انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
به گزارش روزنامه جهان صنعت: نشست خبری سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور محمد حیدری دبیر دو دوره اخیر این رویداد سینمایی برگزار شد. این نشست خبری ساعت ۱۰:۰۹ با پخش سرود ملی و تلاوت قرآن آغاز شد.
محمد حیدری در ابتدای نشست گفت: با یاد و خاطره جانفشانان آتش نشان در حادثه پلاسکو مراسم را آغاز می‌کنیم و امیدوارم با یاد آنها به استقبال جشنواره برویم و سال خوبی را برای سینمای ایران رقم بزنیم.
بعد از جشنواره ۳۴ گفت‌وگوهایی برای جشنواره ۳۵ انجام و در نهایت مقرر شد بخشی به عنوان چشم‌انداز سینمای ایران داشته باشیم و تمام بخش‌های سال قبل در آن گنجانده شود.
فیلم اولی‌ها در دوره گذشته بسیار موفق بودند و همین مساله سبب شد بخش جداگانه‌ای برای این بخش در نظر نگیریم ‌و در چشم‌انداز سینمای ایران بدون سهمیه‌بندی و تنها با توجه به کیفیت، انتخاب‌های خود را انجام دهیم که در نهایت ۱۷ فیلم اول و دوم برای این دوره از جشنواره انتخاب شد.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره مشکلات پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌ها‌ گفت: با توجه به سامانه فروش بلیت و مشکلات آن باز هم عذرخواهی می‌کنم.
می‌خواستیم آورده جدیدی برای سینمای ایران باشد و جلسات متعددی همراه با شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد ولی درنهایت موفق نبودیم. این سامانه در شش ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفت اما در روز اول سامانه به مشکل خورد.
معرفی مدیران سینمای رسانه‌ها و کاخ مردمی
دبیر سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی پیرامون استفاده از مشاوران هنری در دوره سی و چهارم فیلم فجر و امسال گفت: بهروز غریب‌پور، مدیر سینمای رسانه‌های گروهی (برج میلاد) و مجید مظفری (مدیر کاخ مردمی- پردیس ملت) هستند و من از این دو هنرمند تشکر می‌کنم که این مسوولیت را پذیرفتند. امسال همچنان که حضور هنرمندان در رونمایی از پوستر پررنگ بود در بقیه برنامه‌ها و آیین‌ها در کنار ما خواهند بود. به گفته وی، مهتاب کرامتی امسال هم در جشنواره حضور دارد و همانند سال گذشته مشاور هنری دبیر است.
سرنوشت «کاناپه» دست جشنواره نبود
حیدری درباره سرنوشت فیلم «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری که به دلیل مساله ممیزی از جشنواره کنار گذاشته شد، گفت: «کاناپه» مورد بررسی قرار گرفت و حضور آن در جشنواره در توان تصمیم‌‌گیری ما نبود. شورای عالی نظارت و شورای پروانه نمایش در مورد این فیلم تصمیم می‌گیرد. نمی‌خواهیم مشکلی برای فیلم آقای عیاری رخ دهد.
انتخاب‌ها تحت تاثیر فشار بیرونی نبود
حیدری درباره اینکه نظر هیات انتخاب تحت تاثیر مسایل بیرونی قرار گرفته یا نگرفته است، بیان کرد:‌ هیات انتخاب جشنواره و دبیر جشنواره در چارچوب قانون و با توجه به محتوا و موضوع و کیفیت، فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند و هیچ‌کس‌ در مورد انتخاب هیچ فیلمی ورود پیدا نکرده است.
هیات انتخاب «امپراتور جهنم» را رد کرده بود
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره انصراف فیلم «امپراتور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی توضیح داد: این فیلم برای بخش چشم‌انداز سینمای ایران انتخاب شد اما تهیه‌کننده فیلم حضور در چشم‌انداز را نپذیرفت. هیات انتخاب این فیلم را برای بخش سودای سیمرغ انتخاب نکرد و من به عنوان دبیر جشنواره به دلیل اهمیت موضوع فیلم خواستم در بخش چشم‌انداز دیده شود تا توسط مردم و رسانه‌ها داوری شود اما تهیه‌کننده قبول نکرد، در حالی که اگر من جای صاحبان فیلم بودم اجازه می‌دادم این فیلم در جشنواره دیده شود.
فرش قرمز در پردیس ملت و حذف فرش قرمز در برج میلاد
حیدری درباره برگزاری مراسم فرش قرمز توضیح داد: برج میلاد مکان تخصصی برای دیدن فیلم برای اهالی رسانه، منتقدان و صاحبان فیلم است. دوره‌های گذشته مطرح می‌شد که حضور آدم‌ها زیاد است به همین دلیل تصمیم گرفته شده است که فرش قرمز در برج میلاد برگزار نشود و معرفی فیلم‌ها در پردیس ملت انجام می‌شود و عکاسان در هر دو کاخ می‌توانند عکاسی کنند. امسال بخشی از ظرفیت‌ها به پردیس ملت منتقل شد تا بار برج میلاد در طول جشنواره کم شود. البته امسال یک سالن هم در چارسو در نظر گرفته‌ایم.
وی افزود: طبق فراخوان جشنواره قرار بود ۲۲ تا ۳۳ فیلم در بخش سودای سیمرع معرفی شود که در مرحله اول ۲۸ فیلم انتخاب شد و در نهایت به ۳۳ انتخاب رسیدیم.
حیدری درباره حضور فیلم «خوب، بد، جلف» در جشنواره هم توضیح داد: فیلم پیمان قاسم‌خانی قبل از جشنواره پروانه نمایش گرفت و بدون مشکل برای حضور در جشنواره انتخاب شد.
انتقاد از شکل برگزاری جشنواره
دبیر دو دوره اخیر جشنواره فیلم فجر بار دیگر تاکید کرد: طبق آیین جشنواره فیلم‌ها را انتخاب کردیم. فیلم‌های خوبی داشتیم که به دلیل شرکت در جشنواره‌های دیگر در این جشنواره پذیرفته نشده‌اند و این فیلم‌ها را به هیات انتخاب ندادیم. شرایط برگزاری جشنواره به گونه‌ای است که هرسال تعداد فیلم‌ها افزایش پیدا می‌کند و این شکل برگزاری جشنواره در حال حاضر پاسخگوی نیازهای سینما نیست و شورای سیاستگذاری باید در این مورد تصمیم بگیرد.
حیدری درباره صحبت‌های عماد افروغ یکی از اعضای هیات انتخاب درباره اینکه برخی فیلم‌ها در لیست هیات انتخاب بوده ولی از سوی دبیرخانه اعلام نشده است، بیان کرد: باید بگویم او هیچ اشاره‌ای به بخش خاصی در جشنواره نداشته است. فیلم‌های انتخاب‌شده هر هفت رای را داشته‌اند. دو فیلم «یه وا» ساخته آناهید آباد و «کارت پرواز» مهدی رحمانی قرار بود در بخش چشم‌انداز حضور داشته باشند که صاحبان آثار این مساله را نپذیرفتند.
اگر کسی می‌خواهد، مسوولیت دبیری را از من تحویل بگیرد
حیدری در بخش دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه تمام تلاشش را کرده تا عملکرد خوبی داشته باشد، بیان کرد: تمام تلاش و توانم را به کار بردم تا بتوانم موفق عمل کنم، هر چند کار بسیار سختی است‌ اما با تمام وجود این کار را انجام دادم. هر کسی علاقه‌مند است، بیاید این مسوولیت را تقبل کند. تاکنون این بار سنگین را به دوش کشیدیم، اگر نمی‌خواهند، بگویند تحویل دهیم.
وی در بخش دیگری از این نشست درباره حضورش به عنوان یک تئاتری در سینما گفت: بسیاری از ما از تئاتر آمده‌ایم. نزدیکی تئاتر و سینما دیرینه است و بسیاری از هنرمندان خوب سینمای ایران از تئاتر آمده‌اند. من هم همه تلاشم را برای برگزاری جشنواره به کار گرفته‌ام. باید بپذیریم که مسوولیت بسیار سختی است و ما با همه عشق‌مان به تئاتر که همیشه پاینده و زنده است کارمان را جلو می‌بریم. آقای مظفری و غریب‌پور هم با کارنامه بسیار خوب از تئاتر آمده‌اند. تا امروز این بار سنگین را بر دوش داشتیم و اگر نخواستند، حاضریم این مسوولیت را واگذار کنیم.
همکاری با شورای مد
حیدری در بخش دیگری عنوان کرد: در همه آیین‌هایی که در دنیا برگزار می‌شود همه با لباس رسمی حضور پیدا می‌کنند. این مساله اگر در این جشنواره جا بیفتد می‌توان به همکاری شورای مد و لباس وزارت ارشاد نیز فکر کرد. از همه دوستان می‌خواهم در مراسم‌های جشنواره فیلم فجر با لباس رسمی وارد شوند.
سینما مورد سوءاستفاده فضای سیاسی قرار نگیرد
دبیر جشنواره فیلم فجر در مواجهه با این پرسش که آیا به دلیل انتخابات ریاست جمهوری جشنواره امسال محافظه‌‌کارانه‌تر شده است گفت: با توجه به شاخصه‌هایی که فیلم‌ها دارند، توجه نکردیم که با توجه به شرایط سیاسی کشور انتخاب شوند اما یادمان باشد که امسال، سال حساسی است و دو انتخابات در پیش داریم. باید مراقب باشیم از سینما در فضای سیاسی سوءاستفاده نشود. این را توجه کنیم که سینمای ما متعلق به مردم است و بهتر است فیلم‌ها را ببینیم و بعد درباره آنها قضاوت کنیم.
محمد حیدری در پاسخ پرسش دیگری درباره سامانه سینوگرام گفت: خواستیم این سامانه آورده جدیدی باشد و این شرکت اسپانسر جشنواره نبوده است. طرحی ارائه دادند که مورد بررسی قرار گرفت و خواستیم رقابت را بیشتر کنیم اما متاسفانه در اجرا با مشکل مواجه شد. فناپ شرکت تخصصی در برنامه‌ریزی و فروش آنلاین است. دوستان دیگر هم در سال‌های قبل زحمات زیادی کشیدند و هدف ما این بود که امسال شرایط بهتری را رقم بزنیم که نشد. باز هم از اتفاق رخ داده عذرخواهی می‌کنم.
وی درباره بالا بودن قیمت بلیت فیلم‌ها برای دانشجویان گفت: امسال محمدرضا فرجی، مدیر امور سینماهای جشنواره هم اعلام کرد ظرفیت صندلی‌ها بیشتر از ۹ هزار صندلی نیست. باتوجه به همه این مسایل، قیمتی که برای بلیت‌ها اعلام کردیم مناسب است و درصدی به آن اضافه نشده است. سینمای ایران هنر فاخری است و ما دوست داشتیم پاسخگو باشیم اما بیش از این ظرفیت نداریم.
نقد فیلم‌های «هنر و تجربه» در خانه هنرمندان و پردیس چارسو
حیدری درباره بخش «هنر و تجربه» در جشنواره امسال گفت: ۸۵ فیلم در این بخش دیده شد، اما تعداد کمی توانستند در بخش چشم‌انداز حضور داشته باشند، به همین دلیل قرار بود همزمان در شهر رشت این فیلم‌ها نمایش داده شوند اما به دلیل مشکلات فنی این امر میسر نشد. از آقای علم‌الهدی تشکر می‌کنم و اعلام می‌کنم که قرار شد این فیلم‌ها همزمان در خانه هنرمندان و چارسو همراه با جلسات نقد و بررسی نمایش داده شود.
وی درباره بلیت‌ها گفت: به هر نفر دو سری بلیت با ارائه کارت ملی فروخته می‌شود و بیشتر از آن نه. ۱۵ هزار نفر ثبت‌نام کردند. اگر سری بلیت بیشتری فروخته شده است من مسوولیت آن را می‌پذیرم. تا الان به تعداد اندک بلیت فروخته شده و بلیت‌های آنهای از شب گذشته با پیک به آنها ارائه شده است. سال گذشته ۹۷ سانس فوق‌العاده در ساعت سه بامداد داشتیم و امسال فیلم‌هایی که مورد استقبال واقع شوند، در پردیس کوروش و ملت و آزادی، نمایش داده خواهند شد.
وی همچنین درباره شایعاتی که درباره ایجاد فضا برای رونق بازار سیاه در جشنواره پدیده آمده است، گفت: هیچ بازار سیاهی وجود ندارد و من مسوولیت آن را کاملا می‌پذیرم.
به گفته وی، امسال مردم از ساعت ۱۰ صبح می‌توانند در ملت، کوروش و آزادی فیلم‌هایی را که به سانس فوق‌العاده کشیده شده است دوباره تماشا کنند.
حیدری افزود: ما یک منتقد ثابت برای جلسات نداریم و برای هر ۴۴ فیلم از منتقدان مختلف استفاده می‌شود و گبرلو ریاست برگزاری جلسات را دارد. امسال فیلم‌هایی که از جوان‌ها وجود دارد ۱۷ فیلم است و ۶ فیلم از کارگردانان زن داریم که این مساله باعث افتخار است. البته همه فیلم‌ها را نمی‌توان درجه یک دانست و بخشی سلیقه هیات انتخاب بود. اما معدل فیلم‌ها نسبت به دوره‌های قبل بهتر است و سال خوبی را برای سینمای ایران پیش بینی می‌کنم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: