انتشار: ۱۳:۵۸ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
ایل بیگی می‌گوید که شرایط دریافت پروانه ساخت برای فیلم‌سازان فیلم اولی بهتر شده است، چون قبلا باید فیلمساز فیلم اولی، انرژی و وقت می‌گذاشت تا سرمایه‌گذار و تهیه کننده پیدا کند و بعد از آن درخواست تعیین صلاحیت فیملسازی می‌گرفت.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از تسنیم سالهای جدید سینمای ایران و سهل‌الوصول شدن ابزار تولیدفیلم، راه را برای ساخت بیشتر اثار سینمایی باز کرده است. سینمای ایران نهایتا بتواند در طول سال 50 فیلم را به شکلی مناسب اکران کند. همین عدم توازن در تولید و اکران باعث می‌شود کار شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را برای صدور مجوز ساخت، سخت تر کند.

در این میان سال به سال بر تعداد فیلمسازان افزوده می‌شود و همین باعث می‌شود که نسبت فیلم‌های اول درصد منطقی و معقولی با کل اکران نداشته باشد. ضمن اینکه در فیلم اول، نوعی تجربه و دغدغه شخصی دیده می شود که معمولاً به مسأله گیشه و فروش توجهی ندارد.

طبق مصوبه‌ی شانزدهم اردیبهشت 94 شورای صدور پروانه ساخت سازمان سینمایی در سال جاری، اعلام کرد که بررسی صلاحیت کارگردانان اول در دو مرحله صورت‌می‌گیرد.

در مرحله اول، فیلمسازان متقاضی می توانند درخواست خود را همراه با مدارک مربوطه، شخصاً به دبیرخانه شورای پروانه ساخت ارائه کنند. در مرحله دوم، پس از تایید صلاحیت کارگردانی فیلم اول، تهیه کنندگان حرفه ای متقاضی تولید اثر با کارگردانان اول، حداکثر سه ماه پس از صدور مجوز کارگردانی می توانند درخواست خود را به دبیرخانه شورای پروانه ساخت ارسال کنند.

شرایطی که در این اطلاعیه اعلام شده است با سابق کمی متفاوت شده است. حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در این باره می‌گوید: یک مشکلی در مورد ساخت فیلم از سوی فیلم‌اولی ها وجود داشت و اینکه باید یک تهیه کننده‌ی حرفه‌ای آ‌ن‌ها را معرفی می‌کرد.در این میان برخی از تهیه کنندگان برای معرفی فیلم اولی شرایطی را فراهم می‌کردند که مطلوب نبود و فیلمسازان فیلم اولی به سختی می افتادند.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اضافه کرد: البته ما تاکید داشتیم که به تهیه کنندگان اهمیت زیادی بدهیم ولی با توجه به تقاضای زیاد فیلمسازان اولی و برای اینکه تعیین صلاحیت فیلمسازی ساده تر شود امسال اعلام کردیم که متقاضیان ساخت فیلم اول، براساس فرمی که در اختیارشان قرار گرفته است مدارکی در اختیار ما قرار دهند و پس از بررسی چنان‌چه  صلاحیت‌ آن کارگردان  برای ساخت فیلم سینمایی‌‌اش تایید شد؛ این کارگردان می‌تواند همراه با فیلم‌نامه و تهیه کننده درخواست پروانه ساخت بدهد.

ایل بیگی افزود: این کار بسیاری از مشکلات فیلمسازان فیلم اولی را حل می‌کند چون آنها قبل از اینکه سراغ تهیه کننده بروند ابتدا خودشان را محک می زنند و چنانچه فیلمسازیِ کارگردان اولی تایید شود مثل بقیه فیلمسازان می روند سراغ فیلم‌نامه و تهیه کننده و سرمایه گذاری که فیلمش را بسازد.

وی اضافه کرد: قبلا این‌گونه بود که فیلمساز فیلم اولی باید انرژی و وقت می‌گذاشت تا سرمایه گذار و تهیه کننده پیدا  کند و بعد از آن درخواست تعیین صلاحیت فیملسازی می‌داد و اگر در این مرحله صلاحیت کارگردانی اش رد می‌شد، سرمایه گذار و تهیه‌کننده را هم از دست داده بود.

وی با اشاره به اینکه مصوبه جدید شورای پروانه ساخت‌، وضعیت را برای فیلمسازان فیلم اولی بهتر کرده است می‌گوید: از اعضای شورای پروانه ساخت، خواستیم که آخر هر ماه تقاضاهای فیلم اولی‌ها را بررسی‌کنند و دیگر مثل سابق نیست که آخر هر فصل تقاضاها بررسی می‌شد. 

فیلمسازان فیلم اولی هم سه ماه زمان دارند که با فیلم‌نامه و تهیه‌کننده برای دریافت مجوز ساخت بیایند.

برچسب ها: سینمای ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: