انتشار: ۱۴:۵۸ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
در آستانه‌ی آغاز اجرای نمایش «دریازدگی» در تالار «حافظ» کارگردان و تعدادی از بازیگران درباره‌ی اجرای‌شان صحبت کردند.
 به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسنا، عباس جمالی کارگردان نمایش «دریازدگی» گفت: این نمایش برای من تجربه‌ی بسیار خوبی است، زیرا فرمی را تجربه می‌کنم که همیشه دوست داشتم آن را انجام دهم. همچنین فرم این نمایش دقیقا همانی است که داستانش می‌خواهد بیان کند که فرم و داستان به اصطلاح همگن شده و روی هم نشسته‌اند.

او که امروز 9 شهریور ماه در یک نشست رسانه‌ای صحبت می‌کرد با اشاره به مضمون این نمایش ادامه داد:«دریازدگی» در مورد انسان‌هایی است که در کنار دریا به دنبال گذشته‌ی خود هستند و همین گذشته‌شان مانع از روابط امروزشان می‌شود، این نمایش در کل در مورد روابط امروز سرزمین‌مان است و ما در این کار سعی کردیم که فقط به مفاهیم بنیادین در روابط بپردازیم.

جمالی با بیان اینکه «بازیگران این نمایش انتخاب‌های اولم برای نقش‌هایشان بودند» اظهار کرد: من این شانس را داشتم تا انتخاب‌های اولم کار را قبول کردند. زیرا دوست داشتم بازیگرانی در این کار باشند که از فهم و شعور خوبی برخوردار باشند چون فضایی را که می‌خواستم در کار شکل بگیرد بسیار به شعور بازیگر متکی بود.

این کارگردان با توضیح سبک مینی‌مالیست در نمایشش گفت: من سلیقه‌ای دارم که خیلی کم در تئاتر دیده می‌شود و آن هم این است که همه چیز خیلی خلاصه شده و مینی‌مال نشان داده شود و بازیگر به عنوان بازی کننده همه چیز را بیان نکند و به جای نشان دادن، پنهان کند.

بازیگر نمایش «اسم» در رابطه با طراحی دکور و فضای کار ادامه داد: طراحی‌های کار هم کاملا مینی‌مال است، بنابراین صحنه این نمایش اصلا شلوغ نیست و دکور خیلی کمی دارد. ما فقط از خطوطی مینی‌مال استفاده کرده‌ایم. تقریبا همه فضا را خلاصه کردیم به یک کاناپه‌ی بزرگ نه فقط در دکور. ما هم در کارگردانی، هم در طراحی و هم در داستان این سبک را داشتیم.

کارگردان «دریازدگی» در توضیح دلایل مینی‌مال بودن فضای نمایش گفت: ما در تئاتر شیوه‌ای داریم که سبک غالب است و در آن هنرمند سعی می‌کند همه چیز را هویدا و آشکار نشان دهد. ولی امروز در هنر معاصر به این نتیجه رسیده‌اند که باید همه چیز را حذف کرد تا به خلاصه رسید، این شیوه برخلاف وقتی که همه چیز را می‌گوییم، باعث می‌شود تخیل مخاطب بیشتر فعال به جای آن‌که منفعل بماند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، رضا بهبودی از بازیگران نمایش «دریازدگی» در رابطه با حضورش در این کار گفت: من از چیزی که همیشه می‌ترسیدم بالاخره به سرم آمد و در حال دریازده شدن هستم!

او ادامه داد: خواندن متن این نمایش برای من تجربه‌ای شاعرانه‌ بود و اولین تماس من با جهان اثر، لمس مجدد دریا در حیطه تخیل و ناخودآگاهی بود و هست. ویژگی عمده این متن آن است که بازیگر حتما باید چیزی از خود را در کار بگذارد. من با علاقه حقیقی و عمیق خود وارد کار شدم چرا که هر تجربه بازیگری برای من یک جست‌وجو به حساب می‌شود، حالا اینکه چقدر این جست‌وجو به اتفاق جدیدی منجر شود را تماشاگران و منتقدان باید بگویند.

این بازیگر در ادامه صحبت‌هایش با انتقاد از وضعیت تئاتر تصریح کرد: امروز هر جایی که برای تمرین به ما می‌دهند و هرجا که می‌رویم با کثافت برخورد می‌کنیم! بله، به همین صراحت کثیف است. پر از خرت و پرت و آشغال، تازه ما در مرکز تئاتر ایران مشغول هستیم نه در شهری کوچک! گروه نمایش ما گروهی کاملا حرفه‌ای است و این گروه حرفه‌ای در یک مکان پر از آشغال تمرین می‌کند. تمرین کردن در جایی پر از کثافت که زمین‌اش پر از خاک است اصلا راحت نیست و هنرمند در این مکان نمی‌تواند کار کند.

بهبودی با یادآوری مدیریت غریب‌پور در فرهنگسرای بهمن خاطرنشان کرد: در زمان مدیریت ایشان در کل فرهنگسرای بهمن (که تحت مدیریت ایشان بود) حتی با ذره‌بین هم یک ته‌سیگار هم پیدا نمی‌شد. مدیران امروز باید بدانند که باید به هنرمند احترام بگذارند و جایی تمیز برای تمرین به او بدهند. من تأسف بسیار می‌خورم.

بهرنگ علوی دیگر بازیگر نمایش «دریازدگی» در این نشست گفت:‌من بسیار خوشحال هستم که پس از 10 سال قرار است با اساتید خودم آقای بهبودی و خانم بهرام کاری مشترک انجام دهم، من زمانی که از سینما به تئاتر آمدم بسیار خوشحال بودم ولی بعد از آنکه وضعیت تئاتر را دیدم، توی ذوقم خورد و ناامید شدم.

او با انتقاد از وضعیت فرهنگی ادامه داد: زمانی که مردم دغدغه اقتصادی داشته باشند اولین چیزی که از سبد کالای‌شان حذف می‌کنند، بسته‌ی فرهنگ است و دیگر به سینما، تئاتر و کنسرت کمتر می‌روند.

علوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز جوانی که سال‌ها درس خوانده است و می‌خواهد در تئاتر درس پس دهد هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود اما تئاتر خانه همه هنرمندان است، نگذارید که این خانه خراب شود.

نمایش «دریازدگی» به نویسندگی و کارگردانی عباس جمالی از جمعه 13شهریورماه در تالار « حافظ» از ساعت 18:30 به صحنه می‌رود.

در این نمایش رضا بهبودی، پانته‌آ بهرام، ستاره پسیانی و بهرنگ علوی به ایفای نقش می‌پردازند و همچنین محمد قدس و آنا همتی تهیه‌کنندگی این کار را برعهده دارند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: