انتشار: ۱۶:۰۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
چند کتاب داستانی تازه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش ایسنا، «مرگ دنتون و داستان‌های دیگر» با ترجمه‌ مجتبی ویسی، مجموعه داستان «آکواریوم شماره چهار» نوشته میترا داور، کتاب «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» نوشته اوریانا فالاچی با ترجمه‌ عباس زارعی و رمان‌های نوجوان «جزیره‌ افسونگران» و «سنجاقکی نشسته کف استخر» نوشته فریبا کلهر از کتاب‌های تازه منتشرشده هستند.

***

«مرگ دنتون و داستان‌های دیگر» با ترجمه‌ مجتبی ویسی منتشر شده است. کتاب شامل هشت داستان: طبیعت بیجان (دان دلیلو)، توازن ممتاز (استیفن کینگ)، عالم خاکی (سام شپارد)، خبر بد (مارگارت اتوود)، پدرم با من از حقایق پیری می‌گوید (گریس پیلی)، مرگ دنتون (مارتین ایمیس)، هرچه گرو بگذاری، من از گرو درمی‌آورم (شرمن الکسی) و مرگ در اکسلسیور (پی. جی. ودهاوس) است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: نویسندگان هر یک از این هشت داستان، سبک و طرز کار خاص خود را دارند اما مضامینی مشترک از جمله مرگ و روابط زناشویی یا خانوادگی، داستان‌های آن‌ها را در این مجموعه به یکدیگر پیوند می‌دهد. البته دو داستان نیز از مایه‌های طنز بهره می‌گیرند.

در این کتاب به نام داستان‌نویسانی آشنا نظیر مارگارت اتوود، سام شپارد، استیفن کینگ و شرمن الکسی برمی‌خوریم. دان دلیلو و مارتین ایمیس، نویسندگان صاحب سبک و زبان‌پرداز، به اضافه گریس پیلی و پی جی ودهاوس، دیگر روایتگران این مجموعه هستند.

از مجتبی ویسی، متولد سال ۱۳۴۰، در نفت شهر (کرمانشاه) تاکنون دو مجموعه شعر و ترجمه‌ 14 کتاب در حوزه‌های داستان، شعر و نقد منتشر شده است از جمله: از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم (هاروکی موراکامی)، ابداع مورل (آدولفو بیوئی کاسارس)، دوره‌گردها (پل هاردینگ)، مرگ یک ناتورالیست (شیموس هینی)، اعترافات یک رمان‌نویس جوان (اومبرتو اکو)، رقص‌های جنگ (شرمن الکسی) و شاعری با یک پرنده آبی (چارلز بوکفسکی).

کتاب «مرگ دنتون و داستان‌های دیگر» در 208 صفحه با قیمت 11000 تومان توسط نشر آموت منتشر شده است.

***

مجموعه داستان «آکواریوم شماره چهار» نوشته میترا داور است.

ناشر در معرفی این کتاب نوشته است: این کتاب شامل تازه‌ترین تجربه‌های داستان‌نویسی این نویسنده در گستره‌ فشرده‌نویسی، رمزپردازی و خلق فضاسازی غیرمتعارف و «کافکا»یی است. خوانش داستان‌های این مجموعه، خواننده را ناگزیر به درنگ می‌کند و از آن‌جا که داستان به اصطلاح «خواننده‌گرا» است، به قول «آندره ژید»، اثر برای درک خود به همکاری خواننده نیاز دارد. آن‌چه بویژه این «درنگ» را ناگزیر می‌کند، بهره‌جویی نویسنده از «نماد» در سطحی وسیع است.

این مجموعه شامل 15 داستان کوتاه: «آکواریوم شماره چهار»، «مار»، «صخره‌های کنار رودخانه»، «ماهی‌هایی مثل خرمگس»، «به احترام بی‌نظیر بوتو یک دقیقه سکوت کنید»، «دانه‌های سیاه برف»، «پوتین‌های سربازی»، «روباهی با چشمان مضطرب»، «دست‌های سنگی»، «نمی‌تونم تو رو همون‌طور که هستی بکشم»، «احمقانه‌ترین خوابی بود که می‌توانستی ببینی»، «چروک‌های سرکش»، «داره نوازشش می‌کنه»، «درخت‌های گردو» و «ترجیح می‌دهیم کارمند باشیم تا باعث وقوع جنگ جهانی سوم شویم» است.

میترا داور متولد سال 1344 در فیروز‌کوه از نویسندگان نسل جدید است که به طور تخصصی در حوزه داستان کوتاه فعالیت دارد.

برخی از کتاب‌های این نویسنده: بالای سیاهی آهوست (جزو 120 اثر برگزیده «20 سال داستان‌نویسی» وزارت ارشاد)، صندلی کنار میز (نامزد نهایی جایزه یلدا / داستان روده سگ این کتاب برگزیده داستان بنیاد هوشنگ گلشیری شد) و قطار در حال حرکت است (نامزد جایزه‌های مهرگان و پروین اعتصامی).

مجموعه داستان «آکواریوم شماره چهار» در 150 صفحه با قیمت 8500 تومان توسط نشر یادشده منتشر شده است.

***

«نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» نوشته اوریانا فالاچی با ترجمه‌ عباس زارعی منتشر شده است.

در معرفی این کتاب نوشته شده است: زنی ناخواسته باردار می‌شود و با وجود همراهی نکردن پدر بچه، تصمیم می‌گیرد به تنهایی فرزندش را حفظ کرده و به دنیا بیاورد؛ اما در این مسیر با تردیدها و مشکلات فراوانی دست به گریبان می‌شود: از طعنه‌های اطرفیان و فشارهای روانی و اجتماعی گرفته تا مشکلاتی که برای سلامتی و وضیت شغلی او به وجود می‌آید... این رمان در قالب نامه‌ای از یک زن جوان به جنینی که در رحم دارد، نگاشته شده و کشمکش‌های درونی یک زن را برای انتخاب بین حرف‌هایی که به آن‌ها علاقه دارد و یک بارداری ناخواسته به تصویر می‌کشد. همچنین از فلسفه وجود، تبعیض‌های جنسیتی، دغدغه‌های زنان و بی‌عدالتی‌های جامعه سخن می‌گوید و مفاهیمی چون عشق و آزادی را به چالش می‌کشد.

بر اساس این خبر، نویسنده این رمان، اوریانا فالاچی، در سال 1929 در شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. او در دوران جنگ جهانی دوم به عنوان یک چریک ضدفاشیسم فعالیت می‌کرد. مصاحبه‌های مفصل او با سران سیاسی جهان، او را به چهره‌ای برجسته در حرفه‌اش بدل کرده بود. فالاچی در طول فعالیت‌های سیاسی و ادبی خود موفق به دریافت جوایز بسیاری از جمله جایزه «آنی تیلور» مرکز مطالعات فرهنگ عامه نیویورک شد. از دیگر آثار اوریانا فالاچی می‌توان به «زندگی، جنگ و دیگر هیچ»، «جنس ضعیف»، «اگر خورشید بمیرد»، «یک مرد» و... اشاره کرد. فالاچی در پانزدهم سپتامبر سال 2006، بر اثر ابتلا به سرطان چشم از جهان فروبست.

از عباس زارعی، مترجم این کتاب، پیش‌تر سه کتاب دیگر در نشر آموت منتشر شده است: زندگی اسرارآمیز (سو مانک کید)، جاناتان مرغ دریایی (ریچارد باخ) و مزرعه حیوانات (جورج اورول).

کتاب «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» در 128 صفحه با قیمت 7000 تومان در همین نشر منتشر شده است.

***

رمان نوجوان «جزیره‌ افسونگران» نوشته فریبا کلهر به تازگی منتشر شده است.

در معرفی این کتاب می‌خوانیم: «در شبی تیره و تار در دهکده باران دختری به دنیا آمد. پدرش او را در پوست شیر پیچید و از خدا خواست دخترش مانند شیر شجاع و بی‌باک باشد. مرغ آمین که از بالای خانه می‌گذشت دعای او را شنید و گفت: آمین.

مادر گفت: خوب است که شجاعت و دلاوری با خردمندی همراه باشد. خدایا به دختر من دانایی و خردمندی ببخش.

اما مرغ آمین که از بالای خانه گذشته بود دعای او را نشنید. به این ترتیب دختری که داناک نامیده شد دلاورترین دختر دهکده باران شد اما...»

شجاعت بهتر است یا دانایی؟ جزیره افسونگران کتابی است درباره دانایی و شجاعت. این کتاب از شجاعت می‌گوید اما قبل از آن از دانایی ستایش می‌کند، چرا که شجاعت بدون دانایی به بی‌راهه می‌رود و خطرآفرین می‌شود و دانایی بدون شجاعت انسان را به موجودی محتاط و گوشه‌گیر و بی‌ثمر تبدیل می‌کند.

در این کتاب، نویسنده نوجوانان را به دنیایی فانتزی می‌برد و با شخصیت اصلی داستان که دختری به اسم داناک است همراه می‌شود تا مسیر دانایی و دانا شدن را به نوجوانان نشان بدهد. در این رمان بسیاری از نام‌ها، اتفاق‌ها، مکان‌ها، موجودات و... از اسطوره‌های ایران باستان گرفته شده است.

از مجموعه «رمان برای همه» (رمان برای نوجوان) نوشته فریبا کلهر، پیش‌تر این کتاب‌ها منتشر شده است: ولادیمیر می‌گوید، شهر یخ‌های خیلی یخ، دختر نفرین‌شده، پسران گل، قصه‌های یک‌دقیقه‌ای و سی سا سیاوش.

رمان «جزیره‌ افسونگران» در 184 صفحه با قیمت 11000 تومان توسط نشر فریبا (با همکاری نشر آموت) منتشر شده است.

***

دیگر کتاب تازه منتشرشده فریبا کلهر توسط این نشرها، رمان نوجوان «سنجاقکی نشسته کف استخر» است.

این کتاب نیز این‌گونه معرفی شده است: پسری در آرزوی سفر به دوردست‌ها، دیدن عجایب دنیا و آشنا شدن با مردم شهرهای دیگر! این حال و روز شیخ شهاب‌الدین سهروردی در ابتدای نوجوانی بود.

این کتاب شرح شیفتگی پسری از دهکده سهرورد است به تفکر و قصه و خیال. کسی که در نوجوانی راهی اصفهان شد و پای درس استادان بسیاری نشست و سرانجام مکتب فلسفی اشراق را به وجود آورد.

درک افکار فلسفی شیخ نیاز به سال‌ها مطالعه و تحقیق دارد. در جای جای این داستان بلند، قطره‌ای از دریای عقاید شیخ به زبان ساده آورده شده است. مسلما برای نوشیدن این قطره دچار مشکل خواهیم شد، اما هر چه هست، نخستین گام برای شناختن شیخ است.

رمان «سنجاقکی نشسته بر کف استخر» در 144 صفحه با قیمت 8500 تومان منتشر شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: