انتشار: ۱۶:۳۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
به مناسبت سالروز درگذشت جی آر آر تالکین

ماجرای اربابِ «ارباب حلقه‌ها»

امروز 11 شهریور و دوم سپتامبر سالروز درگذشت جان رونالد روئل تالکین نویسنده انگلیسی رمان «ارباب حلقه ها» است. تالکین از سال 1925 تا سال 1959 استاد زبان و ادبیات دانشگاه اکسفورد بود. آثار او روی هم رفته بیش از 300 میلیون نسخه در جهان فروش رفته اند. او در سال 1892 به دنیا آمد و به سال 1973 درگذشت.

ماجرای اربابِ «ارباب حلقه‌ها»

تالکین در سال 1918 دستیار لغت نویس در نوشتن فرهنگ انگلیسی آکسفورد بود و بعد به خاطر توانایی و استعدادش به سمت استادی دانشگاه آکسفورد برگزیده شد. او به زبان شناسی و اسطوره شناسی علاقه داشت. تالکین بر زبان های اروپایی زیادی مسلط بود و به ساختن زبان های علمی یا فرازبان علاقه مند شد. او 15 فرازبان ساخته است یعنی زبانی که تا پیش از آن وجود نداشته است. برخی از زبان هایی که او ساخته همان هایی هستند که ارک ها و الف ها(موجودات خیالی) در رمان و فیلم «ارباب حلقه ها» به آن زبان ها سخن می گویند. در سال 1935 تالکین شروع به ساختن یک داستان کرد و آن را برای بچه های خودش تعریف می کرد. داستان این گونه شروع می شد: «روزی روزگاری یک هابیت در سوراخی توی زمین زندگی می کرد...» تالکین داستانش را تایپ هم می کرد و یک روز اتفاقی بخشی از داستانش به دست کسی که مسئول انتخاب کتاب برای یک ناشر بود رسید...


رمان «هابیت» در سال 1937 منتشر شد و به زودی آن قدر فروش رفت که تالکین پس از بازنشسته شدن از دانشگاه حدود ده سال بیشتر اوقات در خانه می ماند تا رمان ارباب حلقه ها را بنویسد. خود او بیشتر دوست داشت داستان «سیلماریلیون» را بنویسد که داستانی است مربوط به قبل از داستان هابیت. سیلماریلیون پس از مرگ او چاپ شد و در سال 1978 جایزه لوکوس را پس از مرگ برای او به ارمغان آورد.

رمان ارباب حلقه ها که در سه جلد منتشر شد از هابیت هم موفق تر بود. آمار مختلفی درباره پرفروش ترین کتاب های جهان وجود دارد. کتاب ارباب حلقه ها در همه این آمار و ارقام با حدود 150 میلیون نسخه فروخته شده در جهان از جمله پرفروش ترین کتاب های تاریخ است.
تالکین در کتاب های خود یک جهان خلق کرده است با تاریخ، جغرافی، فرهنگ، اسطوره، حماسه و زبان های مخصوص به افراد و موجودات آن. این جهان سرزمین میانی(Middle-earth) نام دارد و هابیت ها، دورف ها، الف ها و موجودات دیگری در آن زندگی می کنند ساخته ذهن تالکین هستند.
 
بر اساس رمان ارباب حلقه ها سه فیلم در سال های 2001، 2003 و 2004 ساخته شد که هر سه برنده جایزه اسکار شدند. (یکی بهترین فیلم و دو تا بهترین فیلم نامه). بر اساس کتاب هابیت هم سه فیلم در سال های 2012، 2013 و 2014 ساخته شدند که گرچه بسیار پرفروشند ولی از نظر منتقدان و مردم به پای فیلم های ارباب حلقه ها نمی رسند.  تالکین در سال 1974 تقریبا 40 سال پیش درگذشت ولی همچنان جایزه می گیرد. در سال 1999 در رای گیری سایت آمازون معتبر ترین کتابفروشی اینترنتی جهان «ارباب حلقه ها» با عنوان محبوب ترین کتاب هزاره دوم میلادی انتخاب شد.

 آثار تالکین در زمرۀ آثار کلاسیک ادبیات کودک و نوجوان و بزرگسال قرار دارند و موجودات سرزمین میانی همچنان زنده اند. در میان همه این موجودات و جادوگران و هیولا ها نباید دو نکته را فراموش کرد. نخست: داستان و پیرنگ های ساده و بی عیب و نقص کتاب های تالکین که استادانه روایت می شوند و مخاطب را جذب می کنند و راضی نگاه می دارند. دوم نگاه انسانی و مهربان و واقعی او به دنیا. هم دنیای واقعی و هم سرزمین میانی که شاید استعاره ای بزرگ(و البته کوچک تر) از دنیای واقعی باشد. «تورین» شاه دورف ها در پایان داستان هابیت به همان هابیتی که اول داستان در سوراخی در زمین زندگی می کرد (بیلبو) می گوید : «اگر خیلی از ماها به خوردن و شادی کردن و ترانه خواندن بیشتر بها می دادیم تا اندوختن طلا، آن وقت دنیای ما شادتر از این بود.»

پیشنهاد مطالعه:
درخت و برگ، تالکین، ترجمه مراد فرهاد پور، انتشارات طرح نو.
سیلماریلیون، تالکین، ترجمه رضا علیزاده، انتشارات روزنه.
هابیت، تالکین، ترجمه رضا علیزاده، انتشارات روزنه.
ارباب حلقه ها سه جلدی، تالکین، ترجمه رضا علیزاده، انتشارات روزنه.
سایت دنیای تالکین به زبان فارسی که مطالب جالبی در آن هست: arda.ir


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: