انتشار: ۱۲:۲۸ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
مجید کیانی می گوید اگر چند نفر برای حضور در بخش نهایی انتخاب می شوند به معنای این نیست که بقیه ضعیف بوده اند. در واقع هیئت انتخاب جشنواره بر اساس معیارهای مشخص شده تشخیص می دهند چه کسانی نوازندگی یا استعداد بهتری در نوازندگی دارند.
ساده نبودن داوری جشنواره موسیقی جوان

به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از هنر آنلاین، مجید کیانی عضو هیئت انتخاب نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی سنتی گفت: امسال من داور بخش سنتور بودم و در هر سه گروه سنی الف، ب و ج حدود 100 نفر متقاضی شرکت در بخش نهایی نهمین جشنواره موسیقی جوان بودند. شاید یکی از مشکل‌ترین کارها برای داوران این بود که از میان این تعداد متقاضی 6 یا 8 نفر را انتخاب کنیم. نکته مهم‌تر اینکه امسال بر خلاف دوره‌های گذشته کسانی که ضعیف هستند اصلا شرکت نکرده‌اند و این نشان می‌دهد که جشنواره موسیقی جوان رفته رفته از کیفیت بهتری برخوردار می‌شود.
کیانی ادامه داد: همواره پس از داوری بخش اول جشنواره موسیقی جوان برخی گلایه‌ها وجود داشته و برخی‌ها سئوال می‌کردند چرا کسانی که از ما ضعیف‌تر بودند انتخاب شدند؟ من خودم از نزدیک شاهد هستم که داوری در این جشنواره کار ساده‌ای نیست و قضاوت بخش اول برپایه مشاهده فایل تصویری متقاضیان است که برای دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند.
این عضو هیئت داوری این دوره از جشنواره ادامه داد: اگر چند نفر برای حضور در بخش نهایی انتخاب می‌شوند به معنای این نیست که بقیه ضعیف بوده‌اند. در واقع هیئت انتخاب جشنواره بر اساس معیارهای مشخص شده تشخیص می‌دهند چه کسانی نوازندگی یا استعداد بهتری در نوازندگی دارند. این در حالی است که امکان دارد یک نفر از نظر اطلاعات و آگاهی به ردیف، بسیار دانش خوبی داشته باشد اما اعضای هیئت انتخاب تشخیص می‌دهند در این مقطع زمانی و بر اساس فایل تصویری ارسال شده افراد دیگری در زمینه نوازندگی شرایط بهتری دارند.
وی افزود: شرکت‌کنندگان و خانواده‌هایشان باید آگاه شوند که هدف اینگونه جشنواره‌ها حفظ و حمایت از موسیقی اصیل ایرانی است و نه حمایت از آنچه به عنوان موسیقی مردم‌پسند در بازار اشاعه پیدا می‌کند. این جشنواره می‌خواهد به این بخش از موسیقی که بیشتر موسیقی ردیف دستگاهی است توجه داشته باشد.
این نوازنده سنتور و ردیف‌دان همچنین عنوان کرد: مهمترین ویژگی متقاضیان شرکت در جشنواره موسیقی جوان این است که به موسیقی ردیف دستگاهی توجه می‌کنند. البته ما نمی‌دانیم که این جوان‌ها تا چه حد به موسیقی ردیفی علاقه دارند. به هر حال عده‌ای تنها به هدف شرکت در جشنواره و برنده شدن پا به این رقابت‌ها می‌گذارند و برنده نشدن در هر سطحی، آنها را به شدت از ادامه کار ناامید می‌کند و به گمانم این نگاه درستی نیست. به نظر می‌رسد در کنار چنین جشنواره‌هایی باید نشست‌های علمی و فرهنگی نیز برگزار شود تا این جوان‌ها با مطالب و مفاهیم اساسی بیشتری آشنایی پیدا کنند.
این هنرمند در پایان هم گفت: از انجمن موسیقی و معاونت امور هنری وزارت ارشاد که به این بخش از موسیقی توجه ویژه می‌کنند تشکر می‌کنم به خصوص امسال که موسیقی نواحی را نیز به جشنواره موسیقی جوان اضافه کرده‌اند، آینده خوبی را برایشان آرزو می‌کنم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: