انتشار: ۱۸:۰۳ - ۲۵ تير ۱۳۹۴
پیشکسوت طراحی فرش ایران در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسنا معاون صنایع دستی استان تهران با تأیید این خبر و تسلیت به جامعه هنرمندان صنایع دستی، گفت: استاد «پاکدست» در نخستین نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی استان تهران حضور داشت و فکر می‌کنم امروز مراسم تشییع جنازه او برگزار شد.

شهرام مریخی ضمن بی‌اطلاعی از چگونگی و چرایی علت فوت این هنرمند، اظهار کرد: فکر می‌کنم این هنرمند پیشکسوت به علت کهولت سن فوت کرده است.

«جعفر پاکدست»، هنرمند و یپشکسوت طراحی فرش در سال 1310 در شهرستان سردرود از توابع تبریز به دنیا آمد. وی علاوه بر قالیبافی، صنعت رنگرزی را نیز تجربه کرد و از 18 سالگی با طراحی‌های چشم‌نواز قالی مشهور شد.

پاکدست از سال 1342 به استخدام شرکت فرش ایران درآمد و بسیاری از طراحی‌های زیبایش بر روی فرش‌های آن شرکت بافته شده است. وی در سال 1381 به دکترای افتخاری نائل آمد و دریافت لوح تقدیر از رئیس‌جمهور و نشان درجه یک هنری را در کارنامه خود داشت.

مرحوم پاکدست در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه هنر اسلامی تبریز، الزهرا، هنر، سوره و فرهنگسرای هنر تهران به عنوان استادیار به تدریس عملی طراحی قالی و فرش پرداخت.

از آثار قلمی و طراحی‌های منحصر بفرد مرحوم پاکدست، علاوه بر تألیف و ترسیم کتاب ارزشمند «شیوه طراحی فرش»، می‌توان به طراحی فرش‌های مجلس شورای ملی سابق، فرش‌های سفارشی وزارت امور خارجه جهت سفارتخانه‌های ایران، فرش‌های آستان قدس رضوی، فرش‌های سفارشی کشور عربستان و بازسازی طرح فرش شیخ صفی و طراحی فرش پنج هزار متری پادشاه عمان اشاره کرد.

وی تا سال 1339 در زادگاه خود به امر قالی همت گماشت. بعد از آن در بازار تبریز و سپس با استخدام در شرکت سهامی فرش ایران در تهران و خراسان فعالیت‌های خود را ادامه داد. استاد پاکدست در سال 1366 به افتخار بازنشستگی نائل آمد اما خود را بازنشسته دنیای هنر نکرد.

برچسب ها: هنر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: