انتشار: ۲۳:۰۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
مراسم شب فرهنگی ایران امشب در اقامتگاه سفارت ایران در روسیه به میزبانی سفیر جمهوری اسلامی در مسکو برگزار شد.


به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از تسنیم، مراسم شب فرهنگی ایران امشب در اقامتگاه سفارت ایران در روسیه به میزبانی مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران و با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران و مسعود شهرام نیا رئیس موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران برگزار شد.

در این مراسم جمعی از هنرمندان ایرانی و اصحاب فرهنگ و ادب که در کاروان فرهنگی ایران حضور داشتند، هم در این محل حاضر شده اند. گروهی از اهالی ادب و ایران شناسان و تحلیلگران و اساتید دانشگاه های روسیه هم در این مراسم مهمانی حضور دارند.

در ابتدای این مراسم گروه کیوان ساکت با همراهی و خوانندگی محمد معتمدی اشعاری از هوشنگ ابتهاج، مولانا و فریدون مشیری را اجرا کردند.



ساکت قبل از اجرای خود گفت: موسیقی ایرانی یک موسیقی خاص است که شنیدن آن هم نیازمند اتمسفر و فضایی مخصوص به خود است. به دلیل ترافیک غیر قابل پیش بینی مسکو خیلی دیر رسیدیم و باید سانتریکت و تست صدا را در اینجا انجام دهیم.

وی ادامه داد: مردم ایران از گذشته به جهت هوای خاص سرزمین ایران در بعضی نقاط مجبور بودند در مکانی سرپوشیده قرار بگیرند. آن ها در این اماکن به جهت خلوت و سکوتی که پیرامونشان وجود داشت به درون خود رفته و از غیر جدا می شدند و موسیقی ایرانی در این شرایط تکوین یافت. به همین دلیل موسیقی ایرانی شما را به درون خود می برد. به همین دلیل برای شنیدن این موسیقی که با شرایط خاص تولید و تکوین یافته نیازمند سکوت هستید. حتی برای توجه بیشتر و دریافت بهتر آن نیاز دارید که نور پیرامونی محیط هم شرایط مساعدی داشته باشد.

مستوره ای از موسیقی ای که در روزهای آینده این گروه خواهد نواخت، شامل یادگار خون سحر، سروده هوشنگ ابتهاج، یک خانه پر ز مستان که پیش از این با همراهی ارکستر سمفونیک آلمان هم اجرا کرده بود را خواهد نواخت.

ساکت در ادامه گفت: نکته جالب در آن اجرا این بود که این شعر مولانا با ابهام آنان مواجه بود. آنان مست درگاه الهی را نمی شناختند و تعبیر عوامانه ای از این شعر مولانا داشتند. قطعه سومی که قرار است امشب اجرا کنم، به این شکل بود که فریدون مشیری بر روی قطعه نواخته شده او، ترانه ای سروده بود.

محمد معتمدی هم در ادامه گفت به اعتقاد من موسیقی ایرانی مانند دیگر هنرهای ایرانی حرکتی از جز به کل و به آن نقطه بی نهایت است. این را در معماری ایرانی، نقاشی ایرانی و ... می توان شاهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: