مهر در مؤسسه آپ‌آرت‌مان به نمایش در می‌آید.

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از روابط عمومی مؤسسه آپ‌آرت‌مان، این فیلم که "زیدان: پرتره ای از قرن بیست ویکم" نام دارد، با هفده دوربین حرکات فوتبالیست محبوب تیم ملی فرانسه را در یک بازی ثبت کرده است. تهیه‌کننده این فیلم روی محبوبیت فراوان زیدان در فرانسه، اروپا و شمال آفریقا حساب ویژه ای باز کرده است.

این مستند در جریان بازی رئال مادرید و ویارئال در مسابقات فوتبال باشگاه های اسپانیا تصویربرداری شد. از میان هفده دوربین، دو دوربین زوم "های دیفینیشن" که پیش از این ارتش آمریکا از آنها استفاده کرده بود، برای برداشت تصویر از حرکت های زیدان به کار رفته است.

داگلاس گوردون و فیلیپ پارنو کارگردانان این مستند تجربی هستند. پارنو در این‌باره می‌گوید: "از ابتدا فقط به زیدان فکر می‌کردیم و نه هیچ‌کس دیگر. اگر او به ما نه می‌گفت این پروژه متوقف می‌شد."

گوردون هم اضافه می‌کند که "آنها تصمیم گرفتند این فیلم را بسازند چون چیزی در زیدان هست که مسحور می‌کند و این‌را هیچ کس دیگر ندارد.گوردون زیدان را با قهرمانان بی‌نام وسترن‌های سرجو لئونه مقایسه می‌کند."

تحلیل‌گر خبرگزاری فرانسه معتقد است: "ایجاد خط موازی میان وسترن‌های اسپاگتی سرد لئونه و تصاویر زیدان مشخص است؛ چهره زیدان به شکل آشکار تغییر می‌کند، بخصوص وقتی گل می‌زند یا سانتر می‌کند."

نکته جالب دیگر فیلم در زیرنویس‌های آن است. این مستند نشان می‌دهد زیدان در هر لحظه چه فکری می‌کند و به این ترتیب نوعی روایت می‌سازد.

فیلم "زیدان، یک پرتره قرن بیست و یکمی" را می‌توان فیلمی غیرمتعارف نامید. این فیلم نه یک گزارش فوتبال است و نه فیلمی از یک بازیکن در طول فعالیت حرفه‌ای. بلکه فیلمی ست از یک بازیکن در طول یک مسابقه فوتبال. پرتره‌ای نامعمول از شخصیت فوتبالیست محبوب تیم ملی فرانسه، زین الدین زیدان

گفتنی ست گروه موسیقی پست راک MOGWAI تهیه موسیقی این فیلم را به عهده داشته است.

مستند "زیدان، یک پرتره قرن بیست و یکمی" پنج‌شنبه 2 مهر در دو نوبت ساعت 18 و 20 در محل موسسه آ‌پ‌آرت‌مان به نشانی خیابان ایرانشهر، خیابان کلانتری، پلاک 48 برگزار می‌شود. علاقمندان برای حضور در برنامه و تهیه بلیت می‌توانند با شماره تلفن 88860439 مراجعه یا بصورت حضوری به محل مؤسسه مراجعه کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: