انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۴
پیرمردی که در تصویر است، عباس کیارستمی، یکی از برجسته‌ترین کارگردانان سینمای ایران می باشد.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از شرق پوستری برای تبلیغ یک شرکت بیمه‌گر در یک شهرستان دور طراحی و چاپ شده که تصویر دو مرد را کنار همدیگر نشان می‌دهد، اولی جوان است و کراوات‌زده و گرافیست خواسته نشان دهد با داشتن یک بیمه خوب، اوضاع‌واحوالش به‌کام است. دومی اما پیرمردی است با عینک دودی و دستی بر زیر چانه، یعنی که چون بیمه‌ای نداشته، حالا وضع زندگی‌اش خراب و داغان شده. 

پیرمردی که در تصویر است، عباس کیارستمی است، یکی از برجسته‌ترین کارگردانان سینمای ایران، که گرافیست این پوستر تبلیغاتی از روی یک اشتباه سهوی او را به‌عنوان یک پیرمرد بدون بیمه معرفی کرده.

این پوستر فارغ از بحث کپی‌رایت حاوی پیام‌های دیگری هم هست. احتمالا انتشار این پوستر باعث شوخی و خنده کاربران شبکه‌های مجازی شده و به‌زودی هم با یک عذرخواهی کار تمام می‌شود، اما فرهاد توحیدی می‌گوید: «بی‌راه نیست اگر باور کنیم که این اشتباه سهوی، یک هشدار جدی هم هست. جدا از هشدارهای رایج درباره استفاده از عکس‌های گوگل‌شده در پوسترهای تبلیغاتی و به‌دور از حق محفوظ شکایت چهره‌های سینمایی از این‌گونه سوءرفتارهای حرفه‌ای، به نظرم این پوستر هشداری است نسبت به آینده بدون بیمه و حمایت هنرمندان و خصوصا اهالی جامعه سینمایی ایران».

موضوع بیمه اما همچنان یکی از دغدغه‌های هنرمندان است که گاهی حسرتشان با دیدن چنین پوسترهایی دوچندان می‌شود. برای نمونه، عزت‌الله انتظامی می‌گوید با وجود آنکه بخش عمده‌ای از اهالی سینما بیمه هستند و دفترچه بیمه دارند اما در واقعیت این بیمه فقط یک ابزار سمبولیک است و نه چیزی بیشتر: «بیمه‌ای که هنرمندان را تحت پوشش قرار داده، چندان به‌دردبخور نیست؛ نه با آن می‌شود ویزیت شد و نه دارو تهیه کرد.»

برچسب ها: سینمای ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: