انتشار: ۲۰:۲۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
وجود چنین غرفه‌هایی در کنار غرفه‌های کتاب نه تنها اثر منفی بر روی فروش کتاب نمی‌گذارد بلکه سبب رونق بیشتر نمایشگاه نیز خواهد شد،
امیرهوشنگ اقبال‌پور، مدیر نشر آبرنگ، حضور غرفه‌های اسباب بازی و محصولات فرهنگی در نمایشگاه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: به نظر من وجود چنین غرفه‌هایی در کنار غرفه‌های کتاب نه تنها اثر منفی بر روی فروش کتاب نمی‌گذارد بلکه سبب رونق بیشتر نمایشگاه نیز خواهد شد، زیرا بسیاری از بچه‌ها به واسطه دیدن اسباب بازی‌ها یا محصولات فرهنگی به بازدید از نمایشگاه تشویق می‌شوند و درکنار آنها با میل و اشتیاق به دیدن غرفه‌های کتاب هم می‌آیند و با عنوان‌های جدید آشنا می‌شوند.

مدیر انتشارات آبرنگ در گفت‌وگو با ایبنا گفت: نمایشگاه کتاب تهران یک رویداد بزرگ فرهنگی است که در سطح جهان بازتاب گسترده‌ای دارد و افراد بسیاری از شهرهای مختلف کشور و سطح جهان برای بازدید از این نمایشگاه به تهران می‌آیند؛ اما متاسفانه فضای فیزیکی و امکاناتی که برای نمایشگاه درنظر گرفته می‌شود اصلا جوابگوی این استقبال گسترده نیست.
 
وی افزود: باید مکان مناسبی برای برگزاری چنین نمایشگاه بزرگی درنظر گرفته شود تا مردم با آسایش، آرامش و فراغ بال در محیطی مطبوع به بازدید، مطالعه و ورق زدن کتاب‌ها بپردازند و با ذهنی آرام کتاب مورد نظرشان را از میان کتاب‌های عرضه شده انتخاب کنند. متاسفانه در شرایط فعلی نمایشگاه، به دلیل کمبود فضا مردم نمی‌توانند در میان انبوه جمعیت بازدید مناسبی از کتاب‌ها داشته باشند. همچنین در این شرایط امکان ارائه خدمات از سوی ناشران نیز بسیار محدود می‌شود.
 
اقبال پور گفت: البته باید توجه داشت که معمولا نمایشگاه کتاب باید مکانی باشد برای معرفی ناشران به مخاطبان، معرفی عنوان‌های جدید به مردم و رایزنی با متقاضیان. در حالیکه در نمایشگاه کتاب ما اولویت و هدف اصلی، فروش کتاب است به همین دلیل نمایشگاه کتاب تهران بیشتر شبیه جمعه بازاری است که در آن اغلب مخاطبان و ناشران به خرید و فروش تولیداتشان فکر می‌کنند.
 
مدیر نشر آبرنگ در ادامه به حضور غرفه‌های اسباب بازی و محصولات فرهنگی در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: به نظر من وجود چنین غرفه‌هایی در کنار غرفه‌های کتاب نه تنها تاثیر منفی بر روی فروش کتاب نمی‌گذارد بلکه سبب رونق بیشتر نمایشگاه نیز می شود.
 
وی افزود: بسیاری از بچه‌ها به واسطه دیدن اسباب بازی‌ها یا محصولات فرهنگی به بازدید از نمایشگاه تشویق می‌شوند و درکنار آنها و با میل و اشتیاق غرفه‌های کتاب را هم می‌بینند و با عنوان‌های جدید کتاب‌ها آشنا می‌شوند.
 
اقبال پور همچنین با بیان اینکه نشر آبرنگ امسال نیز مانند سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب شرکت خواهد کرد، گفت: سال گذشته (1393) با 400 عنوان کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرده بودیم. در سال جدید نیز تاکنون بیش از 200 عنوان کتاب چاپ نخست در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده ایم و به امید خدا با بیش از 600 عنوان کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهیم داشت.
 
وی در ادامه به معرفی مهمترین کتاب های جدید نشر آبرنگ پرداخت: کتاب های جدید ما بیشتر در دو حوزه کودک و خردسال است و کتاب مناسب برای نوجوان چندان کار نکرده ایم. از جمله  کتاب‌های چاپ نخست می‌توانم به مجموعه 21 جلدی «سلام کلاس اولی‌ها» نوشته هاله بادامیان با تصویرگری ندا نجفی و مجموعه 92 جلدی «دقیقه 90» اشاره کنم. مجموعه «دقیقه 90» دربردارنده آزمون‌های شب امتحانی است که از سوی گروه مولفان برای دانش‌آموزان دبیرستانی نوشته شده است‌.
 
اقبال پور اضافه کرد: مجموعه چهار جلدی «ناز آوا» سروده مصطفی رحماندوست از دیگر مجموعه‌های چاپ نخستی است که در نمایشگاه عرضه می کنیم. برخی از عنوان‌های این مجموعه عبارتند از «خوشگل و نازه دخترم» و «زورش زیاده پسرم». فرق لالایی‌ها با ناز آواها این است که لالایی برای خوابیدن کودکان است، اما نازآواها ترانه‌هایی است که برای بازی با بچه‌ها تولید می‌شوند. این مجموعه برای دوساله‌ها منتشر شده است.
 
مدیر نشر آبرنگ همچنین به چند عنوان کتاب ترجمه هم اشاره کرد و گفت: همچنین مجموعه 12 جلدی «پیتر خرگوشه» نوشته هلن بیترکس با ترجمه رضا قربانی را برای بچه‌های دوم دبستان تولید کرده‌ایم که شامل داستان‌های اخلاقی اجتماعی است و در پایان هر داستان یک نتیجه اخلاقی برای کودکان بیان می‌شود.
 
اقبال پور ادامه داد: علاوه براین، مجموعه ای 50 جلدی نیز با عنوان کلی «قصه‌های شیرین قدیمی» منتشر کرده ایم. این مجموعه  بازنویسی افسانه‌ها و داستان‌های کهن است. این قصه‌ها پنج هزار سال پیش بوسیله «ایزوپ» نوشته و سینه به سینه نقل شده است. این کتابها شامل داستان‌های پندآموز و اخلاقی  برای کودکان است.
 
اقبال پور در پایان گفت: همچنین 15 عنوان کتاب آموزشی شامل پنج عنوان کتاب علوم، پنج عنوان کتاب ریاضی، کتاب زبان‌ آموزی، آمادگی برای نوشتن، پرونده برای کودک و دفتر روزنگار برای مهدکودک‌ها منتشر کرده‌ایم که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد.
 
انتشارات آبرنگ در سال 1376 فعالیت خود را در تولید کتاب‌های خردسال، کودک و نوجوان به طور تخصصی با مدیریت امیرهوشنگ اقبال پور آغاز کرد و تا کنون بیش از هزار عنوان کتاب برای بچه‌ها منتشر کرده که بیش از 600 عنوان از انها تجدید چاپ شده است. از جمله کتاب‌های این ناشر می‌توان به مجموعه «هوش و خلاقیت»، مجموعه «یان و یولی»، «سندباد»، «پینوکیو»، «الفی کوچولو»، «جک و لوبیای سحرامیز»، «علی بابا و چهل دزد»، «دختر گل فروش»، «اسب جادویی»، «دست به هرچی می‌زد طلا می‌شد»، «گربه چکمه پوش»، «قلب مهربان»، «سیندرلا»، «دختر با پوست خر»، «دختر شیر فروش» و «عروسک‌های جادویی» اشاره کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: