انتشار: ۱۹:۵۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
کتاب «ده کاریکاتوریست» نوشته و پژوهش امیر سقراطی، عصر روز جمعه ۱۱ اردیبهشت ماه، با حضور کامبیز درم‌بخش در کافه ایده رونمایی ‌‎شد.

به گزارش ایسنا، کتاب «ده کاریکاتوریست» شامل معرفی و آثار تاثیرگذار‌ترین هنرمندان کاریکاتوریست ایرانی همچون اردشیر محصص، کامبیز درمبخش، پرویز شاپور، جواد علیزاده، احمد عربانی، مرتضی رمضانی، محمدعلی بنی اسدی و... است.

امیر سقراطی در این مراسم گفت: این کتاب صرفا یک اثر تاریخی یا پژوهشی نیست، با این حال از این دو منظر نیز به آن توجه شده است. در مقدمه این کتاب تلاش کرده‎ام سیر تاریخ کاریکاتور ایران به اختصار توضیح داده شود. به علاوه معرفی و نمونه آثاری از هنرمندانی مانند محسن دولو، رضا شبیری و... که جزو ۱۰ کاریکاتوریست معرفی شده در این کتاب نیستند و همچنین نمونه‎هایی از روی جلد نشریات ایران در دهه‎های گذشته نیز در این مقدمه آمده است.

وی افزود: در واقع در مقدمه این کتاب به کاریکاتورهای دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ ایران پرداخته‌ام تا به این ترتیب بتوان سیر تحول این هنر در ایران را مد نظر قرار داد. نکته مهم در این زمینه این است که داشتن تصویری از سیر تحول کاریکاتور ایران، بدون توجه به اتفاقات این هنر در دهه‎های ۴۰ و ۵۰ میسر نیست به همین دلیل در این مقدمه با توجه به بزنگاه‌های کاریکاتور ایران و بیان نحوه رشد این هنر و تاثیر هنرمندان برجسته ایرانی بر این رشد کوشیدم تصویری نسبتا کامل از روند کاریکاتور در ایران ارائه کنم.

این هنرمند درباره اینکه کتاب «ده کاریکاتوریست» ه چه گروهی از مخاطبان اختصاص دارد نیز اظهار کرد: این کتاب از سری مجموعه کتاب‌های « ده» ایده است که از سوی نشر ایده به بازار کتاب عرضه می شود. گرچه این مجموعه کتاب برای آشنایی نسل جوان با چهره‌های هنری و تکامل رشد هنری در ایران در نظر گرفته شده است اما با توجه به فقدان منابع کاملی از اطلاعات آرشیوی، تصمیم گرفتم رخدادهای هنر کاریکاتور را به شکلی زنجیروار در این کتاب بیان کنم و به همین دلیل می‌‎توان گفت که «ده کاریکاتوریست» کتابی برای همه است.

وی همچنین گفت: انتخاب ۱۰ کاریکاتوریست برای این کتاب به دلیل نامی بود که برای مجموعه انتخاب شده است؛ اگرنه کاریکاتوریست‌های بسیاری هستند که می‌‏توانند به این مجموعه اضافه شوند.

کتاب «ده کاریکاتوریست» یکی از مجموعه کتاب‌های «ده» انتشارات ایده است که در این کتاب 10 کاریکاتوریست ایرانی در آن معرفی و آثار آنها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

امیر سقراطی از هنرمندان کاریکاتوریست و از منتقدان هنری، این کتاب را با هدف جبران کمبود منابع تئوریک در عرصه هنر به نگارش در آورده است و طی آن به معرفی شخصیت‌هایی پرداخته که طی عصر معاصر توانسته‌اند بر جریان هنر کاریکاتو کشور تاثیرگذار باشند.

مجموعه کتاب‌های «ده» انتشارات ایده هم با هدف جبران نبود منابع آرشیوی در حوزه هنر شکل گرفته است و قصد دارد به قلم هنرمندان شناخته شده حوزه‌های مختلف، زمینه معرفی تاثیرگذاران عرصه هنر و همچینین شرایط معرفی آثار آنها را به شکلی علمی فراهم آورد.

کتاب «ده کاریکاتوریست» امیر سقراطی در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: