انتشار: ۱۵:۴۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
برخلاف آنچه این روزها اعلام می‌شود، انتشارات «الزویر» در نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهد داشت.
برخلاف آنچه این روزها اعلام می‌شود، انتشارات «الزویر» در نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهد داشت. این در حالی است که این ناشر در دوره گذشته نمایشگاه بر اساس رای صادره از حضور در نمایشگاه بیست و هشتم محروم شده است.

به گزارش فارس، شرکت انتشاراتی «الزویر» که یکی از بزرگترین ناشران مقالات و کتاب‌های پزشکی و علمی در جهان است و علاوه بر هلند، در برخی کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده و انگلستان، دفتر دارد، اردیبهشت دو سال پیش (1392) در تصمیمی خلاف عُرف نشر در جهان، سردبیران، داوران و ویراستاران آمریکایی خود را از پذیرش مقاله‌های پژوهشگران ایرانی که در سازمان‌های دولتی کار می‌کنند، منع کرد.

* یک شرکت و چند حرف و حدیث!!


البته این ناشر سال گذشته غرفه شرکتی که نمایندگی «الزویر» را در ایران بر عهده داشت، به دلیل تخلفات نمایشگاهی، پلمپ شد و بر اساس رای صادره هات رسیدگی به تخلفات ناشران، این شرکت از حضور در نمایشگاه امسال محروم شد.

لازم به یادآوری است که سال گذشته «شرکت پارسیان» در ارائه کتاب‌های شرکت الزویر تخلف کرده بود و با رای هیات رسیدگی به تخلفات ناشران متخلف شناخته شد.

این موارد را سال گذشته همایون امیرزاده رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران، عنوان کرده و گفته بود؛ در بخش بین‌المللی نیز «الزویر» که ماهیتاً شرکت هلندی متخلف شناخته شده است، این شرکت کار چندملیتی انجام می‌دهد که به دلیل عرضه و فروش کتاب‌های تکثیرشده غیرمجاز (افست) متخلف است، با این مورد اتهامی هیأت رسیدگی به تخلفات وارد شور شد که درنهایت شرکت مذکور علی‌رغم ضوابط ابلاغی، از جمله آیین‌نامه ثبت‌نام موزعان ایرانی در بخش بین‌الملل که براساس ماده 7 آن عرضه هرگونه کتب چاپی (افست) شده و یا الکترونیک بدون رایت از سوی ناشران اصلی در سالن‌های بخش بین‌الملل ممنوع است و غرفه‌داران متعهد می‌شوند از عرضه و فروش آنها اعم از اینکه در نمایشگاه در معرض نمایش باشد یا نه، خودداری نمایند.

رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران به صدور رأی برای این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: غرفه این ناشر تا پایان نمایشگاه کتاب تعطیل خواهد بود، ضمن اینکه از حضور در نمایشگاه سال آینده محروم است. با توجه به اینکه این انتشارات، نمایندگی شرکت ال زویر را برعهده دارد،‌ مراتب تخلف از طریق انجمن ناشران بین‌الملل به ناشر اصلی ابلاغ خواهد شد.

* الزویر در تهران غرفه دارد


اما حضور شرکت الزویر در تهران و در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نکات مورد توجه است، چرا که امسال نیز الزویر از طریق نمایندگی مستقیما در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد، این شرکت از طریق دفتر اردن در تهران حضور رسمی خواهد داشت و کتاب‌های پزشکی ارائه می‌دهد، از این رو الزویر امسال در نمایشگاه کتاب حضور دارد.

* رونمایی از غرفه الزویر در نمایشگاه کتاب آنهم روز اول نمایشگاه کتاب


امسال نمایندگی الزویر در تهران حاضر است و مستقیما شرکت «الزویر» غرفه‌ای را برای حضور در نمایشگاه کتاب ایران طراحی کرده است و روز 16 اردیبهشت قرار است از این غرفه در نمایشگاه کتاب رونمایی کند. کاتولوگ از اردن ارسال شده و عنوان شده کلیه حقوق این ناشر محفوظ است.

الزویر در سالن 6B غرفه 63 بخش بین‌الملل مربوط به شرکت مورنا غرفه خواهد داشت. مورنا نماینده انحصاری کتاب‌های الکترونیک الزویر و نماینده مستقیم برای ارائه کتاب‌های الزویر است.

در پی اخبار ضد و نقیض حضور الزویر: شرکت مورنا  Morena نامه‌ای را اینگونه منتشر کرده است؛

مطلع شدیم که در برخی از رسانه‌های داخلی، اخباری مبنی بر عدم حضور انتشارات الزویر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شده است. با توجه به استقبال گسترده و روزافزونی که در بین دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی از کتب و مجلات منتشرشده توسط انتشارات الزویر وجود دارد, این مطلب باعث نگرانی‌های مختلفی شده است.

بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند که شرکت مورنا، به عنوان اصلی‌ترین عامل توزیع و فروش محصولات الزویر در خاورمیانه (دفتر مرکزی در اردن و دفاتر فروش مختلف در خاورمیانه از جمله دوبی, عربستان و لیبی) فعالیت می‌نماید و با هماهنگی کامل با دفتر منطقه‌ای خاورمیانه انتشارات السویر در اردن، در حال خدمات‌رسانی به جامعه مخاطبان خود می‌باشد.

شرکت مورنا، بزرگترین شرکت توزیع‌کننده کتاب در منطقه در عرضه محصولات شرکت الزویر است. این شرکت، با شناخت کامل از جامعه پرمخاطب فرهیختگان و دانشگاهیان ایران و آگاهی از استقبال فراوان پژوهشگران ایرانی از محصولات شرکت الزویر که بالغ بر 80% از سهم بازار کتاب‌های پزشکی را در جهان در اختیار دارد، آمادگی خود را در ارائه کتاب‌های این انتشارات در بازار کتاب ایران اعلام می‌کند. در همین راستا، این شرکت با هماهنگی کامل با انتشارات الزویر و با حضور در نمایشگاه کتاب تهران، اقدام به عرضه محصولات شرکت الزویر با حضور مستقیم نمایندگان آن شرکت خواهد نمود.

شرکت مورنا در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران, علاوه بر محصولات شرکت الزویر، عناوین زیادی از کتاب‌های علمی دیگر ناشران بزرگ دنیا را نیز به مخاطبان عرضه خواهد کرد. به علاوه, در یک اقدام مشترک و تحت نشان Morena/Elsevier, به صورت انحصاری اقدام به عرضه کتاب‌های الکترونیک شرکت الزویر خواهیم نمود.

با توجه به نخستین حضور شرکت مورنا در نمایشگاه کتاب تهران، امیدواریم این حضور بتواند فرصت مناسبی برای تعامل گسترده با موسسات پژوهشی و دانشگاهی ایران باشد.

دانا خواجوی مسئول هماهنگی امور شرکت مورنا در نمایشگاه کتاب تهران است که این خبر را تایید می‌کند؛ البته شرکت مورنا و همراه علم _که خواجوی مدیریت شرکت «همراه علم» را برعهده دارد_ دو شرکت مجزا هستند.

* یکی از مدیران شرکت «الزویر» در نمایشگاه کتاب


در میان نام مهمانان نمایشگاه کتاب تهران نام یکی از مدیران شرکت الزویر هم دیده می‌شود، «پیتر آیش هورن» مدیر یکی از بخش های شرکت انتشاراتی «الزویر» که در نمایشگاه لندن برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران ابراز علاقه کرده بود، به بیست و هشتیمن نمایشگاه کتاب تهران می آید.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: