انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
نمايشگاه کتاب تهران يک رويداد بزرگ فرهنگي است که در سطح جهان بازتاب گسترده‌اي دارد و افراد بسياري از شهرهاي مختلف کشور و سطح جهان براي بازديد از اين نمايشگاه به تهران مي‌آيند. حالا يک سئوال اساسي در اينجا مطرح است و آن اينکه آيا در اين سطح از يک رخداد فرهنگي داير کردن غرفه هاي عرضه و فروش اسباب بازي کودکان کار صحيحي است يا خير؟
نمایشگاه کتاب تهران یک رویداد بزرگ فرهنگی است که در سطح جهان بازتاب گسترده‌ای دارد و افراد بسیاری از شهرهای مختلف کشور و سطح جهان برای بازدید از این نمایشگاه به تهران می‌آیند. حالا یک سئوال اساسی در اینجا مطرح است و آن اینکه آیا در این سطح از یک رخداد فرهنگی دایر کردن غرفه‌های عرضه و فروش اسباب بازی کودکان کار صحیحی است یا خیر؟
به گزارش خبرنگار فرهنگی سایت تابناک؛ برخی از صاحب نظران، اهالی فرهنگ، مسئولان و بازدید کنندگان سالهای گذشته نمایشگاه کتاب وجود غرفه‌های عرضه و فروش اسباب بازی را قد و قواره نمایشگاه سال کتاب تهران ارزیابی نمی‌کنند.
یکی از شهروندان که به گفته خود چندین سال پیاپی جزو بازدیدکنندگان پرو پا قرص نمایشگاه کتاب بوده است در این باره می‌گوید: ما وقتی وارد فضای نمایشگاه کتاب می‌شویم انتظار داریم در محیطی قرار گیریم که فقط با مقوله کتاب و صنف ناشران مواجه شویم.
وی که دانشجوی سال آخر روان‌شناسی نیز هست ادامه می‌دهد: متاسفانه در سالهای اخیر ما شاهد بودیم اتفاقا غرفه‌های مربوط به اسباب بازی در ابتدای سالن اصلی نمایشگاه کتاب دایر و افرادی مثل من که دانشجو هستیم برای تهیه کتاب‌های درسیمان باید به خارج از سالن اصلی و یا در گوشه و کنار محل برپایی نمایشگاه برویم.
در مقابل کسانی هم از این دست هستند که به خاطر بن مایه‌هایی که در مقوله اسباب بازی کودکان وجود دارد و هم راستایی آن با هدف غایی کتاب یعنی رشد فکری کودکان؛ برپایی غرفه اسباب بازی را در نمایشگاه کتاب نه تنها تحسین می‌کنند بلکه ضروری هم می‌دانند.
خانم غیاثی که به همراه فرزند ۹ ساله‌اش در حال عبور از مقابل مصلی تهران محل برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران است سه روز مانده به برپایی این نمایشگاه در مصاحبه با خبرنگار سایت تابناک در این باره معتقد است: غرفه‌های عرضه و فروش اسباب بازی و حتی مکان‌هایی برای بازی کودکان و نوجوانان در محل نمایشگاه کتاب بهترین راهکار برای جذب کودکان و نوجوانان به نمایشگاه و آشنایی آن‌ها با کتاب است چرا که بچه‌های حالا؛ قرابتی با مقوله کتاب و کتابخوانی ندارند.
از طرفی برخی‌ها معتقدند بهتر است سالن‌های عرضه و فروش اسباب بازی کودکان جدای از سالن‌های عرضه کتاب در نمایشگاه باشد تا هم حضور کودکان و نوجوانان را در نمایشگاه کتاب شاهد باشیم و هم افرادی که به طور تخصصی به سراغ کتاب می‌آیند از آرامش فکری و بصری هم برخوردار باشند.
مدیر نشر آبرنگ که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارد در این باره می‌گوید: به نظر من وجود چنین غرفه‌هایی در کنار غرفه‌های کتاب نه تنها تاثیر منفی بر روی فروش کتاب نمی‌گذارد بلکه سبب رونق بیشتر نمایشگاه نیز می‌شود.
اقبال‌پور معتقد است: بسیاری از بچه‌ها به واسطه دیدن اسباب بازی‌ها یا محصولات فرهنگی به بازدید از نمایشگاه تشویق می‌شوند و درکنار آن‌ها و با میل و اشتیاق غرفه‌های کتاب را هم می‌بینند و با عنوان‌های جدید کتاب‌ها آشنا می‌شوند.
شایان ذکر است نشر آبرنگ که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند سال گذشته (۱۳۹۳) با ۴۰۰ عنوان کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرده بود و در سال جدید نیز آنگونه که مدیر این نشر می‌گوید تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب چاپ نخست در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده است و با بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهد داشت.
بهرحال با توجه به در نظر گرفتن این دو دیدگاه در خصوص بودن یا نبودن غرفه‌های اسباب بازی در نمایشگاه می‌توان نتیجه گیری کرد: باید مکان مناسبی برای برگزاری چنین نمایشگاه بزرگی درنظر گرفته شود تا مردم با آسایش، آرامش و فراغ بال در محیطی مطبوع به بازدید، مطالعه و ورق زدن کتاب‌ها بپردازند و با ذهنی آرام کتاب مورد نظرشان را از میان کتاب‌های عرضه شده انتخاب کنند.
 متاسفانه در شرایط فعلی نمایشگاه، به دلیل کمبود فضا، مردم نمی‌توانند در میان انبوه جمعیت بازدید مناسبی از کتاب‌ها داشته باشند. همچنین در این شرایط امکان ارائه خدمات از سوی ناشران نیز بسیار محدود می‌شود و چه بسا برای عرضه محصولات دیگری همچون اسباب بازی جا به هیچ وجه وجود نخواهد داشت.
البته باید توجه داشت که معمولا نمایشگاه کتاب باید مکانی باشد برای معرفی ناشران به مخاطبان، معرفی عنوان‌های جدید به مردم و رایزنی با متقاضیان. در حالیکه در نمایشگاه کتاب ما اولویت و هدف اصلی، فروش کتاب است
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: