انتشار: ۲۲:۲۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
در فاصله کمتر از یک ماه به پایان مهلت معرفی فیلم‌ها برای شرکت در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان حدود 30 کشور نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند.


به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از هنر آنلاین: اتریش فیلم ترسناک "شب بخیر مامان" (Goodnight Mommy) را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم به کارگردانی ورونیکا فرانتس و زیورین فیالا درباره دو برادر دوقلو 9 ساله است که همراه مادر خود در خانه‌ای متروک در ناحیه‌ای روستایی بین جنگل و مزارع ذرت زندگی می‌کنند. مادر آن‌ها برای انجام عمل جراحی زیبایی به شهر رسیده است. وقتی او بعد از انجام عمل با صورت باندپیچی‌شده به خانه بازمی‌گردد، هیچ چیز مثل سابق نیست. بچه‌ها به آرامی درباره اینکه این زن عملاً مادر آن‌هاست دچار تردید می‌شوند و...

"شب بخیر مامان" اولین بار اوت سال گذشته در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و بعد از آن در ده‌ها جشنواره بین‌المللی از جمله تورنتو، تسالونیکی، AFI، استکهلم، لیوبلیانا، شب‌های سیاه تالین، پالم اسپرینگز، روتردام، بلگراد، هنگ کنگ، لیون، سان فرانسیسکو و... نیز روی پرده رفت و جوایزی نیز دریافت کرد.

فیلم "کیفر" (The Judgment) به کارگردانی استفان کوماندارف نماینده بلغارستان در بخش فیلم خارجی‌زبان است. برای دومین بار است که فیلمی از کوماندارف از سوی بلغارستان به اسکار معرفی می‌شود. در 2009 فیلم "دنیا بزرگ و رستگاری گوشه‌ای در کمین است" به کارگردانی او یکی از 9 فیلم راه‌یافته به فهرست کوتاه نامزدهای اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بود.


"کیفر"

"کیفر" درباره میتیو و پسرش واسکو است که در ناحیه‌ای فقیر در نزدیکی مرز بلغارستان، ترکیه و یونان زندگی می‌کنند. میتیو که خود را در بن‌بست می‌بیند قبول می‌کند برای فرمانده سابق خود در دوران خدمت در ارتش کار کند. کار او قاچاق پناهجویان غیرقانونی از سوریه به داخل اتحادیه اروپاست. میتیو همه چیزهایی را که برایش اهمیت داشتند از دست داده است: همسرش، کارش و اعتماد پسرش. او برای آنکه بار دیگر اعتماد واسکو را به دست بیاورد به دنبال بخشش برای گناهی است که 25 سال قبل مرتکب شده است.

"کیفر" تولید مشترک بلغارستان، آلمان، مقدونیه و کرواسی است. این فیلم 19 نوامبر 2014 اکران شد و در کمتر از یک ماه حدود 140 هزار بلیت فروش داشت. این فیلم آوریل 2015 در 60 سینمای هنری در آلمان نیز اکران شد.

"سکه‌های دریایی" (Sand Dollars) با بازی جرالدین چاپلین دختر چارلی چاپلین به نمایندگی از جمهوری دومینیکن در اسکار رقابت می‌کند.

این فیلم به کارگردانی ایزابل کاردناس و لورا آملیا گوزمان بر ارتباط یک زن سالخورده اروپایی (با بازی چاپلین) که به جمهوری دومینیکن سفر کرده و یک دختر محلی که آرزوی مهاجرت به آن سوی اقیانوس اطلس را دارد، متمرکز است. این فیلم جنجالی از روی رمانی نوشته ژان-نوئل پانکراتسی نویسنده فرانسوی متولد الجزایر ساخته شده است.

"سکه‌های دریایی" یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جمهوری دومینیکن است و در تعدادی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی دنیا مانند شیکاگو، هاوانا و قاهره جوایزی دریافت کرده است.

جمهوری دومینیکن از سال 1983 به طور جسته‌گریخته در رقابت اسکار شرکت می‌کند، اما هیچ‌گاه نامزد نشده است. "سکه‌های دریایی" هشتمین فیلمی است که در این سال‌ها از سوی این کشور به آکادمی معرفی شده است.

"Xenia" به کارگردانی پانوس کوتراس نماینده یونان در اسکار است. فیلم در کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، صربستان، کرواسی و مکزیک اکران موفقی داشته و به زودی در ایالات متحده نیز روی پرده می‌رود.

فیلم درباره دو برادر نوجوان است که بعد از درگذشت مادر آلبانیایی خود راهی سفری به سراسر کشور می‌شوند تا پدر یونانی خود را پیدا کنند. هدف آن‌ها به دست آوردن تابعیت یونان است. فیلم سال گذشته در بخش نوعی نگاه جشنواره کن نمایش داده شد و بعد در بخش سینمای معاصر جهان جشنواره تورنتو نیز به نمایش درآمد.

ژاپن درام ورزشی "100 ین عشق" (100 Yen Love) به کارگردانی ماساهارو تاکه را به عنوان نماینده خود در اسکار به آکادمی معرفی کرد. این فیلم درباره یک زن از زیر کار در رو سی و چند ساله است که تصمیم می‌گیرد با ورود به دنیای بوکس شکل دیگری به زندگی خود بدهد. این فیلم اولین بار در بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو در بخش سینمای ژاپن ویژه فیلم‌های مستقل محلی نمایش داده شد و جایزه بهترین فیلم را برد.


"100 ین عشق"

"100 ین عشق" با بازی ساکورا آندو در نقش اصلی 20 دسامبر 2014 در ژاپن اکران شد و در خود این کشور جوایز بسیاری از جمله برای آندو دریافت کرد. این فیلم در جشنواره‌های فرانکفورت، ادینبورگ، مونترال و نیویورک نیز روی پرده رفت. ژاپن آخرین بار سال 2008 با فیلم "Departures" به کارگردانی یوجیرو تاکیتا برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

"The Paradise Suite" به کارگردانی یوست فان خینکل نماینده هلند در اسکار خواهد بود. این فیلم که اولین بار در دنیا در جشنواره تورنتو به نمایش درمی‌آید، زندگی شش نفر از مکان‌ها و با پس‌زمینه‌های مختلف را به تصویر می‌کشد که به طور تفکیک‌ناپذیری با آمستردام مرتبط می‌شوند.

شخصیت‌های فیلم یک زن جوان بلغاری، یک زن آفریقایی، یک جنایتکار جنگی صرب، یک مرد بوسنیایی، یک نوازنده ماهر پیانو اهل سوئد و پدر او هستند. این فیلم قرار است در بخش دیسکاوری جشنواره تورنتو روی پرده برود. فیلم تولید مشترک هلند، سوئد و بلغارستان است.

نروژ با فیلم "موج" (The Wave) به کارگردانی روآر اوتاگ در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند. (عکس این خبر) این فیلم در پنج روز اول اکران در نروژ حدود 190 هزار تماشاگر داشت. این فیلم از روی اتفاقاتی واقعی ساخته شده است. در هفتم آوریل 1934 وقوع یک سونامی در شهر ترافیورد در دره زیبای گایرانگرفیورد در غرب نوروژ باعث کشته شدن 40 نفر شد. فیلم یک موقعیت مشابه در دوران معاصر را بازسازی می‌‌کند. فیلم اولین بار در آمریکای شمالی در جشنواره تورنتو نمایش داده می‌شود. نروژ آخرین بار در 2012 با فیلم "کن-تیکی" ساخته اسپن ساندبرگ و یواخیم رونینگ نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. این کشور تاکنون اسکار نگرفته است.

مستند "دوران ابری" (Cloudy Times) به کارگردانی آرامی اولون نماینده پاراگوئه در اسکار است. برای اولین بار است که این کشور فیلمی را به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی می‌کند. فیلم بر ارتباط فیلمساز با مادر سالخورده‌اش که مبتلا به صرع و پارکینسون است، متمرکز است. "دوران ابری" اولین بار در ویزیون دو ریل در سوئیس نمایش داده شد و جایزه Regard Neuf را برد. فیلم بعداً در جشنواره‌های کارلووی واری و لوکارنو نیز نمایش داده شد. "دوران ابری" تولید مشترک پاراگوئه و سوئیس است.


"دوران ابری"

قسمت دوم فیلم سه قسمتی "شب‌های عربی" (Arabian Nights) به کارگردانی میگل گومز نماینده پرتغال در اسکار خواهد بود. نام کامل این فیلم "شب‌های عربی: جلد 2 – محزون" (Arabian Nights: Volume 2 - The Desolate One) است. "شب‌های عربی" از روی قصه‌های "هزار و یک شب" ساخته شده است و از منظر شخصیت شهرزاد در دنیای معاصر، مشکلات اجتماعی و مالی پرتغال را مورد توجه قرار می‌دهد.

این فیلم ماه مه پیش برای اولین بار در دنیا در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن به نمایش در‌آمد و با استقبال روبرو شد. "شب‌های عربی" در جشنواره تورنتو نیز روی پرده می‌رود. "ماه اوت محبوب ما" دومین فیلم بلند داستانی گومز اولین بار در دنیا در 2008 در بخش دو هفته کارگردانان کن نمایش داده شد. فیلم بعدی او "تابو" سال 2012 در بخش مسابقه جشنواره برلین حضور داشت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

"قلمرو بسته" (Enclave) به کارگردانی گوران رادووانوویچ به نمایندگی از صربستان بخت خود را در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان امتحان می‌کند. مضمون اصلی این فیلم زندگی صرب‌های کوزوو در اجتماعات کوچک جداافتاده به نام "قلمروهای بسته" است. فیلم، تماشاگران را به سال 2004 و بعد از ناآرامی‌های قومی در کوزوو می‌برد که 19 کشته بر جای گذاشت و باعث شد خیلی از صرب‌ها فرار کنند. فیلم درباره یک پسر بچه 10 ساله است که در یک قلمرو بسته صرب با پدر و پدربزرگش زندگی می‌کند. تنها صرب‌های باقی‌مانده یک کشیش ارتودوکس و یک معلم هستند.

درام تاریخی "سلطنت" (The Throne) به کارگردانی لی جون-ایک نماینده کره جنوبی در اسکار خواهد بود. داستان این فیلم با بازی سونگ کانگ-هو، یو آه-این و مون گیون-یانگ در دوران سلطنت یئونگجو شاه در قرن هجدهم روی می‌دهد و درباره زندگی شاهزاده سادو، وارث سلطنت است که تشخیص داده شد شایستگی نشستن روی تخت پادشاهی را ندارد و در 27 سالگی به حکم پدرش محکوم به اعدام شد و آنقدر گرسنگی کشید که از دنیا رفت. لی جون-ایک سازنده درام‌های تاریخی مانند "شاه و دلقک" (2005) و "روزی روزگاری در یک کارزار" است. "شاه و دلقک" همچنان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای کره جنوبی است و در 2007 نماینده کره جنوبی در اسکار بود.


"سلطنت"

ونزوئلا نیز فیلم "بر رود رفته" (Gone with the River) به کارگردانی ماریو کرسپو را به اسکار فرستاد. این فیلم سال گذشته در جشنواره برلین نمایش داده شد. داستان درباره یک زن جوان بومی در اورینوکو است که می‌کوشد متفاوت باشد.

آلمان، چین، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، گواتمالا، قزاقستان، سوییس، لوکزامبورگ، مجارستان، رومانی، فنلاند، عراق، پاناما، فلسطین و سوئد از دیگر کشورهایی هستند که در روزها و هفته‌های اخیر نمایندگان خود را در جوایز اسکار انتخاب کرده‌اند.

مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای حضور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان 1 اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله 1 اکتبر 2014 تا 30 سپتامبر 2015 در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.

پس از پایان مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی، ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این بخش معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 14 ژانویه (24 دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار 28 فوریه 2016 (بامداد دوشنبه 10 اسفند به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

سال گذشته 83 کشور نمایندگان خود را به آکادمی معرفی کردند که یک رکورد جدید در تاریخ جوایز آکادمی بود. فیلم لهستانی "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: