انتشار: ۱۴:۴۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
بیژن ارژن معتقد است: توسعه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موجب شده تا شاعرانی که هنوز در زمینه شعر و شاعری نارس هستند شعرهای خود را منتشر کنند.

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسنا، این شاعر به مناسبت روز شعر و ادب فارسی رمز ماندگاری شاعران گذشته مانند سعدی و حافظ را در وهله اول مضامین به‌کاررفته و قابلیت و توانایی آنها در سرودن شعر عنوان کرد و افزود: این شاعران چنان مطالب اخلاقی و عرفانی را در لایه‌های شعر خود بیان کرده‌اند که با گذشت قرن‌ها هم هنوز مخاطبان بسیاری داشته و به جان و دل آدمی می‌نشینند.

او اظهار کرد: بیان مطالب اخلاقی و عرفانی در شعر این شاعران به‌گونه‌ای حرفه‌ای به کار رفته که بعد از چندصدسال هنوز هم تازگی و طراوت خود را داشته و هنوز هم برای هر کسی به فراخور سطح سواد و اندیشه‌ای که دارد، قابل فهم است.

ارژن در کنار مضامین به‌کاررفته و قابلیت و توانایی شاعران گذشته در سرودن شعر، پرداختن به شعر این شاعران توسط سایر شاعران و اندیشمندان و نویسندگان و تکرار و معرفی آثار آنها را از جمله دیگر دلایل ماندگاری شعر این شاعران عنوان کرد.

این شاعر معتقد است: تنبلی‌ای که در حال حاضر میان صاحب‌نظران و افراد محقق و دانشجویان دانشگاه در نوشتن پایان‌نامه‌ها و مطالب وجود دارد آنها را همواره به سمت منابع دم دستی و شعر شاعرانی سوق می‌دهد که از غربال منتقدین و تاریخ گذشته‌اند و دسترسی و استفاده از آنها راحت‌تر است.

ارژن در ادامه به شرایط امروزی جامعه که کثرت، تنوع، ترافیک و کمبود زمان از جمله ویژگی‌های آن شده اشاره کرد و افزود: این عوامل موجب شده تا شاعران راستین و بزرگ عصر حاضر در رگبار شعر شاعران نارس گم شوند و نتوانند در حد کمی هم که شده به شهرت شاعران گذشته برسند.

این شاعر به فعالیت‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در عصر حاضر که عصر ارتباطات است هر کس تریبونی برای خود دارد و همین فضا به شاعران نارس که تمایل به دیده شدن دارند اجازه می‌دهد شعرهای خود را در معرض دید دیگران بگذارند و این شعرها بعضا توسط افرادی که خود در این زمینه نارس هستند تایید می‌شود و در میان این همه هجمه شعر نارس، شعرهای راستین گم می‌شوند.

او اظهار کرد: این مسئله مشابه این است که از آسمان رگبار تگرگ ببارد و در این میان قطعا مرواریدهایی که در میان این بارش از آسمان می‌آیند قابل تشخیص نیستند، مگر اینکه آفتاب حقیقت بتابد و با آب شدن تگرگ‌ها مرواریدها پیدا شوند.

ارژن معتقد است: باید شاعران حقیقی غربال و به جامعه معرفی شوند که انجام این کار با توجه به گسترش فناوری امروز و توسعه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عملا غیرممکن است.

او درباره رگبار شعر شاعران نارس در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هشدار داد و اظهار کرد: این شعرها در کنار مهجور کردن شعرهای راستین، از آنجا که عمدتا حاوی مضامین ضدارزشی بوده و به نوعی به سمت ابتذال کشیده شده‌اند، می‌توانند برای جامعه و فرهنگ بسیار خطرناک باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: