انتشار: ۱۵:۱۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۴
ماه رمضان تمام شد و دورِ جديد برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي هم آغاز و البته لابد دوباره موج لغو كنسرت‌ها. در چند روز منتهي به پايان ماه مبارك رمضان كه اتفاقا مدت زماني طولاني هم نيست، باز هم شاهد لغو كنسرت و عدم اعطاي مجوز بوده‌ايم.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از اعتماد، در روزهاي گذشته، قرار بود «رضا يزداني» كنسرتي را در آبادان اجرا كند كه اين برنامه بدون آنكه دليل مشخصي برايش عنوان شود، لغو شد و حالا هم به برنامه «كامكار»ها در اصفهان مجوز نداده‌اند.

كنسرت گروه «كامكارها» كه قرار بود نهم مرداد ماه در اصفهان روي صحنه برود، مجوز اجرا دريافت نكرده است. اصفهان كه روزگاري به عنوان پايتخت فرهنگي ايران بود، حالا سال‌هاست از برگزاري كنسرت محروم است، به اين بهانه كه زنان نمي‌توانند حتي به عنوان همخوان و نوازنده هم در اين شهر روي صحنه بروند.

دراين ميان البته «هوشنگ كامكار» - آهنگساز و سرپرست گروه موسيقي كامكارها- تاكيد دارد كه اين كنسرت لغو نشده؛ چون از ابتدا مجوزي براي اجرا نداشته است: «هنوز مجوز اجراي اين برنامه را نداده بودند كه حالا بگوييم اين كنسرت لغو شد.

اين اتفاقِ معمولي در موسيقي ايران است؛ معمولا گروه‌هاي مختلف براي اجراي كنسرت، درخواست مجوز مي‌كنند كه گاهي اين درخواست با موافقت روبه‌رو مي‌شود و گاهي نيز با مخالفت و ما نيز كاملا از آنچه قانون است، پيروي مي‌كنيم.»

«محمد حسين توتونچيان» مدير برنامه كامكارها در اين باره مي‌گويد: «با وجود پيگيري‌هاي لازم متاسفانه به دليل حضور بانوان هنرمند اين گروه به عنوان نوازنده و خواننده با اعطاي مجوز اين كنسرت موافقت نشد، بنابراين در حال حاضر كنسرت تهران را براي گروه «كامكارها» در پيش خواهيم داشت.»

اين در حالي است كه «كامكار»ها به احتمال فراوان امسال به اجراي يك كنسرت در تهران خواهند پرداخت. اين در حالي است كه او قطعه‌اي براي كردهاي تركيه - منطقه بوتان- ساخته كه به زودي آن را به انتشار درخواهد آورد.

 در اين قطعه، ١٠ خواننده كرد آن منطقه، موسيقي فولك خود را خوانده و كامكار موسيقي را با استفاده از اركستر سمفونيك و سازهاي كردي تنظيم كرده است. خوانندگاني كه در اين اثر حضور دارند، همگي جزو برترين خوانندگان فولكور كرد هستند كه اين قطعات را به صورت جداگانه خوانده بودند و من به صورت موسيقي پُلي‌فونيك آن را تركيب و آهنگسازي كردم. حال بسيار دوست دارم تا خوانندگان اثر نيز قطعه را بشنوند.

اگرچه ساختار كار با آنچه آنها به اجرا در آورده‌اند، بسيار متفاوت شده، يعني جملات‌شان را بسط و گسترش داده‌ام، بريده‌ام يا تركيب كرده‌ام تا ملودي به صورت عمودي (پُلي‌فوني) در‌آيد.» او همچنين مي‌گويد: در اين اثر اركستر نقش مهمي دارد و توانسته فضاي جديدي را در موسيقي خلق كند.

 «هوشنگ كامكار» در اين سال‌ها براي بسياري از رخدادها، به خصوص اتفاقات ناشي از جنگ، به خلق اثر پرداخته كه از جمله آنها مي‌توان به خلق اثر براي مردم حلبچه و همچنين خرمشهر -پوئم‌سمفوني خرمشهر- اشاره كرد.

براي او موسيقي تنها خلق نغمه‌هاي خوش نيست؛ به نوعي رسالتي انساني و اجتماعي نيز به حساب مي‌آيد. براي همين است كه توضيح مي‌دهد: «تمامي انسان‌ها براي من عزيز و محترم هستند، بدون آنكه نژاد يا اعتقادشان اهميت داشته باشد. وقتي فاجعه‌اي- نظير آنچه هم‌اكنون در عراق و سوريه در جريان است.

رخ مي‌دهد، دل هر انساني به درد مي‌آيد و يك هنرمند نمي‌تواند نسبت به آن بي‌تفاوت باشد. لااقل من نمي‌توانم اين كار را انجام دهم. به همين خاطر است كه آثاري در اين خصوص از من شنيده مي‌شود.

 براي مثال وقتي در جريان زنده به گور شدن بيش از ٢٠٠ نفر از كردهاي عراق توسط «صدام حسين» قرار گرفتم، قطعه «انفال» را ساختم كه چندي پيش توسط اركستر «البرز» نيز به اجرا درآمد. البته اين كارها را تنها براي خودم مي‌سازم، براي پاسخ به نياز دروني كه احساس مي‌كنم، بي‌اينكه مساله هيچ سفارشي از جايي مطرح باشد.
برچسب ها: موسیقی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: