انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
برگردان و شرح جوامع علم موسیقی از کتاب شفای بوعلی‌سینا در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.
برگردان و شرح جوامع علم موسیقی از کتاب شفای بوعلی‌سینا در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی بنیاد بوعلی‌سینا، توکل دارائی مدیر روابط عمومی بنیاد در این‌باره افزود: این کتاب توسط استاد نامدار حکمت و ریاضی،  سید عبدالله انوار از عربی به فارسی ترجمه و شرح شده که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، عصر روز پنجشنبه 24 اردیبهشت ، در آیینی با حضور این استاد برجسته و میهمانان و اصحاب فرهنگ و هنر رونمایی می‌شود.

دارائی افزود: قسمت جوامع علم موسیقی، زیر مجموعه‌ای از ریاضیات شفاست که در هزاره گذشته به زبان فارسی ترجمه و شرح نشده و کمتر کسی توانسته در زمینه اقتباس و یا بهره‌برداری از این متن علمی اظهار نظر کند، چرا که بیشترین قسمتی که از شفای شیخ‌الرئیس مورد توجه و نظر شارحان و مترجمان بوده، الهیات و طبیعیات بوده است.

وی ضمن درخواست کمک از مراکز علمی و اجرایی استان همدان و کشور برای اختصاص بودجه و کمک برای انتشار ترجمه و تصحیح سایر بخش‌های شفا؛ خاطر نشان کرد: در قرون گذشته هر فردی که می‌خواست با آثار و اندیشه‌های حضرت شیخ آشنا شود، می‌بایست به زبان نگارش کتب ایشان، یعنی عربی آشنا بود و هر حاشیه و تدریسی نیز فارغ از بیان و نگارش به این زبان نبوده است. اما در سده گذشته و با گسترش صنعت چاپ و بنیادگذاری دانشگاه‌های نوین در ایران، جای خالی ترجمه آثار بوعلی برای استفاده دانشجویان و فرهیختگان و عامه علاقه‌مندان که به زبان عربی آشنا نبودند، خالی بوده است.

دارائی همچنین افزود:  در آیین رونمایی از این کتاب جمعی از اساتید و صاحب نظران حکمت و فلسفه، اهالی فرهنگ و هنر استان همدان، رئیس بنیاد بوعلی‌سینا، استاندار همدان و غلامرضا اعوانی عضو انجمن جهانی فلسفه و رئیس انجمن فلسفه جهان اسلام حضور خواهند داشت که ایشان در زمینه این اثر و کارنامه قابل ستایش استاد انوار در ترویج حکمت سینوی و اهمیت ابن‌سیناپژوهی سخنرانی خواهند کرد.

کتاب جوامع علم موسیقی در 166 صفحه با بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات بنیاد بوعلی‌سینا منتشر شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: