انتشار: ۱۸:۲۴ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
یازدهمین دوره نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری پوستر اسماء‌الحسنی با معرفی برگزیدگان این دوره در خانه هنرمندان افتتاح شد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسنا، در این مراسم که شامگاه پنج‌شنبه، 28 خردادماه، برگزار شد دکتر علی رجبی و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

توجه هنرمندان به کتاب‌های دینی آن‌ها را از تحریف دور می‌کند

در این مراسم علی رجبی -پژوهشگر فلسفه هنر و زیبایی شناسی- اولین شرط اساسی درتولید اثر هنری برای اسماء خداوند را درکی فراتر از مشاهده عادی عنوان کرد و گفت: در صورت محقق شدن این موضوع، هنرمند از ظاهر به باطن می رسد و تمام وجود او سپرده حضرت حق می شود. انتخاب موضوع اسماء الحسنی به خاطر اینکه ما می‌توانیم از طریق اسماء خدا وارد مقوله‌ای شویم که راهی برای به تجلی رساندن زندگی و کار هنری است، می‌تواند مؤثر باشد. ویژگی‌هایی که در اسماء خدا وجود دارد، همان چیزی است که وجود ما به آن تعلق دارد.

وی اسم «الله» را بیانگیر تمام صفات خداوند دانست و گفت: کسی که اسم خدا را به مفهوم واقعی شناخت، اسم خودش را فراموش می‌کند و در این جاست که می‌گویند الله در وجود فرد نهادینه شده است.

رجبی درباره‌ صادق بودن خداوند که یکی از اسماء او نیز هست، اظهار کرد: این ویژگی به زیبا بودن ظاهر و باطن اشاره می‌کند که همه موجودات عالم همان‌هایی هستند که وجود دارند و صدق می‌کنند و این همان چیزی است که این ویژگی خداوند را مشهود می‌کند.

این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش طبیعت‌گریزی را از ویژگی‌های هنر ایرانی دانست و گفت: این وِیژگی برای اینکه از ظاهر به باطن سیر کنیم، مهم تلقی می‌شود؛ به طوریکه در آثار هنرمندان مشاهده می‌کنیم مفهوم واقعی مستتر در همان چیزی است که روبه‌روی ما قرار گرفته است که با اندکی تأمل می‌توان به آن دست پیدا کرد.

رجبی در ادامه با ذکر نقل قولی از جانب عارف بزرگ ایرانی نجم‌الدین کبری گفت:این عارف قلب را لطیف و صفت دل می‌داند که منقلب کننده است و وجود آن زمینه ساز حرکت از جایی به جای دیگر است و با بودن آن می توانیم پی به آن مسائل درونی ببریم.

او با بیان اینکه قرآن در فرهنگ دینی ما راهی برای رسیدن به حقیقت است، اظهار کرد: این کلام الهی برای ما ذکر و یادآوری است از آنچه می دانیم و فراموش کرده‌ایم و ذکر برای رسیدن به اسم یا حقیقت است.اسامی مجازی که بیانگر اسم ظاهری ما است، راهی برای رسیدن به اسم پروردگار است. خداوند جزو اسامی ازلی است که از ابتدا بوده و تا آخر هم است و به نوعی گم کرده ما اوست که باید برای رسیدن به او نهایت تلاش خود را بکنیم.

رجبی هنرمندانی را که در زمینه اسماء‌الحسنی مشغول به فعالیت هستند ملزم به رعایت کردن مواردی دانست و گفت: هنرمندان باید متوجه باشند که اگر قرار است در این زمینه کاری بکنند باید به ویژگی‌های خداوند که در قرآن کریم و کلام رسول خدا و ائمه آمده است توجه داشته باشند تا دچار تحریف نشوند و همانطور که اسامی خداوند بیان شده است آن را بازگو کنند.

او افزود: در عالم هنر و به خصوص هنرهای تجسمی مشاهده، اولین شرط اساسی است که باید رعایت شود اما در زمینه تولید اثر هنری برای اسماء خداوند، هنرمند باید به درکی فراتر از مشاهده عادی برسد و آن وقت که دلبستگی به اسامی خداوند پیدا کرد دست، چشم، گوش و تمام وجود او سپرده حضرت حق می شود و از ظاهر به باطن می‌رسد.

رجبی همچنین خاطر نشان کرد: وقتی تصویرگر قلبش را به خدا بسپارد و تمام افعالش ذکر او شود به مقام حسن می‌رسد که همان مقام محبوب ومتعالی خود انسان است که با اعمال درست و قلبی پاک توانسته به آن دست پیدا کند.هنرمند اگر لطف، زیبایی و حسن را در آثار هنری خود نشان دهد توانسته به عالم ربانی نزدیک شود و به مخاطبان خود در قرارگیری در این فضا کمک کرده است.

این هنرمند در پایان اظهار کرد: 11 دوره برگزاری نمایشگاه اسماء‌الحسنی این مهم را می‌رساند که هنرمندان برای زنده نگه داشتن این موضوع همواره تلاش فراوان می‌کنند و نکته‌ای هم که باید در نظر گرفت اسامی خداوند همان اسامی خودمان است که از طریق آن می‌توان به نهایت هستی پی برد و آن را می توان در پوستر، نقاشی، نگارگری و... بسته به موقعیت در صور مختلف نشان داد.


سپس برگزیدگان یازدهمین دوره مسابقه اسماء‌الحسنی به ترتیب زیر معرفی شدند و جوایز آن‌ها اهدا شد.

نفر اول: محسن جعفری، برنده جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال و دیپلم افتخار

نفر دوم: سروش نادری، برنده جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال و دیپلم افتخار

نفر سوم: فرهود مقدم، برنده جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال و دیپلم افتخار

همچنین اسامی طراحانی که بر اساس آرای هیئت داوران مورد تشویق قرار گرفته و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی ده میلیون ریالی دریافت کردند به شرح زیر است:

امیر خادم شریف، حسین چمن خواه، سجاد صبور، علیرضا بیت اللهی و مهیار قلمی

راه یافته گان این دوره عبارتند از: احمد در خشنده، امیر خادم شریف، باقر جعفری، حسین چمن خواه، حمید قربان پور، داوود قورچانی، رضا راعی عمران، سجاد صبور، سروش نادری، سید محمد هادی قادری، سید مهدی میر حیدری، عباس سعدی، علیرضا بیت الهی، غلامرضا پیر هادی، فرهود مقدم، کیانوش تنها، مجتبی شبان، مجتبی کریمی، مجید اکبر، مجید الهی، محسن جعفری، محمد تقی پور، محمد جواد زهادت، محمد رضا خالقیان، محمد شمس، محمد مهدی منصوری، محمود بازدار، مریم فضل الله نژاد، مهدیه شجاعت الحسینی، مهرزاد خاکزاد رنانی، مهیار قلمی، میثم خاکپور، میثم همه‌یی، نعمت قراگوزلو و وحید یعقوبلو.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه یازدهمین دوره پوستر اسماء‌الحسنی در روزهای ماه مبارک رمضان میزبان علاقه‌مندان به هنر است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • سلام
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
0
چند روز پیش یک قران یا نهج البلاغه دیدم با طلا ساخته شده بود به این فکر میکنم اگه طلا واقعی باشه هرآیه به اون بزرگیش مشکل چند نفرو میتونه حل کنه اگه فروخته بشه ؛ هنر یعنی افزودن به ارزش های دین و انسانیت و بس. خداقوت به هنرمندان متفکر.