انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
«کامران عدل» گزیده‌ای از عکس‌های 70 سال گذشته‌اش را برای برگزاری یک نمایشگاه به پاریس می‌برد.

به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسنا، این عکاس پیشکسوت ایسنا، اظهار کرد:‌ در کشورهای دیگر، رسم است وقتی که یک هنرمند به سن پیری می‌رسد، سابقه کاری‌اش را با برگزاری یک نمایشگاه از ابتدا تا زمان حال، به‌نمایش می‌گذارد و در واقع از کارهایش گزارشی ارائه می‌کند، اما متأسفانه ایران این روند را ندارد. به همین دلیل قصد دارم حدود 300 عکس را از میان همه‌ی عکس‌هایی که در طول 70 سال عمر کاری‌ام گرفته‌ام، در شهر پاریس فرانسه به‌نمایش بگذارم.

این عکاس از همکاری نکردن شهرداری تهران در این زمینه اظهار نارضایتی کرد و گفت: این بسیار بد است که برای پیشکسوتان، اجازه برگزاری نمایشگاهی به‌عنوان رزومه کاری‌شان داده نمی‌شود.

عدل درباره این نماشگاه توضیح داد: من از هر سری، یک عکس را در سایز 30*45 سانتی‌متر در قالب یک دفترچه به شهرداری پاریس ارائه می‌کنم تا در صورت موافقت بتوانم کارهایم را آنجا نمایش دهم.

وی برگزاری این نمایشگاه در پاریس را اولویت کاری‌اش دانست و گفت: سال گذشته به من اعلام کردند که در سه سال آینده می‌توانم نمایشگاهم را برگزار کنم. من نیز از ماه مارس تا کنون برای پیگیری کارهایم با شهرداری پاریس در ارتباط هستم.

او با تأکید بر این‌که مجموعه عکس‌هایی که برای برگزاری این نمایشگاه انتخاب کرده، از شهر پاریس هستند، اضافه کرد: من 15هزار عکس از پاریس دارم که 300 عکس از میان آن‌ها را برای برگزاری نمایشگاه به شهرداری پاریس ارائه می‌کنم. 24 شهریورماه نیز به سمت پاریس می‌روم تا بتوانم مجموعه عکس دیگری از این شهر زیبا تهیه کنم.

به گزارش ایسنا، کامران عدل متولد سال 1320 در تهران است. او در ایران و فرانسه تحصیل کرده و از هنرستان عکاسی پاریس فارغ‌التحصیل شده است. عدل فعالیت حرفه‌ای خود را با کار در یک لابراتوار چاپ عکس‌های بزرگ آغاز کرد. پس از آن، 5 / 2 سال در کارگاه عکاسی «ژاک روشون» که یکی از معتبرترین مؤسسه‌های عکاسی مد پاریس بود، کار کرد؛ اما یکنواختی این حرفه که در نظر اول، بسیار گیرا و جذاب بود، او را ارضا نمی‌کرد.

در سال 1347 به دعوت سازمان تلویزیون ملی ایران که به‌تازگی تأسیس شده بود، به ایران آمد و شش سال با این سازمان همکاری کرد. همزمان نیز در مدرسه عالی تلویزیون که در همان دوران پایه‌گذاری شده بود، به تدریس عکاسی پرداخت. در سال 1353 از کار در تلویزیون کناره گرفت و عکاسی را به‌صورت مستقل ادامه داد. در این دوره، عمده کارهای او شامل عکاسی از اشیای موزه‌ها و عکسبرداری برای کتاب‌های مختلف بود. کامران‌ عدل در سال 1359 به‌عنوان عکاس هیئت داوران جایزه بین‌المللی معماری آقاخان ( A.K.A.A ) در ژنو برگزیده شد.

عکاسی برای پروژه «کتاب تهران» که به پیشنهاد «برنارد هورکاد» در سال 1364 شروع شد، به مدت چهار سال ادامه یافت. این عکسبرداری برای تهیه کتابی درباره دویستمین سال پایتختی تهران انجام شد و حدود شش‌هزار اسلاید را دربرمی‌گیرد و درباره تاریخ، جغرافی، جامعه‌شناسی و مسائل متفرقه در تهران است. از کامران عدل به‌عنوان عکاس ژانر عکاسی معماری و بناها یاد می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: